Diagnoza psychologiczna

-20%

Diagnoza psychologiczna

Podejście ilościowe i jakościowe

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,60  39,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

31,6039,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Diagnozowanie i wydawanie opartych na diagnozach zaleceń jest – bodaj czy nie najważniejszym - elementem pracy psychologów wielu specjalności. Co jest przedmiotem diagnozowania psychologicznego? Jakie są relacje między pomiarem a testowaniem? Jakie są związki między diagnozowaniem a metodologią badań ilościowych i jakościowych? Jak życie weryfikuje diagnozy psychologiczne? Jaka jest relacja między diagnozowaniem a wyjaśnianiem i prognozowaniem? Czy i jakie istnieją związki między diagnozą a terapią? Na czym polega charakterystyczny dla psychologii rodzaj wyjaśniania - interpretacja? Jakie możliwości stają przed psychologiem, gdy podejmuje interwencję? Jakie diagnozowanie może sprawiać trudności emocjonalne i diagnoście, i osobie badanej? Jakie problemy etyczne wiążą się z diagnozowaniem? Czy i jak diagnozowania można się nauczyć?


Tym właśnie zagadnieniom poświęcona jest ta książka. Jest ona autorską propozycją uporządkowania różnych podejść, stanowisk i tradycji odnoszących się do diagnozowania ludzi. Struktura, przystępny język oraz prezentacja przykładów praktycznych czyni z książki atrakcyjny podręcznik. Jest to monografia adresowana głównie do psychologów i studentów psychologii, jednak powinna zainteresować także wszystkich tych, którzy praktycznie korzystają z diagnoz psychologicznych, także studentów socjologii i pedagogiki.


Liczba stron234
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-220-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Jakim zagadnieniom poświęcona jest ta książka    9
  Rozdział 1. Diagnozowanie jako umiejętność praktyczna i obszar zainteresowania nauki    13
    1.1. Diagnozowanie jako umiejętność praktyczna    14
      1.1.1. Badania podstawowe a badania stosowane    18
      1.1.2. Metody ilościowe i jakościowe    20
    Blok rozszerzający 1.1.1.    22
      Modele współpracy psychologów i psychiatrów wg Obuchowskiego    22
      Modele współpracy psychologów praktyków i teoretyków wg Brzezińskiej    22
      Modele odpowiadania psychologów diagnostyków na wyzwania praktyki wg Kell'ego    22
    1.2. Pojęcie i przedmiot diagnozowania    23
      1.2.1. Diagnoza a wyjaśnianie    28
      1.2.2. Diagnoza a prognozowanie    30
    Blok rozszerzający 1.2.1. Miary nieinwazyjne    31
    Blok rozszerzający 1.2.2. Asymetria relacji: badania naukowe i praktyka psychologiczna    32
    Podstawowe pojęcia    36
    Literatura zalecana    36
  Rozdział 2. Pojęcie diagnozy w psychologii    37
    2.1. Sposoby ujmowania procesu diagnozowania w psychologii    38
    2.2. Diagnostyka tradycyjna a diagnostyka behawioralna    40
    2.3. Personologiczna koncepcja diagnozowania i pojęcie cechy psychologicznej    43
      2.3.1. Sposoby ujmowania dyspozycji    45
      2.3.2. Koncepcja częstości aktów działania    47
      2.3.3. Czy cechy osobowości istnieją?    49
    2.4. Diagnoza a terapia    53
      2.4.1. Związek diagnozy i terapii    55
    2.5. Nowe wyzwanie - możliwości i konsekwencje wykorzystywania komputerów w diagnostyce psychologicznej    56
    Podstawowe pojęcia    67
    Literatura zalecana    68
  Rozdział 3. Diagnozowanie - faza prediagnostyczna, badania i wstępnych decyzji    69
    3.1. Faza prediagnostyczna    72
      3.1.1. Testy psychologiczne    75
    3.2. Faza badania i wstępnych decyzji    85
      3.2.1. Osoba badana    85
      3.2.2. Badający    89
      3.2.3. Pojęcie normy    95
      3.2.4. Badanie jako komunikacja    103
    Blok rozszerzający 3.2.1. Wyodrębnianie zachowań testowych na przykładzie techniki Rorschacha    105
    Blok rozszerzający 3.2.2. Klasyfikacja zachowań testowych na przykładzie techniki Roschacha    106
    Blok rozszerzający 3.2.3. Klasyfikacja zachowań testowych na przykładzie kwestionariusza MMPI    108
    Blok rozszerzający 3.2.4.    110
      Norma statystyczna i jej konsekwencje    110
      Próba normalizacyjna a pacjenci    111
    Podstawowe pojęcia    112
    Literatura zalecana    113
  Rozdział 4. Diagnozowanie - opis i interpretacja    114
    4.1. Ilościowy opis zachowań    114
    4.2. Jakościowy opis zachowań    118
    4.3. Opis a interpretacja zachowań testowych i pozatestowych    122
    Blok rozszerzający 4.3.1.    125
      Znaczenia interpretacyjne, skupione wokół skal MMPI    125
      Znaczenia interpretacyjne wybranych skal klinicznych (6 i 9) w obszarze patologii    125
      Znaczenia interpretacyjne wybranych skal klinicznych (4 i 0) w obszarze normy    127
    Blok rozszerzający 4.3.2.    129
      Przykład regół klasyfikowania profili MMPI wg systemu Gilberstadta i Dukera    129
      Typ 2-7-4 (3)    129
    Blok rozszerzający 4.3.3. Diagnozowanie w modelu aktuarialnym    130
    4.4. Zachowania testowe i rzeczywiste (pozatestowe) jako przedmiot interpretacji    133
      4.4.1. Zachowania testowe jako przedmiot interpretacji    134
      4.4.2. Zachowania pozatestowe jako przedmiot interpretacji    140
    4.5. Wyjaśnienie psychologiczne    143
    4.6. Sposoby interpretacji    147
    Blok rozszerzający 4.6.1. Schemat interpretacji wielowymiarowych inwentarzy osobowości na przykładzie MMPI    153
    4.7. Trafność interpretacji    156
    Podstawowe pojęcia    157
    Literatura zalecana    157
  Rozdział 5. Diagnozowanie - formułowanie zaleceń i interwencja    159
    5.1. Etap formułowania zaleceń interwencyjnych i komunikatów (planu interwencji)    159
    5.2. Interwencja i jej formy    164
      5.2.1. Selekcja    165
      5.2.2. Komunikowanie    169
      5.2.3. Modyfikacja osób i jej specyfika    170
    5.3. Iteracyjny charakter diagnozowania    179
    Podstawowe pojęcia    181
    Literatura zalecana    181
  Rozdział 6. Kształtowanie i kształcenie diagnostów    182
    6.1. Problemy etyczne związane z diagnozowaniem    182
    6.2. Problemy związane z komercjalizacją diagnostyki psychologicznej    186
    6.3. Problemy nauczania diagnozowania    189
    Podstawowe pojęcia    192
    Literatura zalecana    192
  Literatura    193
  Indeks nazwisk    224
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia