POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W podręczniku ważna jest podstawowa kategoria, mianowicie doskonalenie (…). Autorka zaprezentowała wybrane metody doskonalenia jakości procesów i produktów, tzw. Metody ewolucyjne, inkrementalne i metody przełomowe, skokowe. Dokonując przeglądu tzw. Siedmiu starych i siedmiu nowych narzędzi zarządzania jakością, słusznie przyjęła, ze narzędzia te maja szczegółowy charakter, szczegółowe wytyczne i szczegółowy tok postępowania oraz iteracje, których należy przestrzegać. Podręcznik stanowi udaną próbę prezentacji materiału dydaktycznego pozwalającego zachęcić studenta kierunku zarządzanie do praktycznych aplikacji opisanych metod i narzędzi doskonalenia jakości procesów i produktów.
Prof. zw. dr hab. Krystyna Lisiecka
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Podręcznik (…) stanowi dobrze przemyślane, wszechstronne i wnikliwe studium z zakresu wykorzystywanych w praktyce gospodarczej narzędzi doskonalenia produktów i procesów opartych na standardach zarządzania jakością i środowiskiem, modelach samooceny, koncepcji Lean Management, elementach Toyota Production System oraz metodykach Six Sigma. Poruszana w opracowaniu problematyka jest obecnie bardzo aktualna, zwłaszcza ze względu na fakt, iż coraz dynamiczniej postępująca globalizacja gospodarki powoduje, ze podmioty działające w sektorze zarówno produkcyjnym, jak i usługowym zaczynają zwracać coraz większą uwagę na elementy decydujące o ich przewadze konkurencyjnej. Istotnym wyróżnikiem tej konkurencyjności jest doskonalenie jakości produktów oraz procesów. Z pełnym przekonaniem pragnę stwierdzić, iż monografia a stanowi cenna pozycje dydaktyczna, która niewątpliwie zainteresuje specjalistów z praktyki gospodarczej (zajmujących się doskonaleniem produktów i procesów), a także studentów różnych kierunków ekonomicznych i technicznych (takich jak ekonomia, zarządzanie, logistyka, zarządzanie i inżynieria produkcji czy towaroznawstwo), a także słuchaczy studiów podyplomowych.
Prof. zw. dr hab. Maciej Urbaniak
Uniwersytet Łódzki
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-513-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. ISTOTA I MODELE DOSKONALENIA JAKOŚCI PROCESÓW I PRODUKTÓW | 11 |
1.1. Pojęcie i cele doskonalenia w organizacji | 11 |
1.2. Model doskonalenia w koncepcji Total Quality Management | 20 |
1.3. Doskonalenie systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000 | 30 |
1.4. Samoocena w doskonaleniu jakości procesów i produktów. | 39 |
1.4.1. Model samooceny zgodny z normą PN-EN ISO 14001: 2005 | 49 |
1.4.2. Model samooceny Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością | 51 |
Literatura | 73 |
2. METODY DOSKONALENIA JAKOŚCI PRODUKTÓW I PROCESÓW | 77 |
2.1. Ewolucyjne metody doskonalenia procesów i produktów | 77 |
2.2. Skokowe metody doskonalenia procesów i produktów | 88 |
2.3. Metoda Six Sigma w doskonaleniu jakości procesów | 93 |
2.3.1. Metodyka DMAIC w doskonaleniu procesów | 105 |
2.4. Metoda Lean Six Sigma w zwiększaniu jakości procesów | 110 |
Literatura | 118 |
3. NARZĘDZIA DOSKONALENIA JAKOŚCI PRODUKTÓW I PROCESÓW | 121 |
3.1. Klasyfikacja narzędzi doskonalenia jakości procesów i produktów | 121 |
3.2. Diagram przyczynowo-skutkowy Ishikawy | 131 |
3.3. Analiza 5 razy „dlaczego?” w szukaniu przyczyn problemów | 137 |
3.4. Zasady 5S w poprawie realizacji procesów | 139 |
3.5. Zastosowanie diagramu Pareto | 142 |
3.6. Histogramy, arkusze kontrolne, wykres korelacji | 148 |
3.7. Karty kontrolne Shewharta | 151 |
3.8. Dom Jakości (QFD) w planowaniu jakości wyrobów | 154 |
3.9. Analiza przyczyn i skutków wad (FMEA) | 160 |
3.10. Kwestionariusz Kano w doskonaleniu jakości wyrobów | 170 |
Literatura | 179 |
4. PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA NARZĘDZI DOSKONALENIA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ | 183 |
4.1. Zastosowanie modelu doskonałości EFQM w organizacji publicznej | 183 |
4.2. Kompleksowe zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie produkcyjnym | 193 |
4.3. Zastosowanie Domu Jakości w doskonaleniu jakości piwa | 203 |
Literatura | 212 |
5. PROPOZYCJE DOBORU MODELI, METOD I NARZĘDZI DOSKONALENIA JAKOŚCI PROCESÓW I PRODUKTÓW. PODSUMOWANIE | 213 |
Literatura | 219 |
Spis rysunków | 221 |
Spis tabel | 222 |