Stygmat społeczny

Stygmat społeczny

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

24,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka ma charakter wprowadzenia w dynamicznie rozwijająca się problematykę badań nad stygmatyzacją społeczną. Analizuje korzenie teoretyczne koncepcji wywodzącej się z myśli teoretycznej Ervinga Goffmana. Przedstawia dalszy rozwój teoretyczny koncepcji stygmatyzacji, jak również szerokie pola empirycznych zastosowań tej koncepcji do badań nad tożsamością, stereotypami grupowymi i uprzedzeniami związanymi z kategoriami etnicznymi, płciowymi oraz wiekowymi. Szczególnie ta ostatnia kategoria, uprzedzenia związane z wiekiem, jest w małym stopniu rozpoznana w nauce polskiej, mimo że zajmuje bardzo ważne miejsce w zachodniej myśli społecznej. Książka przedstawia również problematykę powiązań stygmatyzacji z komunikowaniem masowym i kulturą masową, również na polskich przykładach.


Liczba stron456
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15089-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział 1. Stygmatyzacja społeczna. Wprowadzenie    15
    1.1. Wkład Goffmana    15
    1.2. Stosowanie terminu „stygmatyzacja”    21
    1.3. Stygmatyzacja jako nadrzędna kategoria pojęciowa    30
    1.4. Kogo można zaliczyć do kategorii społecznej stygmatyzowanych?    45
    1.5. Stygmatyzacja. Źródła i inspiracje    58
    1.6. Dyskusja    67
  Rozdział 2. Cechy stygmatu    77
    2.1. Niejednoznaczność stygmatu. Autoprowokacje    77
    2.2. Irracjonalność    81
    2.3. Emocjonalność    92
    2.4. Interakcyjność    99
    2.5. Perspektywa stygmatyzowanego    106
    2.6. Historia i kultura    116
    2.7. Reakcje widzów na stygmat    123
    2.8. Aspekt moralny    128
    2.9. Kontekstualność    134
    2.10. Zakończenie    136
  Rozdział 3. Wymiary stygmatyzacji    137
    3.1. Jawność    138
    3.2. Przebieg    160
    3.3. Destruktywność    170
    3.4. Estetyka    173
    3.5. Pochodzenie    177
    3.6. Niebezpieczeństwo    183
    3.7. Zakończenie    187
  Rozdział 4. Skutki stygmatyzacji dla Ja osoby    189
    4.1. Zraniona tożsamość według Goffmana    189
    4.2. Tożsamość negatywna według Eriksona    198
    4.3. Schematy Ja    211
    4.4. Znaczenie przydawane stygmatowi. Zgodność opinii Ja–Inni    221
    4.5. Zgodność i rozbieżność opinii Ja–Inni wobec stygmatyzującego atrybutu Ja    233
    4.6. Niezgodność obrazu siebie aktora z jego reprezentacją u widza. Kontekst wymiarów stygmatu    238
    4.7. Zagrożenie stereotypem. Dezidentyfikacja    246
    4.8. Wieloznaczność atrybucyjna    250
    4.9. Obraz siebie z perspektywy teorii odrębności    255
    4.10. Skutki agizmu i antyfemiznizmu    258
    4.11. Samoocena    262
  Rozdział 5. Obrona Ja przed skutkami stygmatyzacji    267
    5.1. Indywidualna obrona przed stygmatem    267
    5.2. Self-esteem i znaczenie grupy wsparcia    275
      5.2.1. Pojęcie self-esteem    275
      5.2.2. Funkcje i znaczenie grupy wsparcia    280
      5.2.3. Porównania społeczne    293
    5.3. Ideologie grupowe    297
      5.3.1. Status ideologii    297
      5.3.2. Etapy rozwoju ideologii    303
      5.3.3. Świadomość widzów. Ideologia gejów    309
    5.4. Spór symboliczny w ujęciu Bourdieu    331
  Rozdział 6. Stygmat a kultura masowa    341
    6.1. Foucaulta teoria wiedzy/władzy    341
    6.2. Destruktywność stygmatu dla Ja osoby a media    343
    6.3. Językowe mechanizmy stygmatyzacji na przykładzie tygodnika „Nie”    365
    6.4. Mowa nienawiści    373
    6.5. Panika medialna (moralna)    384
    6.6. W kierunku ratowania podmiotowości    389
  Rozdział 7. Stygmatyzacja jako ponaddyscyplinarna perspektywa badań    397
    7.1. Potrzeba integracji osiągnięć badawczych    397
    7.2. Marginalizacja problematyki związanej ze stygmatem    399
    7.3. Funkcje kategorii pojęciowych związanych ze stygmatyzacją    400
    7.4. Bariery w stosowaniu podejścia stygmatyzującego    405
    7.5. Stygmat a kontrola społeczna    409
    7.6. Stygmatyzacja a język    413
    7.7. Polityczna poprawność    415
    7.8. Stygmat w historii i antropologii    419
    7.9. Stygmat a prawo    428
  Bibliografia    430
  Indeks nazwisk    448
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia