EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Format:
ibuk
Rozwój jest wartością, która wyraża wolę dobrego i coraz lepszego życia społeczeństwa. Co zaś jest dobre, wynika z danego kontekstu kulturowego i cywilizacyjnego. Rozwój lokalny traktuje o tym samym, tyle że w skali społeczności lokalnej. Upowszechnionym i akceptowanym w niniejszej pracy przekonaniem jest to, że w obrębie cywilizacji zachodniej rozwój lokalny dokonuje się przede wszystkim poprzez umacnianie atrakcyjności i konkurencyjności gminy. Z kolei utrzymanie i umacnianie tych walorów zależy od wielu atrybutów ekonomicznych i społecznych, a także od sprzyjającego rozwojowi profilu samorządności. W niniejszej pracy zakłada się, że atrakcyjność i konkurencyjność gminy są pozytywnie powiązane z rozwijanym przez władze gminy i innych interesariuszy gminy przedsiębiorczym profilem samorządności lokalnej. Dotyczy to w najwyższym stopniu gmin miejskich oraz zespołów gmin tworzących aglomeracje miejskie. W przekonaniu tym zawiera się teza, że przedsiębiorczy profil samorządności jest przystającą do wyzwań czasu odpowiedzią na potrzeby związane ze stymulacją rozwoju lokalnego.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 299 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7246-462-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 11 |
Część A. INTERAKCJA: SAMORZĄDNOŚĆ LOKALNA – PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ W PROCESIE ROZWOJU LOKALNEGO | 27 |
1. ISTOTA SAMORZĄDNOŚCI LOKALNEJ. SAMORZĄD A PAŃSTWO I WŁADZA PUBLICZNA | 31 |
1.1. Istota samorządności lokalnej a koncepcje państwowości i organizacji społeczeństwa | 31 |
1.1.1. Pojęcia podstawowe. Pytanie o istotę samorządności lokalnej | 31 |
1.1.2. Ewolucja funkcji samorządu lokalnego | 34 |
1.1.3. Samorządność lokalna a ewolucja modelu państwowości | 37 |
1.2. Współczesny samorząd lokalny a „władza globalizacji” | 41 |
1.3. Paradoksy i antynomie w funkcjonowaniu samorządności lokalnej | 45 |
2. GMINA WOBEC WARTOŚCI I WIZJI ROZWOJU | 53 |
2.1. Rozwój lokalny a wartości | 53 |
2.2. Konkurencyjność i przedsiębiorczość jako czynniki rozwoju lokalnego | 57 |
2.3. Konkurencyjność jako wyzwanie dla polityki regionalnej i lokalnej | 60 |
3. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ LOKALNA JAKO CZYNNIK ROZWOJU | 63 |
3.1. Istota przedsiębiorczości | 63 |
3.2. Zagospodarowywanie okazji jako wyróżnik przedsiębiorczości | 65 |
3.3. Przedsiębiorczość jako proces | 67 |
3.4. Fenomen przedsiębiorczości lokalnej. Gmina jako arena trójsektorowej przedsiębiorczości | 69 |
3.5. Paleta przedsiębiorczych podmiotów działających w gminie | 72 |
3.5.1.Przedsiębiorca publiczny (public entrepreneur), przedsiębiorca wewnętrzny (intrapreneur) | 74 |
3.5.2. Przedsiębiorca społeczny (civil entrepreneur) | 77 |
3.6. Przedsiębiorczość lokalna w wymiarze konkurencyjności gminy i regionu | 78 |
4. ROLA SAMORZĄDU LOKALNEGO W ROZWIJANIU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W GMINIE | 81 |
4.1. Samorząd lokalny a wielość form wspierania przedsiębiorczości | 81 |
4.2. Wspieranie małej i średniej przedsiębiorczości biznesowej | 83 |
4.3. Kształtowanie środowiska przedsiębiorczości | 88 |
4.4. Przedsiębiorcza gmina jako przedsiębiorcze miasto | 94 |
4.5. Przedsiębiorcza gmina a standardy samorządności | 99 |
5. ATRAKCYJNOŚĆ GMINY JAKO REZULTAT GRY O ROZWÓJ OPARTEJ NA WALORACH PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I KONKURENCYJNOŚCI | 103 |
5.1. Kreatywność jako postulat atrakcyjnej gminy | 103 |
5.2. Charakterystyka atrakcyjnej gminy | 110 |
Część B. INSTYTUCJONALNY WYMIAR SAMORZĄDNOŚCI | 113 |
6. MYŚLEĆ KATEGORIĄ INSTYTUCJI | 115 |
6.1. O instytucjach instytucjonalistów | 115 |
6.2. Zmiana i ciągłość. Interplay instytucji formalnych i nieformalnych | 119 |
6.3. Gmina jako instytucja | 123 |
6.4. Adaptacja versus innowacja instytucjonalna | 125 |
6.5. Imitacja i translacja jako sposoby pożytkowania instytucjonalnej innowacji | 127 |
7. KRAJOBRAZ INSTYTUCJONALNY GMINY | 133 |
7.1. Potencjał instytucjonalny społeczności lokalnej | 133 |
7.2. Sfragmentaryzowanie społeczności lokalnej a instytucjonalny wizerunek procesów samorządności | 135 |
7.3. Instytucjonalny aspekt gry o rozwój. Mechanizmy koordynacji i logika działań w trójsektorowym układzie gospodarowania | 137 |
7.3.1. Mechanizm hierarchii a logika biurokratyczna | 141 |
7.3.2. Mechanizm rynkowy. Gminy pod presją logiki komercyjnej i menedżerskiej | 145 |
7.3.3. Więzi i logika penetracji. Sieciowanie obywatelskie | 147 |
7.4. Interesariusze i ich interesy. O sztuce przekuwania preferencji w priorytety | 149 |
8. GOVERNANCE JAKO WYRAZ INSTYTUCJONALNEJ EWOLUCJI SAMORZĄDNOŚCI LOKALNEJ | 156 |
8.1. Nowa samorządność lokalna jako governance | 156 |
8.2. Istota governance jako procesu współwładztwa i współzarządzania w gminie | 159 |
8.3. Modele governance a instytucjonalne środowisko gminy | 162 |
Część C. PRZEDSIĘBIORCZA KOMPETENCJA SAMORZĄDU LOKALNEGO W PERSPEKTYWIE INSTYTUCJONALNEJ EWOLUCJI GMINY | 169 |
9. KSZTAŁTOWANIE PRZEDSIĘBIORCZEGO PROFILU GOVERNANCE | 171 |
9.1. Przedsiębiorczość jako wyzwanie i nowy impuls przemian. Gminna droga od „biurokratyzmu”, poprzez „menedżeryzm”, do przedsiębiorczości | 171 |
9.2. Specyfika przedsiębiorczości w sektorze publicznym | 174 |
9.3. Społeczni i publiczni przedsiębiorcy jako twórcy aren współzarządzania i współrządzenia | 177 |
9.4. Orkiestracja przedsiębiorczych okazji jako istota przedsiębiorczego profilowania governance | 178 |
9.5. Przedsiębiorczy model governance | 180 |
10. WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE KONTEKSTY ROZWIJANIA PRZEDSIĘBIORCZEJ ORIENTACJI SAMORZĄDU LOKALNEGO | 184 |
10.1. Wartości – zachowania – role – reguły działania. Ciąg walorów decydujących o formowaniu instytucjonalnego kontekstu przedsiębiorczości gminnej | 184 |
10.2. Kontekst symboliczny (splotu wartości i postaw) | 185 |
10.2.1. Wartości a potrzeba generalnej autorefleksji. Strategiczne wybory gminy | 186 |
10.2.2. Polityczna baza innowacyjności i przedsiębiorczości | 188 |
10.2.3. Kształtowanie strategicznej kompetencji umożliwiającej „dodawanie wartości” | 190 |
10.3. Kontekst relacyjny (profilu ról i ich wzajemnych relacji) | 193 |
10.3.1. Nowe role liderów zmiany. Kierowanie transformacją „ku przedsiębiorczości” | 193 |
10.3.2. Dylemat elastyczności ról. Przywództwo polityczne samorządu lokalnego a kierownictwo administracyjne organizacji gminnej | 196 |
10.4. Kontekst kształtowania formy przedsiębiorstwa w organizacji gminnej | 199 |
10.4.1. Systemowe uwarunkowania przedsiębiorczego stylu kierowania | 199 |
10.4.2. System ekonomiczny organizacji gminnej | 201 |
10.5. Ewolucja roli budżetu w warunkach gminnych | 202 |
10.5.1. Budżet pasywny i aktywny | 203 |
10.5.2. Przykład budżetu aktywnego – budżet zadaniowy | 204 |
10.5.3. Kontrola wykonania budżetu – sprawozdawczość ekonomiczna | 205 |
10.6. Nowe Zarządzanie Publiczne jako czynnik wzmacniania menedżerskiego i przedsiębiorczego profilu gminy | 206 |
10.6.1. Zmiana reguł gry na poziomie logiki. Logika przedsiębiorstwa w funkcji zarządczej organizacji gminnej | 206 |
10.6.2. Cechy Nowego Zarządzania Publicznego | 209 |
11. KSZTAŁTOWANIE ZEWNĘTRZNYCH KONTEKSTÓW PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SAMORZĄDU LOKALNEGO | 213 |
11.1. Orientacja na rezultaty jako orientacja na odbiorcę usług gminnych | 213 |
11.2. Kształtowanie rynku na usługi gminne | 215 |
11.2.1. Wprowadzanie mechanizmu konkurencji | 215 |
11.2.2. Proces rozwijania konkurencji na usługi gminne | 217 |
11.2.3. Fazy procesu budowy mechanizmu konkurencji | 218 |
11.3. Program formowania podstaw konkurencji – struktura modelowa | 219 |
11.4. Instytucjonalizacja układów partnerstwa w gminie | 224 |
11.4.1. Otwarcie na współdziałanie samorządu lokalnego z interesariuszami gminy | 224 |
11.4.2. Przesłanki modelowania procesu partnerstwa, aliansów i „sieciowania” | 227 |
11.5. Partnerstwo we współrządzeniu. Rozwijanie nowych form partnerstwa publiczno-prywatnego | 228 |
12. ISTOTA I ZNACZENIE INNOWACJI INSTYTUCJONALNYCH DLA UMACNIANIA PRZEDSIĘBIORCZEGO PROFILU GOVERNANCE | 233 |
12.1. Prowizoryczne instytucje jako innowacje umacniające przedsiębiorczość samorządu | 233 |
12.2. Innowacje instytucjonalne w praktyce funkcjonowania przedsiębiorczego samorządu | 235 |
12.2.1. Profesjonaliści i menedżerowie w roli innowatorów i publicznych przedsiębiorców | 235 |
12.2.2. „Dyskretna arena” dialogu w układzie międzysektorowym jako innowacja instytucjonalna | 239 |
12.2.3. Alians strategiczny jako przykład przedsiębiorczego governance | 242 |
ZAKOŃCZENIE | 249 |
ZAŁĄCZNIK. Przedsiębiorcy publiczni i ich innowacje instytucjonalne. Przykłady przedsiębiorczej samorządności | 253 |
BIBLIOGRAFIA | 279 |
SUMMARY | 291 |