Rozwijanie świadomości studentów w zakresie zindywidualizowanego planowania kariery

Metodyka wspierająca odkrywanie, eksperymentowanie i testowanie

1 opinia

Format:

ibuk

Książka – przeznaczona dla kadry zarządzającej wyższych uczelni, nauczycieli akademickich i doradców zawodowych z uczelnianych biur karier – zawiera kompleksowe wprowadzenie do metodyki BE(A)ST (BE Aware Student). Metodyka ta ma na celu podniesienie świadomości studentów w zakresie spersonalizowanego rozwoju kariery oraz wzmocnienie związku między ich profilem zawodowym, własnymi przekonaniami a podejmowanymi działaniami wspierającymi świadomy wybór ścieżki rozwoju zawodowej. BE(A)ST jest zatem rozwiązaniem umożliwiającym dopasowanie kariery i życia osobistego studentów. Kurs Spersonalizowanego Rozwoju Kariery (Personalized Career Development – PCD) oparty na metodyce BE(A)ST i opisany w prezentowanej książce to wynik trzech programów badawczych skupionych na rozwoju metody oraz na jej adaptacji, naukowej walidacji i upowszechnieniu.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


******


This book is for university administrators, professors, and career specialists, and it provides them with a comprehensive introduction to the BE(A)ST (BE Aware Student) approach. The BE(A)ST approach aims at enhancing students’ awareness of personalized career development, fostering a connection between their professional identity, beliefs, and actions to support career awareness. With the BE(A)ST approach, we provide a solution to improve the alignment between the career and the life of our students. The Personalized Career Development (PCD) course based on the BE(A)ST approach and described in this book is the result of three research programs focused on the development of the method and on its adaptation, scientific validation, and dissemination.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


Rok wydania2022
Liczba stron220
KategoriaZarządzanie zasobami ludzkimi (HR)
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5900-9
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp 9
   Kurs Spersonalizowanego Rozwoju Kariery w skrócie    10
   Inspiracje i wybrane podejście do projektowania
   kursu    10
   Kurs Spersonalizowanego Rozwoju Kariery – ogólne
   wskazówki    11
   Struktura i narzędzia Kursu Spersonalizowanego
   Rozwoju Kariery (PCD)    12
   Co znajdziesz w kolejnych rozdziałach    14
  
  ROZDZIAŁ 1. Nowy świat pracy – nowe wyzwania 17
   1.1. Zrozumienie wyzwań    17
   1.2. Kontekst Unii Europejskiej: programy
   odpowiadające na te wyzwania    18
   1.3. Style uczenia się dla nowego pokolenia    20
   1.4. Nowe wyzwania ze strony rynku pracy    23
   1.5. Wyzwania w planowaniu kariery: rynek pracy i
   perspektywa studentów    26
   1.6. Uzasadnienie nowego podejścia    29
  
  ROZDZIAŁ 2. BE(A)ST – zwinne podejście do odkrywania, eksperymentowania i uczenia się 35
   2.1. Uzasadnienie i cele metodyki BE(A)ST    36
   2.1.1. Zmiany na rynku pracy i ich wpływ na rozwój
   kariery zawodowej    36
   2.1.2. Rozwój zawodowy jako problem złośliwy    37
   2.1.3. Inspiracje i cele metodyki BE(A)ST    39
   2.1.4. BE(A)ST w kontekście założeń
   charakterystycznych dla tradycyjnego i
   nowoczesnego podejścia    40
   2.2. Struktura metodyki BE(A)ST – różne ramy, jedna
   zunifikowana metodologia    46
   2.3 Innowacyjność podejścia    50
   2.3.1. Design Thinking jako rama dla
   prototypowania, testowania i weryfikowania kariery
       50
   2.3.2 Znaczenie bycia zwinnym w rozwoju kariery    57
   2.3.3 Dlaczego BE(A)ST można uznać za podejście
   zwinne?    58
   2.3.4 BE(A)ST jako kompleksowe, wieloaspektowe
   podejście    60
  
  ROZDZIAŁ 3. Tworzenie metodologii 65
   Wstęp    65
   3.1. Projektowanie metodyki BE(A)ST    68
   3.1.1. Faza 1. Wybór narzędzi    68
   3.1.2. Faza 2. Eksperymentowanie BE(A)ST poprzez
   iteracje projektowe    68
   3.2. Projektowanie profili studentów    72
   3.2.1. Etap 3. Zrozumienie studentów    72
   3.2.2. Faza 4. Opracowanie narzędzia – Jakim typem
   studenta jesteś?    79
   3.3. Projektowanie kursu Spersonalizowanego Rozwoju
   Kariery    83
   3.3.1. Faza 5. Dopasowanie potrzeb i narzędzi    83
   3.3.2. Faza 6. Walidacja ram koncepcyjnych    88
  
  ROZDZIAŁ 4. Wykorzystanie metodologii 95
   4.1. Wybór i kolejność narzędzi    97
   4.2. Wdrożenie spersonalizowanego rozwoju kariery na
   Twojej uczelni    99
   4.3. Profile studentów    101
   4.3.1. Identyfikacja potrzeb studentów    101
   4.3.2. Cztery profile studentów    102
   4.4. Zwalidowany kwestionariusz – „Jakim typem
   studenta/ki jesteś?”    108
   4.5. Dobór studentów    109
   4.6. Metodyka BE(A)ST ze spersonalizowanymi ścieżkami
       110
   4.6.1. Profil A    112
   4.6.2. Profil B    114
   4.6.3. Profil C    118
   4.6.4. Profil D    121
  
  ROZDZIAŁ 5. Układ kursu 127
   5.1. Pomysł na kurs    128
   5.1.1. Cel kursu i interesariusze    128
   5.1.2. Program kursu PCD    129
   5.1.3. Skalowalność kursu    131
   5.1.4. Otoczenie    131
   5.1.5. Weryfikacja efektów kształcenia    132
   5.1.6. Pre- i posttesty – narzędzie do
   autorefleksji    134
   5.2. Program kursu (Sylabus)    136
   5.3. Różne scenariusze wdrożenia    137
   5.4. Scenariusze indywidualizowane    138
   5.4.1. Biura pośrednictwa pracy i urzędy pracy    138
   5.4.2. Korporacyjne działy HR    140
   Załączniki    143
  
  ROZDZIAŁ 6. Narzędzia i techniki 157
   6.1. Faza autorefleksji    157
   6.1.1. AEIOU    157
   6.1.2. Mapa Myśli o Karierze (dostosowana do fazy
   autorefleksji)    160
   6.1.3. Zmiana Perspektywy    162
   6.1.4. Rekonstrukcja Poznawcza    163
   6.1.5. Obserwator Zewnętrzny    165
   6.1.6. Dziennik Dobrych Chwil    167
   6.1.7. Pulpit Nawigacyjny (życia)    169
   6.1.8. Identyfikacja Roli (dostosowana do fazy
   autorefleksji)    171
   6.1.9. Ustalanie Celów (dostosowane do fazy
   autorefleksji)    173
   6.1.10. Odkrywanie Talentów (dostosowane do fazy
   autorefleksji)    175
   6.1.11. Kompas Dobrostanu    177
   6.2. Faza definicji tożsamości zawodowej    179
   6.2.1. Mapa Myśli o Karierze (dostosowana do fazy
   definicji tożsamości zawodowej)    179
   6.2.2. Ustalanie Pryncypiów    181
   6.2.3. Identyfikacja Wartości    182
   6.2.4. Identyfikacja Roli (dostosowana do fazy
   definicji tożsamości zawodowej)    186
   6.2.5. Ustalanie Celów (dostosowane do fazy
   definicji tożsamości zawodowej)    187
   6.2.6. Odkrywanie Talentów (dostosowane do fazy
   definicji tożsamości zawodowej)    190
   6.3. Faza eksploracji scenariuszy rozwoju zawodowego
       191
   6.3.1. Mapa Myśli o Karierze (dostosowana do fazy
   eksploracji scenariuszy rozwoju zawodowego)    191
   6.3.2. Drzewo Decyzyjne    193
   6.3.3. Moja Odyseja    195
   6.3.4. Osobista Macierz SWOT    197
   6.3.5. Obraz Szczegółowy    201
   6.4. Etap prototypowania i testowania kariery    202
   6.4.1. Refleksja nad Niepowodzeniem    202
   6.4.2. Kanwa Osobistego Modelu Biznesowego    205
   6.4.3. Krąg Wsparcia    210
  
  Wnioski i dalsze badania 213
   Oczekiwane rezultaty spersonalizowanych ścieżek
   kariery    215
   Dla uniwersytetów    215
   Dla studentów    215
   Dla firm    216
  
  Autorzy    219
RozwińZwiń