INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Omawiana w niniejszej pracy problematyka dotyczy ważnej sfery ludzkiego życia – seksu. Seks nie oznacza tylko reprodukcji i zaspokojenia popędu biologicznego. Związany jest integralnie z całą osobowością, wzbogaca rozwój człowieka, rozwija więzi międzyludzkie. Seks jest tym czymś, co każdy z nas ma, niezależnie od stopnia społecznej czy życiowej niesprawności. Wyniki badań umożliwiły głębsze poznanie seksualności osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym. Być może badania te przyczynią się do ukształtowania nowego spojrzenia na tę zaniedbywaną przez lata kwestię.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-233-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
Podziękowania | 17 |
Rozdział I. Problematyka życia seksualnego osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle literatury przedmiotu | 23 |
Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle współczesnych definicji i koncepcji niepełnosprawności intelektualnej | 24 |
Historyczne uwarunkowania i społeczne podejście do seksualności osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych intelektualnie | 38 |
Współczesne modele seksualności człowieka | 51 |
Rozdział II. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w drodze ku dorosłości i pełnemu seksualizmowi | 63 |
Prawidłowości rozwoju bio-psycho-seksualnego osób z niepełnosprawnością intelektualną na tle osób pełnosprawnych | 64 |
Przemiany biofizjologiczne w rozwoju kobiet i mężczyzn pełnosprawnych | 68 |
Przemiany psychoseksualne w dojrzewaniu kobiet i mężczyzn pełnosprawnych | 73 |
Przemiany biofizjologiczne w rozwoju kobiet i mężczyzn z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym | 87 |
Przemiany psychoseksualne w rozwoju kobiet i mężczyzn z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym | 98 |
Rozdział III. Założenia metodologiczne badań własnych | 123 |
Cel, przedmiot i zakres badań oraz problemy badawcze | 124 |
Zmienne i wskaźniki zmiennych | 126 |
Metody, techniki i narzędzia badawcze | 133 |
Dobór i charakterystyka badanej grupy | 143 |
Charakterystyka badanej populacji z punktu widzenia czynników podmiotowych | 146 |
Rozdział IV. Doświadczenia seksualne osób z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną – wyniki badań własnych | 153 |
Wiedza badanych na temat seksualności człowieka | 154 |
Wiedza na temat identyfikacji płciowej | 154 |
Wiedza na temat fizjologii intymnych części ciała własnego i płci przeciwnej | 172 |
Wiedza na temat fizjologii zapłodnienia, ciąży oraz antykoncepcji | 175 |
Wiedza na temat chorób przenoszonych drogą płciową (STD), szczególnie HIV/AIDS | 183 |
Wiedza na temat zmian organizmu zachodzących w okresie adolescencji | 187 |
Wiedza na temat higieny ciała własnego i płci przeciwnej | 190 |
Wiedza na temat poczucia wstydu oraz miejsc prywatnych i publicznych | 193 |
Wiedza na temat aktywności seksualnej człowieka | 195 |
Gotowość do podejmowania zachowań seksualnych w grupie osób badanych | 198 |
Gotowość do podejmowania ról biologicznych i społecznych związanych z własną płcią | 198 |
Orientacja seksualna badanej młodzieży | 202 |
Higiena własnego ciała | 203 |
Respektowanie zasad poczucia wstydu oraz wykorzystanie wiedzy do zachowania się w miejscach prywatnych i publicznych | 204 |
Aktywność seksualna badanej młodzieży | 206 |
Emocje związane z seksualnością człowieka | 225 |
Emocje badanych związane z identyfikacją płciową | 225 |
Emocje badanych związane z fizjologią intymnych części ciała własnego i płci przeciwnej | 233 |
Emocje badanych związane z fizjologią zapłodnienia i ciąży oraz antykoncepcji | 234 |
Emocje badanych związane ze zmianami organizmu zachodzącymi w okresie adolescencji | 235 |
Emocje badanych związane z aktywnością seksualną człowieka | 239 |
Typy doświadczania własnej seksualności przez osoby z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną (TDS) | 248 |
Rozdział V. Doświadczenia seksualne osób z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną a wybrane cechy podmiotowe | 263 |
Wiedza osób z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną na temat seksualności a wybrane cechy podmiotowe | 264 |
Zachowania seksualne osób z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną a wybrane cechy podmiotowe | 272 |
Emocje osób z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną związane z seksualnością człowieka a wybrane cechy podmiotowe | 276 |
Zakończenie i ogólne wnioski | 283 |
Bibliografia | 295 |