EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka prezentuje krytyczną analizę obecnego stanu wiedzy i badań dotyczących psychologii terroryzmu. Autor rozważa terroryzm jako proces i bada jego 3 główne fazy: angażowania się, pozostawania zaangażowanym (bycie terrorystą) i odchodzenia od terroryzmu na podstawie przeprowadzonych wywiadów i analiz zeznań.
Autor pokazuje osobisty i społeczny kontekst terroryzmu. Prezentuje i wyjaśnia to zjawisko w odniesieniu do przestępstw kryminalnych, strategii wojennej oraz walki politycznej. Przekonuje, że terroryzm zależy m.in. od interakcji czynników społecznych i kulturowych oraz tradycji rozwiązywania problemów politycznych. Opisuje warunki skutecznego działania organizacji terrorystycznej.
Nowa psychologia terroryzmu, proponowana przez Horgana, jest ważna nie tylko dla psychologów społecznych, ale również dla specjalistów z zakresu psychologii sądowej, kryminologii i resocjalizacji, jako że mechanizmy sprzyjające zaangażowaniu w działalność terrorystyczną mają swoje przełożenie na wszelką formę uczestnictwa w organizacjach przestępczych.
Polskie tłumaczenie opracował naukowo prof. Adam Frączek.
Książka przeznaczona dla studentów psychologii, socjologii, pedagogiki i innych nauk społecznych; dla zainteresowanych tematem terroryzmu, a także dla specjalistów z zakresu psychologii sądowej, kryminologii i resocjalizacji.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 194 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15391-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od redaktora naukowego (Adam Fraczek) | 7 |
Wstęp. Terroryzm, metody naukowe i niejasności wynikające ze sposobu prezentacji terroryzmu w mediach (Xavier Raufer) | 9 |
Zamrożenie funduszy Al Kaidy na świecie | 10 |
Rozmawianie o terroryzmie nie wyjaśnia zjawiska terroryzmu | 11 |
Przedmowa | 13 |
Podziękowania | 19 |
1. Czym jest terroryzm? | 21 |
Wprowadzenie | 21 |
Postawy wobec terroryzmu | 25 |
Język i etykiety | 27 |
Co robią terroryści? | 28 |
Terroryzm i działania wojenne – rozróżnienie pojęć | 30 |
Terroryzm definiowany jako wojna psychologiczna | 33 |
Definiowanie terroryzmu jako typu wojny i jako narzędzia wojennego | 37 |
Wnioski | 42 |
2. Rozumienie terroryzmu | 43 |
Wprowadzenie | 43 |
Natura i zakres badań nad terroryzmem | 45 |
Problemy teoretyczne w badaniach nad terroryzmem | 47 |
Rozumienie natury i złożoności terroryzmu | 50 |
Psychologia i terroryzm | 52 |
Metody, źródła, sposoby | 55 |
Badania źródłowe | 57 |
Wnioski | 66 |
3. Podejście indywidualne w badaniach nad terroryzmem | 67 |
Wprowadzenie | 67 |
Terroryzm a psychopatia | 69 |
Osobowość terrorystyczna | 73 |
Hipoteza frustracja-agresja | 76 |
Narcyzm oraz hipoteza narcyzm-agresja | 78 |
Teorie psychodynamiczne | 80 |
„Normalność” zachowania terrorysty | 82 |
Powszechność przez niespójność: bliższe spojrzenie na literaturę | 84 |
Trudności w badaniach „osobowości terrorystycznej” | 88 |
Wnioski | 94 |
4. Stawanie się terrorystą | 99 |
Wprowadzenie | 99 |
Podstawowe rozróżnienia | 101 |
Odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego” ludzie stają się terrorystami? | 105 |
Katalizatory jako główne cechy zaangażowania | 106 |
Identyfikacja jako czynnik zachęcający do zaangażowania się w grupę terrorystyczną oraz produkt uboczny innych pozytywnych elementów zaangażowania | 109 |
Czas, okazja, tempo i postęp | 113 |
Otwartość na socjalizację ku terroryzmowi: od osobowości do predyspozycji | 118 |
Krytyka | 121 |
5. Bycie terrorystą | 123 |
Wprowadzenie | 123 |
Długotrwałe, wzrastające, skoncentrowane zaangażowanie | 125 |
Cykl zdarzenia terrorystycznego: wstępna analiza zachowania terrorysty | 125 |
(A) Czynności decyzyjne i poszukiwawcze – określenie celu i „preterroryzm” | 126 |
(B) Przygotowanie lub czynności „preterrorystyczne” | 129 |
(C) Przeprowadzenie zamachu | 133 |
(D) Czynności następujące po ataku i analiza strategiczna | 135 |
Analiza przypadku: morderstwo policjanta Jerry’ego McCabe | 136 |
Konsekwencje psychologiczne i kontekst zdarzeń terrorystycznych | 140 |
Posłuszeństwo władzy | 141 |
Dehumanizacja i usprawiedliwienie | 144 |
Rutynizacja i deindywiduacja | 145 |
Działalność społeczna | 148 |
Wnioski | 150 |
6. Wycofywanie się | 153 |
Wprowadzenie | 153 |
Punkt wyjścia: zrozumienie, dlaczego terroryzm zanika | 154 |
Wycofanie się psychologiczne | 157 |
Wycofanie się fizyczne | 162 |
Czynniki organizacyjne | 163 |
Następstwa opuszczenia grupy terrorystycznej | 165 |
Rozumienie wycofania się | 167 |
Wnioski | 168 |
7. Analiza, integracja, reakcja | 171 |
Wprowadzenie | 171 |
Terroryzm jako proces | 176 |
Co robimy? Co chcemy zrobić? | 179 |
Wnioski | 180 |
Bibliografia | 182 |
Indeks nazwisk | 189 |
Indeks rzeczowy | 192 |