EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W wychowaniu fizycznym idea edukacji permanentnej obrazuje proces, który nie ustaje wraz z chwilą ukończenia szkoły, lecz trwa nieustannie i przejawia się w całożyciowej trosce o różne wartości kultury fizycznej. Takie spojrzenie na edukację fizyczną stało się możliwe dzięki m.in. teoretycznemu manewrowi zwanemu repedagogizacją.
Przeprowadził ją w drugiej połowie ubiegłego stulecia M. Demel, a polegała ona na przekształceniu znanej tezy pedagogiki tradycyjnej, że zdrowe i sprawne ciało jest
warunkiem wychowania, w jej odwrotność.
Powstała nowatorska doktryna, według której wychowanie jest warunkiem zdrowia i tężyzny fizycznej (Demel, 1989). Inaczej mówiąc, kierunek oddziaływań na wychowanka, który w funkcjonującej od ponad dwóch wieków (za początek można przyjąć dzieło Śniadeckiego O fizycznym wychowaniu
dzieci, z 1805 roku) biotechnicznej wersji wychowania fizycznego przebiegał „przez ciało do osobowości”, w obecnie postulowanej w teorii i wdrażanej do praktyki koncepcji humanistycznej przebiega „od osobowości do ciała”. Celem tak rozumianego wychowania fizycznego jest przygotowanie wychowanka do całożyciowej troski o ciało, poprzez doraźne wspomaganie rozwoju fizycznego, motorycznego i zdrowia (aktualizacja) oraz kształtowanie osobowości zdolnej do podtrzymywania i pomnażania tych wartości w życiu późniejszym (prospekcja) (Grabowski, 1997).
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 215 |
Kategoria | Sport |
Wydawca | AWF Kraków |
ISBN-13 | 978-83-891-2139-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
Rozdział I. Rozwój i doskonalenie zawodowe nauczycieli - od idei nauczyciela doskonałego ku idei nauczyciela ciągle doskonalącego się | 11 |
1. Ewolucja poglądów n a temat źródeł nauczycielskich osiągnięć | 11 |
2. Rozwój zawodowy nauczyciela w kontekście wybranych teorii osobowości i typów racjonalności człowieka | 26 |
3. Koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela(pełnienia roli nauczyciela) | 32 |
4. Dylematy roli nauczyciela | 38 |
5. Znaczenie doskonalenia w rozwoju zawodowym nauczyciela | 42 |
6. Znaczenia refleksji pedagogicznej w rozwoju i doskonaleniu zawodowym nauczyciela | 43 |
7. Organizacyjne i merytoryczne obszary doskonalenia zawodowego nauczyciela | 47 |
Rozdział II. Metodologiczne i organizacyjne założenia badań własnych | 53 |
1. Cel badań | 57 |
2. Pytania i hipotezy badawcze | 57 |
3. Identyfikacja i operacjonalizacja zmiennych w badaniach ilościowych | 60 |
4. Metody,techniki i narzędzia badawcze. Organizacja badań | 66 |
4. 1. Dobór próby i organizacja badań ilościowych | 68 |
4. 2. Dobór próby, metody, narzędzia badawcze i organizacja badań jakościowych | 69 |
4. 3. Analiza rynku doskonalenia zawodnego nauczycieli w Małopolsce | 73 |
4. 4. Charakterystyka badanej zbiorowości | 74 |
Rozdział III. Doskonalenie zawodowe nauczycieli - treść i struktura | 81 |
1. Poziom doskonalenia zawodowego nauczycieli | 81 |
2. Motywy i bariery doskonalenia zawodowego nauczycieli | 86 |
3. Doskonalenie zawodowe nauczycieli w kontekście zmiennych społeczno-demograficznych | 90 |
4. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy doskonalenia zawodowego nauczycieli | 94 |
4. 1. Instytucjonalne formy doskonalenia zawodowego nauczycieli | 96 |
4. 2. Pozainstytucjonalne formy doskonalenia zawodowego nauczycieli | 107 |
4. 3. Rynek doskonalenia zawodowego nauczycieli w Małopolsce | 117 |
Rozdział IV. Charakterystyka uczestników wywiadu - nauczycieli o wysokim i niskim poziomie doskonalenia zawodowego | 122 |
1. Nauczyciele „zaangażowani" | 125 |
2. Nauczyciele „niezaangażowani" | 130 |
Rozdział V. Pełnienie roli nauczyciela w kontekście doskonalenia zawodowego. | 135 |
1. Poziom pełnienia roli nauczyciela wśród badanych | 135 |
2. Analiza struktury PRN | 141 |
2. 1. Stosunek do wiedzy | 142 |
2. 2. Stosunek do wartości | 146 |
2. 3. Stosunek do ucznia | 152 |
3. Pełnienie roli nauczyciela w kontekście zmiennych demograficzno-społecznych | 157 |
4. Pełnienie roli nauczyciela a poziom doskonalenia zawodowego | 161 |
Wnioski i refleksje końcowe | 168 |
Piśmiennictwo | 189 |
Spis tabel | 208 |
Spis rycin | 210 |
Załącznik | 211 |
Summary | 215 |