POLECAMY
-24%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
W opracowaniu przedstawiono koncepcję procesowego podejścia do zmian, a w szczególności problemy związane z teorią i praktyką rozwoju organizacyjnego, w skrócie O.D. Opisano też zagadnienia generowania zmian przez organizację – planowanie, koordynację, kontrolę oraz adaptację do zmian w organizacji. Przedstawiono rolę i zadania konsultantów zmian, diagnostyczne praktyki oraz strategię i techniki interwencyjne. Opracowanie kończy wskazanie przyszłości koncepcji O.D.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej |
ISBN-13 | 978-83-7814-293-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | | 9 |
Rozdział I. Generowanie zmian przez organizacje | | 11 |
1.1. Destabilizująca rola organizacji – organizacja w ruchu | | 11 |
1.2. Istota planowych zmian a wysiłek i ryzyko zmieniania | | 16 |
1.3. Koordynacja i kontrola zmian | | 26 |
1.4. Adaptacja do zmian – kontrakt psychologiczny | | 37 |
1.5. Przykłady | | 42 |
1.5.1. Zmiany w firmie Euroservice Sp. z o.o. | | 42 |
1.5.2. Fuzja przedsiębiorstw Servisco I DHL | | 44 |
Rozdział II. Procesowe podejście do zmian – koncepcja rozwoju organizacyjnego OD | | |
49 | |
2.1. Od podejścia produkcyjnego do procesowego w konsultingu | | 49 |
2.2. Szkoła procesowego zmieniania | | 50 |
2.3. Ewolucja koncepcji rozwoju organizacyjnego | | 57 |
2.4. Pojęcia, założenia, wartości koncepcji rozwoju organizacyjnego | | 64 |
2.5. Modele zmian w rozwoju organizacyjnym | | 69 |
2.5.1. Fazowy model zmian Lewina-Scheina | | 71 |
2.5.2. Model wyrównywania władzy Greinera | | 76 |
2.5.3. Zintegrowany model zmian Berger | | 81 |
2.5.4. Model „wielkiej trójki” Kanter | | 83 |
2.5.5. Intersystemowy model zmian China | | 86 |
2.6. Doświadczenia konsultantów OD | | 88 |
2.7. Ćwiczenie: Kwestionariusz samooceny wiedzy o koncepcji OD | | 89 |
Rozdział III. Konsultant procesu – role, zadania, kompetencje | | 94 |
3.1. Role konsultantów zmian | | 94 |
3.2. Cele i zadania konsultanta | | 101 |
3.3. Kompetencje i style pracy konsultanta zmian | | 103 |
3.4. Modele pracy konsultanta | | 107 |
3.4.1. Metafora „góry lodowej” | | 107 |
3.4.2. Zintegrowany model systemu zmian | | 108 |
3.4.3. Model badania wdziałaniu (BwD) | | 111 |
3.5. Proces interwencyjny – relacje z klientami | | 113 |
3.6. Praktyka skutecznego zmieniania | | 117 |
3.7. Ocenianie skuteczności zmian | | 120 |
3.8. Ćwiczenie: Style pracy konsultanta – podejście konsultanta do klienta | | 122 |
Rozdział IV. Diagnostyczne praktyki w OD |128 | |
4.1. Pojęcie diagnozy i diagnozowania | | 128 |
4.2. Zbieranie i analiza danych | | 130 |
4.3. Modele diagnostyczne | | 133 |
4.4. Przykłady | | 144 |
4.4.1. Proces zmieniania w banku B | | 144 |
4.4.2. Etapy procesu zmieniania w PUHiT | | 148 |
4.4.3. Zmiany w Siemens Sp. z o.o. | | 149 |
4.5. Ćwiczenie: Wzór audytu zmian organizacyjnych | | 151 |
Rozdział V. Strategie i techniki interwencyjne | | 153 |
5.1. Proces interwencyjny | | 153 |
5.2. Miejsce komunikowania się w fazie interwencji | | 154 |
5.3. Strategie i techniki interwencyjne | | 155 |
5.4. Kostka rozwoju organizacyjnego | | 163 |
5.5. Przykład – Interwencje w firmie K-CRAK | | 165 |
Rozdział VI. Przełamywanie oporów wobec zmian | | 168 |
6.1. Niepewność w zmianach a zachowania uczestników procesu zmieniania | | 168 |
6.2. Bariery zmian | | 170 |
6.3. Cykl życia oporów wobec zmian | | 173 |
6.4. Strategia radzenia sobie z oporami | | 175 |
6.5. Wzorcowa funkcja lidera w zmianach | | 182 |
6.6. Przykłady | | 191 |
6.6.1. Opory wobec zmian w Banku PKO BP S.A. | | 191 |
6.6.2. FUNKCJA LIDERÓW ZMIAN w DEC | | 192 |
Rozdział VII. Budowanie kultury zmian | | 195 |
7.1. Rola kultury organizacyjnej | | 195 |
7.2. Diagnozowanie typów kultury organizacyjnej | | 198 |
7.3. Identyfikowanie i likwidacja luki kulturowej | | 205 |
7.4. Przykład – Problemy w zmianach firmy GASPOL | | 211 |
7.5. Ćwiczenie: Diagnoza typu kultury i luki kulturowej | | 213 |
Rozdział VIII. Interwencje zorientowane na zachowania jednostkowe i | |
Interpersonalne | | 220 |
8.1. Delegowanie uprawnień – empowerment | | 220 |
8.2. Planowanie karier | | 221 |
8.3. Kierowanie stresem | | 224 |
8.4. Powstawanie i rozwój grupy | | 225 |
8.5. Szkolenie laboratoryjne | | 228 |
8.6. Coaching | | 234 |
8.7. Ćwiczenie: Zadowolenie pracowników a uczestnictwo w zmianach | | 236 |
Rozdział IX. Interwencje zorientowane zespołowo | | 239 |
9.1. Podejście zespołowe | | 239 |
9.2. Sondaż oparty na informacji zwrotnej | | 239 |
9.3. Technika budowania zespołów | | 240 |
9.4. Spotkanie konfrontacyjne | | 248 |
9.5. Zespoły wysokiej efektywności – HIT | | 250 |
9.6. Negocjowanie ról | | 254 |
9.7. Analiza ról | | 255 |
9.8. Budowanie zespołów międzygrupowych | | 256 |
9.9. Przykład – Saga Food Corporation – budowanie zespołu | | 259 |
9.10. Ćwiczenie: Tworzenie koalicji na rzecz zmian | | 261 |
Rozdział X. Interwencje techniczno – strukturalne i systemowe | | 264 |
10.1. Interwencje techniczno-strukturalne. Model I-D | | 264 |
10.2. Techniki systemowe | | 270 |
10.2.1. Siatka rozwoju organizacyjnego | | 271 |
10.2.2. Model systemu otwartego planowania | | 274 |
10.2.3. Zespoły sieciowe | | 276 |
10.2.4. Ustalanie celów jako systemowa interwencja OD | | 280 |
10.3. Procesy ciągłego doskonalenia. OD a TQM | | 283 |
10.4. Ćwiczenie: Przygotowanie planu operacyjnego zmian | | 284 |
Rozdział XI. Globalny wymiar i przyszłość koncepcji OD | | 287 |
11.1. Integracja edukacyjna – wzajemne uczenie się | | 287 |
11.2. Marketingowy aspekt współpracy z klientem | | 288 |
11.3. Monitorowanie i ocenianie zmian | | 289 |
11.4. Trendy w OD i przyszłość koncepcji | | 290 |
Bibliografia | | 293 |