Mózgowe porażenie dziecięce

Mózgowe porażenie dziecięce

Z doświadczeń trzyletniego programu rehabilitacyjnego

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

12,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W monografii zawarto opis postępowania fizjoterapeutycznego i opis obserwacji psychospołecznych, somatycznych, motorycznych i biomechanicznych, na których tle zinterpretowano pod kątem neurologicznym wyniki 3-letniego kompleksowego programu usprawniania dzieci z mpd. W części teoretycznej przedstawiono dokładnie informacje na temat etiologii i przebiegu mpd, rozwoju psychomotorycznego dzieci dotkniętych tą chorobą oraz metody ich usprawniania. W części empirycznej znalazły się rozdziały opisujące sposób realizacji programu oraz analiza wyników badań 25 dzieci. Książka jest efektem badań zespołu specjalistów z różnych dziedzin – pracowników Centrum Rehabilitacji i Neuropsychologii „Celestyn” w Mikoszowie, Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu i Uniwersytetu Wrocławskiego. Publikacja ta stanowi uzupełnienie do dotyczących tego tematu wcześniej wydanych przez AWF Wrocław książek pod red. prof. Ludwiki Sadowskiej – Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego (2001) i Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju (2004).


Liczba stron286
WydawcaWydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-8915-646-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od redaktorów    7
  1. Medyczne aspekty mózgowego porażenia dziecięcego    9
    1.1. Definicja mózgowego porażenia dziecięcego    9
    1.2. Podział mózgowego porażenia dziecięcego    11
    1.3. Etiopatogeneza    14
    1.4. Neurofizjologia a neuropatologia ośrodkowego układu nerwowego dzieci    18
    1.5. Diagnostyka mózgowego porażenia dziecięcego    22
  2. Przystosowanie społeczne dzieci i młodzieży z porażeniem mózgowym    32
    2.1. Psychospołeczne problemy dzieci i młodzieży z porażeniem mózgowym    35
    2.2. Wybrane aspekty psychicznego i społecznego rozwoju dziecka z porażeniem mózgowym    37
  3. Rozwój morfofunkcjonalny dziecka    42
    3.1. Rozwój somatyczny    42
    3.2. Rozwój motoryczny    44
    3.3. Testy do pomiaru poziomu motoryczności i oceny jej rozwoju    48
      3.3.1. Testy motoryczne dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym    50
    3.4. Charakterystyka i porównanie najczęściej stosowanych testów    50
  4. Chód    55
    4.1. Chód małego dziecka    57
    4.2. Elementy patologii chodu dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym    59
  5. Postępowanie usprawniające dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym    66
    5.1. Założenia teoretyczne    66
      5.1.1. Rozwój psychoruchowy, zaburzenia i rehabilitacja    67
      5.1.2. Założenia terapii psychomotorycznej    69
    5.2. Różne metody terapeutyczne    72
      5.2.1. Metoda Bobathów    71
      5.2.2. Metoda Vojty    72
      5.2.3. Metoda Petö    73
      5.2.4. Metoda Domana–Delacato    74
      5.2.5. Wrocławski Model Usprawniania    74
      5.2.6. Ćwiczenia bierne i czynne    75
      5.2.7. Fizykoterapia    75
      5.2.8. Masaż    75
      5.2.9. Hipoterapia    76
    5.3. Metody pedagogiczne wspomagające proces rehabilitacji dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym    77
      5.3.1. Metoda dobrego startu    77
      5.3.2. Metoda Weroniki Sherborne    78
      5.3.3. Metoda Kepharta    78
      5.3.4. Gry i zabawy ruchowe    78
      5.3.5. Metody relaksacyjne    79
      5.3.6. Muzykoterapia    79
      5.3.7. Metody usprawniania mowy – terapia ustno-twarzowa    79
  6. Rozpoznanie neurologiczne i kwalifikowanie dzieci do programu    84
  7. Zajęcia kinezyterapeutyczne oraz ewidencja czasu i liczby sesji zabiegowych    93
    7.1. Personel i baza materialna do prowadzenia terapii    93
    7.2. Ruchome siodło mechaniczne BABS jako nowy środek do ćwiczeń kinezyterapeutycznych    98
    7.3. Treść zajęć    101
      7.3.1. Terapia grupowa    101
      7.3.2. Ćwiczenia indywidualne    101
      7.3.3. Ćwiczenia na ruchomym siodle    105
  8. Metody badań okresowych    110
    8.1. Badania psychologiczne    110
      8.1.1. Inwentarze PAC Gunzburga    110
      8.1.2. Profil psychoedukacyjny (PEP-R) Schoplera    113
    8.2. Badania morfofunkcjonalne    114
      8.2.1. Opis badań i zastosowanych prób    114
    8.3. Testowe badanie sprawności motorycznej    116
      8.3.1. Test równowagi i chodu funkcjonalnego    116
      8.3.2. Modyfikacja testu    116
      8.3.3. Opis prób testu równowagi i chodu funkcjonalnego    118
      8.3.4. Przebieg badań    119
      8.3.5. Wykorzystanie wyników badań dzieci zdrowych do celów porównawczych    119
    8.4. Badanie chodu    121
      8.4.1. Plan filmowy i ustawienie układu odniesienia    121
      8.4.2. Postępowanie    123
      8.4.3. Przygotowywanie dziecka do filmowania    123
  9. Wyniki trzyletnich badań i ich interpretacja    128
    9.1. Opis badań i charakterystyka dzieci    128
    9.2. Interpretacja wyników badań poszczególnych dzieci    131
  10. Podsumowanie wyników badań    223
  11. Podsumowanie programu i wnioski    227
  Aneksy    231
  Abstract    277
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia