EBOOKI WYDAWCY
-30%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Pierwsze wydanie Psychologii języka uzyskało w 2004 roku Nagrodę im. Władysława Witwickiego, przyznawaną przez Wydział I Nauk Społecznych Polskiej Akademii Nauk Rozważania tej książki koncentrują się na dwóch podstawowych funkcjach języka: reprezentatywnej w stosunku do rzeczywistości i komunikacyjnej służącej porozumiewaniu się. Każda z nich ma swe korzenie w biologicznej ewolucji gatunku Homo sapiens. Te funkcje języka realizowane są przez dwie kompetencje naszego umysłu: ściśle językową i komunikacyjną. W książce przedstawiono ich charakterystykę, filogenezę i ontogenezę, podstawy neurofizjologiczne, jak też związki z myśleniem i komunikowaniem się niewerbalnym. Książka adresowana jest do psychologów, językoznawców, dziennikarzy i szerzej do osób zainteresowanych procesami komunikacji społecznej.
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 266 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-153-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PRZEDMOWA DO WYDANIA DRUGIEGO | 9 |
ROZDZIAŁ I. PSYCHOLOGIA JĘZYKA A PSYCHOLINGWISTYKA I SOCJOLINGWISTYKA. UWAGI WSTĘPNE | 11 |
ROZDZIAŁ 2. PODSTAWOWE POJĘCIA, HISTORIA I METODY PSYCHOLINGWISTYKI | 16 |
2.1. Podstawowe pojęcia psycholingwistyki | 16 |
2.2. Historia psycholingwistyki | 17 |
2.3. Metody psycholingwistyki | 20 |
ROZDZIAŁ 3. FUNKCJE JĘZYKA: REPREZENTATYWNA I KOMUNIKACYJNA ORAZ ICH ODNIESIENIE DO KOMPETENCJI JĘZYKOWEJ I KOMUNIKACYJNEJ | 22 |
3.1. Różne użycia języka | 22 |
3.2. Charakterystyka językowej funkcji reprezentatywnej | 25 |
3.3. Charakterystyka językowej funkcji komunikacyjnej | 30 |
3.4. Relacje między kompetencją językową a kompetencją komunikacyjną | 32 |
3.5. Konkluzja | 37 |
ROZDZIAŁ 4. POCHODZENIE JĘZYKA | 38 |
4.1. Czym język ludzki różni się od "języków" zwierzęcych? | 38 |
4.2. Protojęzyk a język naturalny | 43 |
4.3. Filogeneza języka | 47 |
4.3.1. Powstanie języka a dobór naturalny | 50 |
4.3.2. Język a teoria umysłu | 51 |
4.3.3. Dwustopniowość ewolucji języka | 53 |
4.3.4. Po co powstał język? | 55 |
ROZDZIAŁ 5. NEUROFIZJOLOGICZNE PODŁOŻE JĘZYKA | 57 |
5.1. Uwagi wstępne | 57 |
5.2. Metody badań neurofizjologicznych mózgu | 58 |
5.3. Lokalizacja mózgowa funkcji językowych | 59 |
5.4. Specjalizacja półkul mózgowych w funkcjach językowych | 62 |
ROZDZIAŁ 6. WYTWARZANIE I PERCEPCJA DZWIĘKÓW MOWY | 67 |
6.1. Uwagi wstępne | 67 |
6.2. Wytwarzanie dźwięków mowy | 68 |
6.3. Percepcja dźwięków mowy | 72 |
ROZDZIAŁ 7. PRZYSWAJANIE JĘZYKA PRZEZ MAŁE DZIECKO | 80 |
7.1. Wprowadzenie | 80 |
7.2. Metody badania rozwoju języka małego dziecka | 80 |
7.3. Fazy rozwoju języka | 84 |
7.4. Przyswajanie poszczególnych składników wiedzy językowej | 87 |
7.4.1. Rozwój składnika fonologicznego | 87 |
7.4.2. Rozwój słownika umysłowego | 88 |
7.4.3. Rozwój aspektu syntaktycznego wiedzy językowej | 91 |
7.4.4. Rozwój aspektu pragmatycznego wiedzy językowej | 93 |
7.5. Zaburzenia rozwoju językowego | 94 |
7.6. Główne podejścia teoretyczne w badaniu rozwoju językowego u dziecka | 95 |
7.6.1. Dowody na biologiczne uwarunkowania języka | 95 |
7.6.2. Dowody na społeczne uwarunkowania języka | 69 |
7.6.3. Inne problemy kontrowersyjne | 97 |
ROZDZIAŁ 8. CHARAKTERYSTYKA KOMPETENCJI JĘZYKOWEJ | 100 |
8.1. Ustalenia terminologiczne | 100 |
8.2. Główne założenia leżące u podstaw kompetencji językowej | 101 |
8.3. Rys historyczny generatywistycznych koncepcji kompetencji językowej | 103 |
8.4. Istota UG w świetle różnych koncepcji generatywistycznych | 108 |
8.5. Inne modele UG | 111 |
8.6. Współczesne podejścia do kompetencji językowej | 114 |
Dodatek. Kompetencja językowa ludzi niesłyszących | 118 |
ROZDZIAŁ 9. SŁOWNIK UMYSŁOWY | 119 |
9.1. Uwagi wstępne | 119 |
9.2. Znaczenie słów | 120 |
9.3. Metody badania słownika umysłowego | 122 |
9.4. Organizacja słownika umysłowego | 125 |
9.4.1. Aspekt semantyczny | 129 |
9.4.2. Aspekt syntaktyczny | 132 |
9.4.3. Aspekt fonologiczny i ortograficzny | 134 |
9.5. Dostęp leksykalny | 135 |
9.6. Słowotwórstwo i fleksja (regóły morfologiczne) | 141 |
ROZDZIAŁ 10. KOMPETENCJA KOMUNIKACYJNA | 143 |
10.1. Uwagi wstępne | 143 |
10.2. Akty mowy | 144 |
10.3. Znaczenie zdania a znaczenie wypowiedzi | 147 |
10.4. Zasady efektywnej komunikacji | 149 |
10.5. Rozmowa jako podstawowa forma realizacji kompetencji komunikacyjnej | 152 |
10.6. Główne koncepcje teoretyczne w badaniach nad kompetencją komunikacyjną | 153 |
10.6.1. Etnografia komunikowania się | 153 |
10.6.2. Wspólny grunt: wspólne działanie, wspólne czynności | 154 |
10.7. Społeczne aspekty używania języka | 157 |
10.8. Siła tkwiąca w ludzkiej kompetencji komunikacyjnej | 159 |
ROZDZIAŁ 11. DYSKURS | 161 |
11.1. Czym jest dyskurs? | 161 |
11.2. Dyscypliny zajmujące się dyskurcem | 163 |
11.3. Metody analizy dyskursu | 164 |
11.3.1. Metody jakościowe | 164 |
11.3.2. Metody ilościowe | 165 |
11.4. Dyskurs konwersacyjny | 166 |
11.5. Kulturowe uwarunkowania dyskursu konwersacyjnego | 168 |
11.5.1. Konwencje konwersacyjne | 168 |
11.5.2. Konwencje otwierania i zamykania dyskursu | 169 |
11.6. Dyskurs tekstowy | 170 |
11.7. Teoretyczne podejścia do analizy dyskursu | 172 |
11.7.1. Pragmatyzm | 172 |
11.7.2. Socjolingwistyczne analizy konwersacji | 173 |
11.7.3. Psychologia dyskursywna | 173 |
11.7.4. Krytyczna analiza dyskursu | 173 |
11.7.5. Psychologia polityczna | 174 |
11.8. Psycholingwistyczne analizy strategii językowych w sytuacjach społecznych | 175 |
ROZDZIAŁ 12. JĘZYK A MYŚLENIE | 178 |
12.1. Uwagi wstępne | 178 |
12.2. Niezależność myślenia od języka | 180 |
12.2.1. Argumenty za stanowiskiem kognitywnym, czyli łączącym myśl z językiem | 181 |
12.2.1. Argumenty za stanowiskiem nie utożsamiającym języka z myśleniem | 182 |
12.3. Relatywizm językowy | 185 |
12.4. Badania nad związkiem języka z myśleniem | 187 |
12.4.1. Badania międzyjęzykowe | 187 |
12.4.2. Badania wewnątrzjęzykowe | 191 |
12.5. Podobieństwa w funkcjonowaniu obu kompwtencji: językowej i poznawczej | 194 |
ROZDZIAŁ 13. DWUJĘZYCZNOŚĆ | 196 |
13.1. Rodzaje dwujęzyczności | 196 |
13.2. Dwujęzyczność u dzieci | 198 |
13.2.1. Rodzaje dwujęzyczności u dzieci | 198 |
13.2.2. Znaczenie okresu krytycznego dla przyswajania L2 | 198 |
13.2.3. Submersja versus immersja | 199 |
13.2.4. Korzyści poznawcze z dwujęzyczności u dzieci | 202 |
13.3. Dwujęzyczność u ludzi dorosłych | 204 |
13.3.1. Rola zdolności językowych w nabywaniu L2 | 204 |
13.3.2. Rola motywacji w nabywaniu L2 | 204 |
13.3.3. Transfer między L1 i L2 | 206 |
13.3.4. Wiek a dwujęzyczność | 210 |
13.4. Dwujęzyczny umysł | 211 |
13.4.1. Interjęzyk, czyli język mieszany | 211 |
13.4.2. Modele dwujęzycznego umysłu | 213 |
13.4.3. Dane neuropsychologiczne w badaniach dwujęzyczności | 214 |
13.4.3.1. Dane z neuroobrazowania mózgu | 214 |
13.4.3.2. Dane z badań nad afazją | 215 |
13.5. Społeczne problemy związane z dwujęzycznością | 215 |
ROZDZIAŁ 14. KOMUNIKACJA NIEWERBALNA | 218 |
14.1. Komunikacja niewerbalna czy komunikacja niejęzykowa? | 218 |
14.2. Formy komunikacji niewerbalnej | 219 |
14.3. Funkcje komunikacji niewerbalnej | 221 |
14.4. Uniwersalne i kulturowo specyficzne cechy komunikacji niewerbalnej | 222 |
14.5. Porównywanie komunikacji niewerbalnej z werbalną | 225 |
14.6. Psychologia kłamstwa | 228 |
SŁOWO KOŃCOWE | 233 |
LITERATURA | 235 |
INDEKS NAZWISK | 259 |