Przedsiębiorczy samorząd lokalny i jego instytucje

Przedsiębiorczy samorząd lokalny i jego instytucje

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rozwój jest wartością, która wyraża wolę dobrego i coraz lepszego życia społeczeństwa. Co zaś jest dobre, wynika z danego kontekstu kulturowego i cywilizacyjnego. Rozwój lokalny traktuje o tym samym, tyle że w skali społeczności lokalnej. Upowszechnionym i akceptowanym w niniejszej pracy przekonaniem jest to, że w obrębie cywilizacji zachodniej rozwój lokalny dokonuje się przede wszystkim poprzez umacnianie atrakcyjności i konkurencyjności gminy. Z kolei utrzymanie i umacnianie tych walorów zależy od wielu atrybutów ekonomicznych i społecznych, a także od sprzyjającego rozwojowi profilu samorządności. W niniejszej pracy zakłada się, że atrakcyjność i konkurencyjność gminy są pozytywnie powiązane z rozwijanym przez władze gminy i innych interesariuszy gminy przedsiębiorczym profilem samorządności lokalnej. Dotyczy to w najwyższym stopniu gmin miejskich oraz zespołów gmin tworzących aglomeracje miejskie. W przekonaniu tym zawiera się teza, że przedsiębiorczy profil samorządności jest przystającą do wyzwań czasu odpowiedzią na potrzeby związane ze stymulacją rozwoju lokalnego.


Rok wydania2010
Liczba stron299
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7246-462-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    11
  Część A. INTERAKCJA: SAMORZĄDNOŚĆ LOKALNA – PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ W PROCESIE ROZWOJU LOKALNEGO    27
    1. ISTOTA SAMORZĄDNOŚCI LOKALNEJ. SAMORZĄD A PAŃSTWO I WŁADZA PUBLICZNA    31
      1.1. Istota samorządności lokalnej a koncepcje państwowości i organizacji społeczeństwa    31
        1.1.1. Pojęcia podstawowe. Pytanie o istotę samorządności lokalnej    31
        1.1.2. Ewolucja funkcji samorządu lokalnego    34
        1.1.3. Samorządność lokalna a ewolucja modelu państwowości    37
      1.2. Współczesny samorząd lokalny a „władza globalizacji”    41
      1.3. Paradoksy i antynomie w funkcjonowaniu samorządności lokalnej    45
    2. GMINA WOBEC WARTOŚCI I WIZJI ROZWOJU    53
      2.1. Rozwój lokalny a wartości    53
      2.2. Konkurencyjność i przedsiębiorczość jako czynniki rozwoju lokalnego    57
      2.3. Konkurencyjność jako wyzwanie dla polityki regionalnej i lokalnej    60
    3. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ LOKALNA JAKO CZYNNIK ROZWOJU    63
      3.1. Istota przedsiębiorczości    63
      3.2. Zagospodarowywanie okazji jako wyróżnik przedsiębiorczości    65
      3.3. Przedsiębiorczość jako proces    67
      3.4. Fenomen przedsiębiorczości lokalnej. Gmina jako arena trójsektorowej przedsiębiorczości    69
      3.5. Paleta przedsiębiorczych podmiotów działających w gminie    72
        3.5.1.Przedsiębiorca publiczny (public entrepreneur), przedsiębiorca wewnętrzny (intrapreneur)    74
        3.5.2. Przedsiębiorca społeczny (civil entrepreneur)    77
      3.6. Przedsiębiorczość lokalna w wymiarze konkurencyjności gminy i regionu    78
    4. ROLA SAMORZĄDU LOKALNEGO W ROZWIJANIU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W GMINIE    81
      4.1. Samorząd lokalny a wielość form wspierania przedsiębiorczości    81
      4.2. Wspieranie małej i średniej przedsiębiorczości biznesowej    83
      4.3. Kształtowanie środowiska przedsiębiorczości    88
      4.4. Przedsiębiorcza gmina jako przedsiębiorcze miasto    94
      4.5. Przedsiębiorcza gmina a standardy samorządności    99
    5. ATRAKCYJNOŚĆ GMINY JAKO REZULTAT GRY O ROZWÓJ OPARTEJ NA WALORACH PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I KONKURENCYJNOŚCI    103
      5.1. Kreatywność jako postulat atrakcyjnej gminy    103
      5.2. Charakterystyka atrakcyjnej gminy    110
  Część B. INSTYTUCJONALNY WYMIAR SAMORZĄDNOŚCI    113
    6. MYŚLEĆ KATEGORIĄ INSTYTUCJI    115
      6.1. O instytucjach instytucjonalistów    115
      6.2. Zmiana i ciągłość. Interplay instytucji formalnych i nieformalnych    119
      6.3. Gmina jako instytucja    123
      6.4. Adaptacja versus innowacja instytucjonalna    125
      6.5. Imitacja i translacja jako sposoby pożytkowania instytucjonalnej innowacji    127
    7. KRAJOBRAZ INSTYTUCJONALNY GMINY    133
      7.1. Potencjał instytucjonalny społeczności lokalnej    133
      7.2. Sfragmentaryzowanie społeczności lokalnej a instytucjonalny wizerunek procesów samorządności    135
      7.3. Instytucjonalny aspekt gry o rozwój. Mechanizmy koordynacji i logika działań w trójsektorowym układzie gospodarowania    137
        7.3.1. Mechanizm hierarchii a logika biurokratyczna    141
        7.3.2. Mechanizm rynkowy. Gminy pod presją logiki komercyjnej i menedżerskiej    145
        7.3.3. Więzi i logika penetracji. Sieciowanie obywatelskie    147
      7.4. Interesariusze i ich interesy. O sztuce przekuwania preferencji w priorytety    149
    8. GOVERNANCE JAKO WYRAZ INSTYTUCJONALNEJ EWOLUCJI SAMORZĄDNOŚCI LOKALNEJ    156
      8.1. Nowa samorządność lokalna jako governance    156
      8.2. Istota governance jako procesu współwładztwa i współzarządzania w gminie    159
      8.3. Modele governance a instytucjonalne środowisko gminy    162
  Część C. PRZEDSIĘBIORCZA KOMPETENCJA SAMORZĄDU LOKALNEGO W PERSPEKTYWIE INSTYTUCJONALNEJ EWOLUCJI GMINY    169
    9. KSZTAŁTOWANIE PRZEDSIĘBIORCZEGO PROFILU GOVERNANCE    171
      9.1. Przedsiębiorczość jako wyzwanie i nowy impuls przemian. Gminna droga od „biurokratyzmu”, poprzez „menedżeryzm”, do przedsiębiorczości    171
      9.2. Specyfika przedsiębiorczości w sektorze publicznym    174
      9.3. Społeczni i publiczni przedsiębiorcy jako twórcy aren współzarządzania i współrządzenia    177
      9.4. Orkiestracja przedsiębiorczych okazji jako istota przedsiębiorczego profilowania governance    178
      9.5. Przedsiębiorczy model governance    180
    10. WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE KONTEKSTY ROZWIJANIA PRZEDSIĘBIORCZEJ ORIENTACJI SAMORZĄDU LOKALNEGO    184
      10.1. Wartości – zachowania – role – reguły działania. Ciąg walorów decydujących o formowaniu instytucjonalnego kontekstu przedsiębiorczości gminnej    184
      10.2. Kontekst symboliczny (splotu wartości i postaw)    185
        10.2.1. Wartości a potrzeba generalnej autorefleksji. Strategiczne wybory gminy    186
        10.2.2. Polityczna baza innowacyjności i przedsiębiorczości    188
        10.2.3. Kształtowanie strategicznej kompetencji umożliwiającej „dodawanie wartości”    190
      10.3. Kontekst relacyjny (profilu ról i ich wzajemnych relacji)    193
        10.3.1. Nowe role liderów zmiany. Kierowanie transformacją „ku przedsiębiorczości”    193
        10.3.2. Dylemat elastyczności ról. Przywództwo polityczne samorządu lokalnego a kierownictwo administracyjne organizacji gminnej    196
      10.4. Kontekst kształtowania formy przedsiębiorstwa w organizacji gminnej    199
        10.4.1. Systemowe uwarunkowania przedsiębiorczego stylu kierowania    199
        10.4.2. System ekonomiczny organizacji gminnej    201
      10.5. Ewolucja roli budżetu w warunkach gminnych    202
        10.5.1. Budżet pasywny i aktywny    203
        10.5.2. Przykład budżetu aktywnego – budżet zadaniowy    204
        10.5.3. Kontrola wykonania budżetu – sprawozdawczość ekonomiczna    205
      10.6. Nowe Zarządzanie Publiczne jako czynnik wzmacniania menedżerskiego i przedsiębiorczego profilu gminy    206
        10.6.1. Zmiana reguł gry na poziomie logiki. Logika przedsiębiorstwa w funkcji zarządczej organizacji gminnej    206
        10.6.2. Cechy Nowego Zarządzania Publicznego    209
    11. KSZTAŁTOWANIE ZEWNĘTRZNYCH KONTEKSTÓW PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SAMORZĄDU LOKALNEGO    213
      11.1. Orientacja na rezultaty jako orientacja na odbiorcę usług gminnych    213
      11.2. Kształtowanie rynku na usługi gminne    215
        11.2.1. Wprowadzanie mechanizmu konkurencji    215
        11.2.2. Proces rozwijania konkurencji na usługi gminne    217
        11.2.3. Fazy procesu budowy mechanizmu konkurencji    218
      11.3. Program formowania podstaw konkurencji – struktura modelowa    219
      11.4. Instytucjonalizacja układów partnerstwa w gminie    224
        11.4.1. Otwarcie na współdziałanie samorządu lokalnego z interesariuszami gminy    224
        11.4.2. Przesłanki modelowania procesu partnerstwa, aliansów i „sieciowania”    227
      11.5. Partnerstwo we współrządzeniu. Rozwijanie nowych form partnerstwa publiczno-prywatnego    228
    12. ISTOTA I ZNACZENIE INNOWACJI INSTYTUCJONALNYCH DLA UMACNIANIA PRZEDSIĘBIORCZEGO PROFILU GOVERNANCE    233
      12.1. Prowizoryczne instytucje jako innowacje umacniające przedsiębiorczość samorządu    233
      12.2. Innowacje instytucjonalne w praktyce funkcjonowania przedsiębiorczego samorządu    235
        12.2.1. Profesjonaliści i menedżerowie w roli innowatorów i publicznych przedsiębiorców    235
        12.2.2. „Dyskretna arena” dialogu w układzie międzysektorowym jako innowacja instytucjonalna    239
        12.2.3. Alians strategiczny jako przykład przedsiębiorczego governance    242
  ZAKOŃCZENIE    249
  ZAŁĄCZNIK. Przedsiębiorcy publiczni i ich innowacje instytucjonalne. Przykłady przedsiębiorczej samorządności    253
  BIBLIOGRAFIA    279
  SUMMARY    291
RozwińZwiń