POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka – przeznaczona dla kadry zarządzającej wyższych uczelni, nauczycieli akademickich i doradców zawodowych z uczelnianych biur karier – zawiera kompleksowe wprowadzenie do metodyki BE(A)ST (BE Aware Student). Metodyka ta ma na celu podniesienie świadomości studentów w zakresie spersonalizowanego rozwoju kariery oraz wzmocnienie związku między ich profilem zawodowym, własnymi przekonaniami a podejmowanymi działaniami wspierającymi świadomy wybór ścieżki rozwoju zawodowej. BE(A)ST jest zatem rozwiązaniem umożliwiającym dopasowanie kariery i życia osobistego studentów. Kurs Spersonalizowanego Rozwoju Kariery (Personalized Career Development – PCD) oparty na metodyce BE(A)ST i opisany w prezentowanej książce to wynik trzech programów badawczych skupionych na rozwoju metody oraz na jej adaptacji, naukowej walidacji i upowszechnieniu.
Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
******
This book is for university administrators, professors, and career specialists, and it provides them with a comprehensive introduction to the BE(A)ST (BE Aware Student) approach. The BE(A)ST approach aims at enhancing students’ awareness of personalized career development, fostering a connection between their professional identity, beliefs, and actions to support career awareness. With the BE(A)ST approach, we provide a solution to improve the alignment between the career and the life of our students. The Personalized Career Development (PCD) course based on the BE(A)ST approach and described in this book is the result of three research programs focused on the development of the method and on its adaptation, scientific validation, and dissemination.
The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 220 |
Kategoria | Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5900-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp 9 | |
Kurs Spersonalizowanego Rozwoju Kariery w skrócie | 10 |
Inspiracje i wybrane podejście do projektowania | |
kursu | 10 |
Kurs Spersonalizowanego Rozwoju Kariery – ogólne | |
wskazówki | 11 |
Struktura i narzędzia Kursu Spersonalizowanego | |
Rozwoju Kariery (PCD) | 12 |
Co znajdziesz w kolejnych rozdziałach | 14 |
ROZDZIAŁ 1. Nowy świat pracy – nowe wyzwania 17 | |
1.1. Zrozumienie wyzwań | 17 |
1.2. Kontekst Unii Europejskiej: programy | |
odpowiadające na te wyzwania | 18 |
1.3. Style uczenia się dla nowego pokolenia | 20 |
1.4. Nowe wyzwania ze strony rynku pracy | 23 |
1.5. Wyzwania w planowaniu kariery: rynek pracy i | |
perspektywa studentów | 26 |
1.6. Uzasadnienie nowego podejścia | 29 |
ROZDZIAŁ 2. BE(A)ST – zwinne podejście do odkrywania, eksperymentowania i uczenia się 35 | |
2.1. Uzasadnienie i cele metodyki BE(A)ST | 36 |
2.1.1. Zmiany na rynku pracy i ich wpływ na rozwój | |
kariery zawodowej | 36 |
2.1.2. Rozwój zawodowy jako problem złośliwy | 37 |
2.1.3. Inspiracje i cele metodyki BE(A)ST | 39 |
2.1.4. BE(A)ST w kontekście założeń | |
charakterystycznych dla tradycyjnego i | |
nowoczesnego podejścia | 40 |
2.2. Struktura metodyki BE(A)ST – różne ramy, jedna | |
zunifikowana metodologia | 46 |
2.3 Innowacyjność podejścia | 50 |
2.3.1. Design Thinking jako rama dla | |
prototypowania, testowania i weryfikowania kariery | |
50 | |
2.3.2 Znaczenie bycia zwinnym w rozwoju kariery | 57 |
2.3.3 Dlaczego BE(A)ST można uznać za podejście | |
zwinne? | 58 |
2.3.4 BE(A)ST jako kompleksowe, wieloaspektowe | |
podejście | 60 |
ROZDZIAŁ 3. Tworzenie metodologii 65 | |
Wstęp | 65 |
3.1. Projektowanie metodyki BE(A)ST | 68 |
3.1.1. Faza 1. Wybór narzędzi | 68 |
3.1.2. Faza 2. Eksperymentowanie BE(A)ST poprzez | |
iteracje projektowe | 68 |
3.2. Projektowanie profili studentów | 72 |
3.2.1. Etap 3. Zrozumienie studentów | 72 |
3.2.2. Faza 4. Opracowanie narzędzia – Jakim typem | |
studenta jesteś? | 79 |
3.3. Projektowanie kursu Spersonalizowanego Rozwoju | |
Kariery | 83 |
3.3.1. Faza 5. Dopasowanie potrzeb i narzędzi | 83 |
3.3.2. Faza 6. Walidacja ram koncepcyjnych | 88 |
ROZDZIAŁ 4. Wykorzystanie metodologii 95 | |
4.1. Wybór i kolejność narzędzi | 97 |
4.2. Wdrożenie spersonalizowanego rozwoju kariery na | |
Twojej uczelni | 99 |
4.3. Profile studentów | 101 |
4.3.1. Identyfikacja potrzeb studentów | 101 |
4.3.2. Cztery profile studentów | 102 |
4.4. Zwalidowany kwestionariusz – „Jakim typem | |
studenta/ki jesteś?” | 108 |
4.5. Dobór studentów | 109 |
4.6. Metodyka BE(A)ST ze spersonalizowanymi ścieżkami | |
110 | |
4.6.1. Profil A | 112 |
4.6.2. Profil B | 114 |
4.6.3. Profil C | 118 |
4.6.4. Profil D | 121 |
ROZDZIAŁ 5. Układ kursu 127 | |
5.1. Pomysł na kurs | 128 |
5.1.1. Cel kursu i interesariusze | 128 |
5.1.2. Program kursu PCD | 129 |
5.1.3. Skalowalność kursu | 131 |
5.1.4. Otoczenie | 131 |
5.1.5. Weryfikacja efektów kształcenia | 132 |
5.1.6. Pre- i posttesty – narzędzie do | |
autorefleksji | 134 |
5.2. Program kursu (Sylabus) | 136 |
5.3. Różne scenariusze wdrożenia | 137 |
5.4. Scenariusze indywidualizowane | 138 |
5.4.1. Biura pośrednictwa pracy i urzędy pracy | 138 |
5.4.2. Korporacyjne działy HR | 140 |
Załączniki | 143 |
ROZDZIAŁ 6. Narzędzia i techniki 157 | |
6.1. Faza autorefleksji | 157 |
6.1.1. AEIOU | 157 |
6.1.2. Mapa Myśli o Karierze (dostosowana do fazy | |
autorefleksji) | 160 |
6.1.3. Zmiana Perspektywy | 162 |
6.1.4. Rekonstrukcja Poznawcza | 163 |
6.1.5. Obserwator Zewnętrzny | 165 |
6.1.6. Dziennik Dobrych Chwil | 167 |
6.1.7. Pulpit Nawigacyjny (życia) | 169 |
6.1.8. Identyfikacja Roli (dostosowana do fazy | |
autorefleksji) | 171 |
6.1.9. Ustalanie Celów (dostosowane do fazy | |
autorefleksji) | 173 |
6.1.10. Odkrywanie Talentów (dostosowane do fazy | |
autorefleksji) | 175 |
6.1.11. Kompas Dobrostanu | 177 |
6.2. Faza definicji tożsamości zawodowej | 179 |
6.2.1. Mapa Myśli o Karierze (dostosowana do fazy | |
definicji tożsamości zawodowej) | 179 |
6.2.2. Ustalanie Pryncypiów | 181 |
6.2.3. Identyfikacja Wartości | 182 |
6.2.4. Identyfikacja Roli (dostosowana do fazy | |
definicji tożsamości zawodowej) | 186 |
6.2.5. Ustalanie Celów (dostosowane do fazy | |
definicji tożsamości zawodowej) | 187 |
6.2.6. Odkrywanie Talentów (dostosowane do fazy | |
definicji tożsamości zawodowej) | 190 |
6.3. Faza eksploracji scenariuszy rozwoju zawodowego | |
191 | |
6.3.1. Mapa Myśli o Karierze (dostosowana do fazy | |
eksploracji scenariuszy rozwoju zawodowego) | 191 |
6.3.2. Drzewo Decyzyjne | 193 |
6.3.3. Moja Odyseja | 195 |
6.3.4. Osobista Macierz SWOT | 197 |
6.3.5. Obraz Szczegółowy | 201 |
6.4. Etap prototypowania i testowania kariery | 202 |
6.4.1. Refleksja nad Niepowodzeniem | 202 |
6.4.2. Kanwa Osobistego Modelu Biznesowego | 205 |
6.4.3. Krąg Wsparcia | 210 |
Wnioski i dalsze badania 213 | |
Oczekiwane rezultaty spersonalizowanych ścieżek | |
kariery | 215 |
Dla uniwersytetów | 215 |
Dla studentów | 215 |
Dla firm | 216 |
Autorzy | 219 |