Wypalenie zawodowe a empatia u lekarzy i pielęgniarek

Wypalenie zawodowe a empatia u lekarzy i pielęgniarek

3 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka przeprowadziła badania dotyczące wypalenia zawodowego i empatii w grupie lekarzy i pielęgniarek pracujących w specjalnościach zabiegowej, niezabiegowej i podstawowej opieki zdrowotnej.


Ich wyniki mogą być przydatne w rozwoju i doskonaleniu empatii, w docenieniu jej znaczenia w relacjach pomagania, mogą także wpłynąć na uświadomienie sobie zagrożenia syndromem wypalenia zawodowego, pracowników, całej instytucji, oraz społeczeństwa. Rozwój empatii dojrzałej oraz umiejętność kontrolowania wrażliwości empatycznej w kontaktach z pacjentem mogą chronić lekarzy i pielęgniarki przed wpływem symptomów zespołu wypalenia zawodowego.


W książce cytowane są wyniki badań dużej grupy pracowników ochrony zdrowia w Polsce, które wymieniają empatię jako zmienną pośredniczącą, a nawet moderującą o charakterze ochronnym w relacji do wypalenia zawodowego.


Monografia jest skierowana do szerokiego kręgu odbiorców, przede wszystkim do lekarzy i pielęgniarek różnych specjalności, a także studentów wybranych kierunków, jak również innych osób zainteresowanych tą problematyką.


Rok wydania2008
Liczba stron168
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2607-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  1. Syndrom wypalenia zawodowego    11
    1.1. Pojęcie wypalenia zawodowego    13
      1.1.1. Wypalenie zawodowe w perspektywie wielowymiarowej    16
      1.1.2. Wypalenie zawodowe w ujęciu egzystencjalnym    21
      1.1.3. Środowiskowy model wypalenia zawodowego    23
      1.1.4. Wypalenie zawodowe jako konsekwencja narastającego rozczarowania    25
      1.1.5. Model wypalenia zawodowego braku kompetencji    26
      1.1.6. Ogólny model wypalenia    28
      1.1.7. Poznawczo-kompetencyjny model wypalenia zawodowego    29
      1.1.8. Podsumowanie    30
    1.2. Uwarunkowania i mechanizmy wypalenia zawodowego    34
    1.3. Narzędzia pomiaru wypalenia zawodowego    38
    1.4. Wypalenie zawodowe u lekarzy i pielęgniarek    39
      1.4.1. Wypalenie zawodowe u lekarzy    41
      1.4.2. Wypalenie zawodowe u pielęgniarek    46
    1.5. Zapobieganie wypaleniu zawodowemu w ujęciu wielowymiarowym    49
  2. Pojęcie empatii w świetle różnorodnych koncepcji    59
    2.1. Geneza empatii    59
    2.2. Psychologiczne poglądy dotyczące empatii    61
    2.3. Mechanizm rozwoju empatii    69
    2.4. Empatia w kontakcie z pacjentem i w pomaganiu    75
    2.5. Empatia u lekarzy i pielęgniarek wobec cierpienia    92
    2.6. Syndrom wypalenia zawodowego a empatia    98
  3. Problematyka badań    101
    3.1. Pytania i hipotezy badawcze    102
  4. Organizacja badań    107
    4.1. Przebieg badań    107
    4.2. Zastosowane techniki badawcze    107
    4.3. Procedury opracowania danych    109
    4.4. Charakterystyka i dobór grupy badanej    109
  5. Wyniki badań    113
    5.1. Wypalenie zawodowe    113
    5.2. Empatia    115
      5.2.1. Wyniki według Skali Empatii Mehrabiana i Epsteina    115
      5.2.2. Poziom empatii według wybranych tablic Testu TAT Murraya    116
    5.3. Interkorelacje wyników poziomu komponentów i sumarycznych empatii uzyskanymi według Skali Empatii Mehrabiana i Epsteina oraz wybranych tablicTestu TAT Murraya    117
    5.4. Empatia jako zmienna pośrednicząca    118
      5.4.1. Związki między zmiennymi niezależnymi a empatią    118
      5.4.2. Związki między empatią i wypaleniem zawodowym    120
    5.5. Empatia jako zmienna moderująca    122
    5.6. Porównanie lekarzy i pielęgniarek pod względem wypalenia zawodowego oraz empatii    132
  6. Dyskusja i podsumowanie wyników    139
  7. Bibliografia    153
RozwińZwiń