Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce

Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce

Wyzwania współczesności

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podręcznik przeznaczony dla studentów wyższych lat studiów do przedmiotów związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem działającym na współczesnym, globalnym rynku. Przedstawia wybrane zagadnienia, mające obecnie największy wpływ na działalność przedsiębiorstw – globalne strategie, nowe struktury organizacyjne, zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym, elastyczne systemy pracy, e-biznes oraz społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstwa.

Książka stanowi znakomitą pomoc w zdobywaniu wiedzy z zakresu zarządzania i kształtowania odpowiednich umiejętności i postaw menedżerskich, niezbędnych we współczesnym świecie. Podręcznik zawiera również literaturę zalecaną, bibliografię oraz indeks rzeczowy.


Rok wydania2006
Liczba stron316
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-0114-821-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
    Literatura zalecana    20
  
  Rozdział 1. Globalne strategie    21
    1.1. Teoretyczne podstawy formułowania strategii globalnych    24
    1.2. Strategie globalne a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa    29
    1.3. Tworzywo strategii globalnych    33
    1.4. Jak zbudować skuteczną strategię globalną?    36
      1.4.1. Konfigurowanie działalności przedsiębiorstwa    37
      1.4.2. Alianse strategiczne    40
      1.4.3. Fuzje i przejęcia    43
      1.4.4. Budowanie gron    45
      1.4.5. Franchising    47
      1.4.6. Tworzenie nowej kultury organizacyjnej    48
    1.5. Strategie konkurencji w praktyce organizacyjnej przedsiębiorstw    50
      1.5.1. Strategia przywództwa kosztowego    51
      1.5.2. Strategia różnicowania wyrobów    53
      1.5.3. Strategia koncentracji    55
      1.5.4. Strategia jakościowa    57
      1.5.5. Strategia kapitału ludzkiego    59
      1.5.6. Strategie innowacyjne    62
    1.6. Podsumowanie    65
    Literatura zalecana    67
  
  Rozdział 2. Struktury organizacyjne przedsiębiorstwa w globalnej gospodarce    69
    2.1. Globalizacja ante portas    76
    2.2. W poszukiwaniu elastycznej struktury organizacyjnej    81
      2.2.1. Struktury organizacyjne przedsiębiorstw monoproduktowych    83
      2.2.2. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa – od dywizjonalnych struktur organizacyjnych do struktur macierzowych    85
      2.2.3. Projektowe struktury organizacyjne    96
    2.3. Struktury organizacyjne przyszłości    105
      2.3.1. Zmiana organizacyjna jako czynnik strukturotwórczy przedsiębiorstw globalnej gospodarki    107
      2.3.2. Podstawowe koncepcje zmian    108
      2.3.3. ,,Odnawianie’’ struktur organizacyjnych    109
      2.3.4. Koncepcja ,,przedsiębiorstwa odchudzonego’’    111
    2.4. Struktury sieciowe    113
      2.4.1. Składowe struktury sieciowej    114
      2.4.2. Konstrukcja przedsiębiorstwa – sieci    117
      2.4.3. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa – sieci    119
    2.5. Podsumowanie    121
    Literatura zalecana    123
  
  Rozdział 3. Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym    125
    3.1. Gospodarka oparta na wiedzy    126
      3.1.1. Od danych do wiedzy – wiedza jako kapitał w przedsiębiorstwie    127
      3.1.2. Wiedza w przedsiębiorstwie – cechy, źródła i rodzaje    129
    3.2. Organizacja oparta na wiedzy    131
    3.3. Wykorzystanie wiedzy w przedsiębiorstwie    133
      3.3.1. Rozwijanie wiedzy w przedsiębiorstwie    134
      3.3.2. Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie    136
      3.3.3. Wpływ wiedzy na zarządzanie przedsiębiorstwem    139
    3.4. Zarządzanie wiedzą w praktyce organizacyjnej przedsiębiorstwa    141
      3.4.1. Bariery pozyskiwania oraz implementowania wiedzy    142
      3.4.2. Czynniki sprzyjające powstawaniu i wykorzystywaniu wiedzy w przedsiębiorstwie    145
      3.4.3. Wymiana wiedzy między przedsiębiorstwami partnerskimi    149
    3.5. Człowiek w zarządzaniu wiedzą oraz jego rola i znaczenie – perspektywa strategiczna    153
      3.5.1. Pracownicy i ich kompetencje w zarządzaniu wiedzą    153
      3.5.2. Menedżerowie wiedzy w przedsiębiorstwie na globalnym rynku    156
      3.5.3. Kapitał intelektualny – próba identyfikacji i pomiaru    159
    3.6. Podsumowanie    164
    Literatura zalecana    166
  
  Rozdział 4. Elastyczne systemy pracy    168
    4.1. Elastyczność pracy    169
    4.2. Klasyczne formy pracy    172
    4.3. Podstawy prawne zatrudnienia – stosunki pracy    175
      4.3.1. Umowa o pracę    177
      4.3.2. Niepracownicze stosunki pracy    181
    4.4. Inne elastyczne formy pracy    189
      4.4.1. Wypożyczanie pracowników – nowe spojrzenie na zarządzanie zasobami ludzkimi    189
      4.4.2. Telepraca    193
      4.4.3. Praca w niepełnym wymiarze czasu pracy    198
      4.4.4. Samozatrudnienie i outsourcing atrybutem pracy zewnętrznej    204
    4.5. Ekonomiczność elastycznych systemów pracy    208
    4.6. Podsumowanie    214
    Literatura zalecana    215
  
  Rozdział 5. Biznes elektroniczny    217
    5.1. Gospodarka w sieci    219
      5.1.1. Architektura i możliwości sieci    223
      5.1.2. Wirtualna gospodarka    226
    5.2. Internet – narzędzie globalnego przedsiębiorstwa    232
      5.2.1. Wirtualne obszary aktywności przedsiębiorstwa    232
      5.2.2. Internet w przedsiębiorstwie i jego konsekwencje dla otoczenia    235
    5.3. Globalny biznes a łańcuch wartości przedsiębiorstwa    239
    5.4. Perspektywy rozwoju biznesu elektronicznego    251
    5.5. Podsumowanie    255
    Literatura zalecana    257
  
  Rozdział 6. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa    258
    6.1. Etyka w działalności przedsiębiorstwa globalnej gospodarki    261
    6.2. Znaczenie reputacji w kreowaniu wizerunku przedsiębiorstwa na globalnym rynku    264
    6.3. Społeczne wyzwania globalnych przywódców    272
    6.4. Ekologiczne aspekty odpowiedzialności społecznej w działalności przedsiębiorstwa na globalnym rynku    275
    6.5. Działania proekologiczne w kreowaniu działalności przedsiębiorstwa w globalnej gospodarce    280
    6.6. Finansowy wymiar działalności przedsiębiorstwa na globalnym rynku a odpowiedzialność społeczna    285
    6.7. Podsumowanie    292
    Literatura zalecana    293
  
  Zakończenie    295
    Literatura zalecana    300
  Bibliografia    301
  Indeks rzeczowy    309
RozwińZwiń