POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Niniejszy raport poświęcono problematyce efektywności innowacyjnych narzędzi dydaktycznych, które są wykorzystywane w nauczaniu przedsiębiorczości i budowaniu sprzyjających jej postaw. Opracowanie jest skutkiem pracy zespołu autorów z Uniwersytetu Gdańskiego, którzy realizowali projekt Case Simulator na różnych jego etapach bądź od lat z powodzeniem wykorzystują inne, niestandardowe formy transferu wiedzy i umiejętności.
Celem autorów było nie tylko wykazanie, że istnieje realne zapotrzebowanie na nowoczesne formy kształcenia i przedstawienie ich wybranych metod, ale przede wszystkim udowodnienie, iż na bazie prowadzonych badań dobrze zaplanowane kształcenie, łączące pracę z praktycznie ujętymi studiami przypadku oraz osadzoną w sieci symulacją biznesową, jest bardzo skuteczne w nauczaniu przedsiębiorczości.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 274 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-163-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Część pierwsza Przesłanki wprowadzania innowacji w procesach kształcenia | 19 |
Rozdział 1. Rozwijanie umiejętności przedsiębiorczych w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku jako współczesne wyzwanie polityki zatrudnienia (Andrzej Poszewiecki) | 21 |
1.1. Przedsiębiorczość i jej miejsce w gospodarce | 21 |
1.2. Przedsiębiorczość na bazie wyników Globalnego Monitora Przedsiębiorczości (GEM, Global Entrepreneurship Monitor) | 23 |
1.3. Sytuacja studentów i absolwentów na rynku pracy | 25 |
1.4. Miejsce nauczania przedsiębiorczości w szkołach wyższych | 28 |
1.5. Działania UE ukierunkowane na rynek pracy i rozwój przedsiębiorczości | 30 |
1.6. Podsumowanie | 34 |
Bibliografia | 35 |
Rozdział 2. Oczekiwania przedsiębiorców wobec absolwentów wyższych uczelni na podstawie badań w wybranych krajach Europy (Przemysław Kulawczuk) | 37 |
2.1. Wprowadzenie | 37 |
2.2. Badanie oczekiwanych przez pracodawców postaw pracowniczych absolwentów wyższych uczelni. Wyniki porównawcze | 38 |
2.3. Badanie oczekiwanych przez pracodawców umiejętności zawodowych absolwentów wyższych uczelni. Wyniki porównawcze | 43 |
2.4. Rekomendacje | 58 |
2.5. Wnioski | 60 |
Bibliografia | 60 |
Rozdział 3. Polski rynek pracy a oczekiwania absolwentów szkół wyższych (Paulina Szulc-Fischer) | 61 |
3.1. Charakterystyka rynku pracy w Polsce z uwzględnieniem absolwentów szkół wyższych | 61 |
3.2. Oczekiwania absolwentów szkół wyższych wobec przyszłej pracy oraz wymagań stawianych przez pracodawcę | 64 |
3.2.1. Wiedza i umiejętności pożądane na rynku pracy | 65 |
3.2.2. Praktyki zawodowe | 66 |
3.2.3. Działalność dodatkowa | 66 |
3.3. Główne bariery w zatrudnianiu absolwentów szkół wyższych w Polsce | 67 |
3.4. Polski rynek pracy na tle państw OECD | 68 |
3.5. Podsumowanie | 72 |
Bibliografia | 73 |
Rozdział 4. Kształtowanie ścieżki kariery zawodowej zgodnej z zamiłowaniami głęboko zakorzenionymi w świadomości (Grażyna Chaberek-Karwacka) | 75 |
4.1. Wprowadzenie | 75 |
4.2. Kształtowanie indywidualnej ścieżki kariery zawodowej we współczesnych warunkach gospodarowania | 76 |
4.3. Cechy osobowości niezbędne w kształtowaniu ścieżki kariery zawodowej | 80 |
4.4. Wspieranie kształtowania poczucia podmiotowości wyzwaniem w procesie edukacji | 84 |
4.5. Podsumowanie | 86 |
Bibliografia | 87 |
Część druga. Nowe metody transferu wiedzy i umiejętności | 89 |
Rozdział 5. Ewolucja metod nauczania (Paulina Szulc-Fischer) | 91 |
5.1. Cele kształcenia | 91 |
5.2. Klasyfikacja metod nauczania | 92 |
5.3. Technologie wspierające edukację | 95 |
5.4. Zmiany w procesie nauczania – e-learning | 96 |
5.5. Symulacje biznesowe | 98 |
5.6. Podsumowanie | 101 |
Bibliografia | 102 |
Rozdział 6. Znaczenie metody case study w kreowaniu postaw przedsiębiorczych studentów i absolwentów szkół wyższych (Magdalena Markiewicz, Joanna Bednarz) | 103 |
6.1. Charakterystyka metody case study | 103 |
6.2. Postawy i cechy przedsiębiorcze kształtowane metodą case study – umiejętności twarde i miękkie | 105 |
6.3. Luka edukacyjna w zakresie aktywnego kształtowania przedsiębiorczości w szkołach wyższych i średnich | 109 |
6.4. Podsumowanie | 116 |
Bibliografia | 117 |
Rozdział 7. Wykorzystanie symulacji biznesowych w procesie kształcenia (Marcin Skurczyński) | 119 |
7.1. Wprowadzenie | 119 |
7.2. Typowe reguły rywalizacji w symulacyjnych grach decyzyjnych | 120 |
7.3. Formy rywalizacji w symulacyjnych grach decyzyjnych | 121 |
7.4. Typy symulacji wykorzystywanych w kształceniu | 123 |
7.5. Symulacje biznesowe na uczelniach wyższych | 125 |
7.6. Najpopularniejsze symulacje biznesowe wykorzystywane przez uczelnie wyższe | 127 |
7.6.1. Gra symulacyjna Marketplace | 128 |
7.6.2. Symulacyjna gra decyzyjna TEES | 129 |
7.6.3. Symulacja Global Management Challange | 129 |
7.7. Podsumowanie | 130 |
Bibliografia | 130 |
Rozdział 8. Specyfika kształcenia na poziomie wyższych studiów dla profesjonalistów, na przykładzie master of business administration (MBA) (Krystyna Żołądkiewicz, Renata Orłowska) | 133 |
8.1. Wprowadzenie | 133 |
8.2. Znaczenie i specyfika studiów MBA w Polsce i na świecie | 134 |
8.3. Studium przypadku – MBA Uniwersytetu Gdańskiego | 136 |
8.3.1. Geneza i specyfika executive MBA UG | 136 |
8.3.2. Metodologia badania | 137 |
8.3.3. Analiza badania | 138 |
8.4. Podsumowanie | 142 |
Bibliografia | 143 |
Rozdział 9. Projektowanie architektury innowacyjnych narzędzi dydaktycznych dla efektywnej realizacji symulacji biznesowych (Michał Kuciapski) | 145 |
9.1. Sytuacja problemowa | 145 |
9.2. Analiza wymagań projektowania architektury innowacyjnych narzędzi dydaktycznych | 151 |
9.3. Model projektowania architektury innowacyjnych narzędzi dydaktycznych | 156 |
9.4. Podsumowanie | 157 |
Bibliografia | 158 |
Rozdział 10. Innowacyjne metody w nauczaniu przedmiotów ekonomicznych: pakiety matematyczne (Elżbieta Babula, Anna Blajer-Gołębiewska) | 161 |
10.1. Wprowadzenie | 161 |
10.2. Pakiety matematyczne | 162 |
10.3. Zagadnienie produkcji | 163 |
10.4. Maksymalizacja przychodu ze sprzedaży | 168 |
10.5. Optymalizacja wyniku ekonomicznego | 170 |
10.6. Podsumowanie | 174 |
Bibliografia | 175 |
Rozdział 11. Case Simulator – wykorzystanie innowacyjnych narzędzi transferu wiedzy i umiejętności ukierunkowanych na rozwijanie postaw przedsiębiorczych (Wojciech Bizon) | 179 |
11.1. Wprowadzenie | 179 |
11.2. Uzasadnienie realizacji projektu Case Simulator | 180 |
11.3. Cele i przebieg projektu Case Simulator | 183 |
11.3.1. Cele projektu | 183 |
11.3.2. Prace wstępne – diagnoza: raport studenci a pracodawcy | 184 |
11.3.3. Prace wstępne – etap produkcji symulacji i studiów przypadku | 186 |
11.3.4. Testowanie rozwiązań | 188 |
11.3.5. Weryfikacja efektywności | 189 |
11.4. Podsumowanie | 189 |
Bibliografia | 190 |
Rozdział 12. Poziom umiejętności przedsiębiorczych wśród studentów – próba diagnozy (Andrzej Poszewiecki) | 191 |
12.1. Wprowadzenie | 191 |
12.2. Analiza uzyskanych wyników | 192 |
12.2.1. Wstępne uwagi metodologiczne | 192 |
12.2.2. Porównanie średnich wyników pomiędzy wydziałami | 192 |
12.2.3. Analiza wariancji | 193 |
12.2.4. Porównanie wyników pomiędzy wydziałami – kobiety | 194 |
12.2.5. Porównanie wyników pomiędzy wydziałami – mężczyźni | 194 |
12.2.6. Porównanie wyników poszczególnych płci (w układzie wydziałów) | 195 |
12.2.7. Ogólna analiza wyników względem płci | 198 |
12.2.8. Analiza skupień | 200 |
12.3. Podsumowanie | 202 |
Bibliografia | 202 |
Rozdział 13. Analiza postaw i skłonności proprzedsiębiorczych wśród studentów (Wojciech Bizon, Paulina Szulc-Fischer) | 203 |
13.1. Wprowadzenie | 203 |
13.2. Oczekiwania związane z miejscem pracy (Paulina Szulc-Fischer) | 203 |
13.3. Oczekiwania odnośnie do warunków w pracy (Paulina Szulc-Fischer) | 206 |
13.4. Postrzeganie przedsiębiorcy (Paulina Szulc-Fischer) | 210 |
13.5. Cechy przedsiębiorcy (Paulina Szulc-Fischer) | 211 |
13.6. Czynniki zachęcające do własnej działalności (Paulina Szulc-Fischer) | 214 |
13.7. Czynniki utrudniające prowadzenie własnej działalności (Paulina Szulc-Fischer) | 216 |
13.8. Samoocena poziomu umiejętności i wiedzy, które sprzyjają prowadzeniu biznesu (Wojciech Bizon) | 218 |
13.8.1. Przygotowanie narzędzi weryfikacyjnych | 221 |
13.8.2. Analiza wyników | 222 |
13.9. Podsumowanie | 226 |
Bibliografia | 229 |
Rozdział 14. Wiedza studentów z zakresu przedsiębiorczości, podstaw funkcjonowania firmy i gospodarki – próba diagnozy (Wojciech Bizon) | 229 |
14.1. Wprowadzenie | 229 |
14.2. Charakterystyka badanych obszarów wiedzy | 230 |
14.3. Efektywność transferu wiedzy na bazie analizy osiągnięć studentów wydziałów biznesowych | 233 |
14.4. Efektywność transferu wiedzy na bazie analizy osiągnięć studentów wydziałów niebiznesowych | 235 |
14.5. Podsumowanie | 237 |
Rozdział 15. Innowacyjne formy kształcenia a zmiany poziomu wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, wiedzy o przedsiębiorstwie oraz gospodarce wśród studentów na przykładzie uczestników projektu Case Simulator (Wojciech Bizon) | 239 |
15.1. Wprowadzenie | 239 |
15.2. Przyrost wiedzy z różnych obszarów wśród uczestników projektu Case Simulator | 239 |
15.2.1. Obszar wiedzy: przedsiębiorczość | 241 |
15.2.2. Obszar wiedzy: mikroekonomia i teoretyczne podstawy funkcjonowania firmy | 243 |
15.2.3. Obszar wiedzy: makroekonomia i wiedza o gospodarce | 245 |
15.3. Zmiany w poziomie wiedzy studentów – analiza porównawcza wydziałów Uniwersytetu Gdańskiego | 247 |
15.4. Podsumowanie | 249 |
Zakończenie | 253 |
Bibliografia | 255 |
Spis rysunków | 263 |
Spis tabel | 267 |