Psychologia edukacyjna

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

149,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 74,50 zł  


149,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Psychologia edukacyjna to niezbędna pozycja w bibliotece każdego psychologa zatrudnionego w szkole, przedszkolu lub innej placówce edukacyjnej, a także studenta, który przygotowuje się do tej roli. Zespół specjalistów pod kierunkiem Doroty Bednarek i Hanny Bednarek opracował kompendium wiedzy na temat zadań psychologa pracującego w sektorze edukacji. W podręczniku ujęto trzy obszary tematyczne związane z psychologią edukacji: Zagadnienia podstawowe. Autorzy wyjaśniają, na czym polega rola psychologa w polskim systemie edukacji, jakie ramy prawne, organizacyjne, etyczne i praktyczne go obowiązują. Osobne rozdziały poświęcono tożsamości zawodowej psychologa edukacyjnego, praktyce opartej na dowodach naukowych oraz roli szkoły w zakresie dbania o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Specjalne potrzeby edukacyjne – wybrane zagadnienia (diagnoza i interwencja). Autorzy opisują tu praktyczne zadania psychologa w kontekście diagnozy i interwencji związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przybliżają podstawowe typy specjalnych potrzeb edukacyjnych, jak zaburzenie rozwoju językowego, dysleksja rozwojowa, dyskalkulia czy spektrum autyzmu, opisują prawidłowy przebieg procedury diagnostycznej, dostępne narzędzia oraz potencjalne trudności w diagnozie. Czytelnik znajdzie tu także wiedzę na temat interwencji opartych na dowodach naukowych. Różnorodność zastosowań psychologii edukacyjnej. W tej części zawarto rozdziały wzbogacające wiedzę i warsztat psychologa, którego zadaniem jest nie tylko troska o ucznia, lecz także współpraca z nauczycielami i dbanie o klimat placówki edukacyjnej. Czytelnik znajdzie tu m.in. informacje na temat przekazywania informacji zwrotnej, tutoringu i mentoringu, edukacji seksualnej i międzykulturowej, stymulowania kreatywności uczniów oraz projektowania doświadczeń.


Rok wydania2023
Liczba stron540
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-23115-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie IX
  Część I. Zagadnienia podstawowe     1
  1. Psychologia edukacyjna jako specjalność psychologiczna – Dorota Bednarek     3
    1.1. Dlaczego „psychologia edukacyjna”?     4
    1.2. Czym jest psychologia edukacyjna     8
    1.3. Czym są „modele teoretyczne” i „ramy praktyczne” w psychologii edukacyjnej     10
    1.4. Podejście pragmatyczne odpowiedzią na różnorodność zadań     13
  2. Tożsamość zawodowa psychologa edukacyjnego – Dorota Bednarek     17
    2.1. Czym jest tożsamość zawodowa?     18
    2.2. Tożsamość zawodowa psychologów edukacyjnych     20
    2.3. Kształcenie i organizacje zawodowe psychologów edukacyjnych     24
    2.4. Autonomia zawodowa w zawodach zaufania publicznego     25
  3. Organizacja pomocy psychologicznej w systemie edukacji w Polsce – Katarzyna Mazur     33
    3.1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna     34
    3.2. Nadzór i kierowanie poradniami i jednostkami systemu oświaty     43
    3.3. Standardy zatrudnienia psychologów w publicznych placówkach edukacyjnych     45
  4. Różnorodność ram praktycznych w psychologii edukacyjnej – Dorota Bednarek     47
    4.1. Modele organizacyjne w psychologii edukacyjnej     48
    4.2. Przegląd ram praktycznych w psychologii edukacyjnej     51
    4.3. Użyteczność ram praktycznych w psychologii edukacyjnej     59
  5. Psychologia edukacyjna jako praktyka oparta na dowodach – Dorota Bednarek     63
    5.1. Między metodą naukową a praktyką – idea praktyki opartej na dowodach     64
    5.2. Praktyka oparta na dowodach w psychologii i psychoterapii     66
    5.3. Perspektywy praktyki opartej na dowodach w edukacji     72
    5.4. Czy psychologia edukacji jest praktyką opartą na dowodach?     77
  6. Etyczne i prawne aspekty praktyki psychologicznej w edukacji – Dorota Bednarek     83
    6.1. Dobro dziecka obowiązkiem państwa i systemu edukacji     84
    6.2. Kto jest klientem w usługach psychologa edukacyjnego     85
    6.3. Prawa dziecka – kluczowe wartości w praktyce psychologicznej w edukacji     87
    6.4. Prawa i obowiązki opiekunów prawnych     99
    6.5. Prawa i obowiązki placówki oświatowej (poradnia/szkoła/przedszkole)     103
    6.6. Prawa i obowiązki psychologa edukacyjnego     104
  7. Zdrowie psychiczne z perspektywy psychologii edukacji – Ewa Trzebińska, Tomasz Kuźmicz     111
    7.1. Zdrowie psychiczne     112
    7.2. Kompetencja w zakresie zdrowia psychicznego     118
    7.3. Rola szkoły w podnoszeniu poziomu zdrowia psychicznego     119
    7.4. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży a opieka psychologiczno-pedagogiczna     121
  8. Specjalne potrzeby edukacyjne, projektowanie uniwersalne i racjonalne usprawnienia – Dorota Bednarek     139
    8.1. Czym są specjalne potrzeby edukacyjne     140
    8.2. SPE w świetle Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych     142
    8.3. Regulacje prawne dotyczące SPE w Polsce     144
    8.4. Niebezpieczeństwa utożsamiania problemu z osobą     145
    8.5. Zapotrzebowanie na wiedzę o SPE a „psychopedagogiczne mity”     147
  9. Modele diagnozy psychologicznej w edukacji – Dorota Bednarek     153
    9.1. Status modeli diagnozy psychologicznej w edukacji     154
    9.2. Kto jest odpowiedzialny za diagnozę psychologiczną w systemie edukacji     156
    9.3. Standardy i klasyfikacje     156
    9.4. Przegląd modeli diagnozy psychologicznej w edukacji     159
  Część II. Specjalne potrzeby edukacyjne – wybrane zagadnienia (diagnoza i interwencja)     175
  10. Diagnozowanie inteligencji – trudności diagnostyczne oraz grupy specjalne – Bartosz M. Radtke, Urszula Sajewicz-Radtke     177
    10.1. Po co diagnozować inteligencję u uczniów?     178
    10.2. Początki diagnozy inteligencji     180
    10.3. Teoria CHC     180
    10.4. Diagnoza inteligencji w grupach specjalnych     183
    10.5. Wybrane własności testów psychologicznych w kontekście badania grup specjalnych     184
    10.6. O czym zatem pamiętać?     188
  11. Bezpłatne narzędzia psychologiczne do badania rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego i osobowościowego – Magdalena Kochańska     193
    11.1. Idea bezpłatnych narzędzi dla poradni psychologiczno-pedagogicznych     194
    11.2. Testy i kwestionariusze do badania mowy i języka     197
    11.3. Testy do badania umiejętności czytania i pisania     202
    11.4. Test rozwoju umiejętności wczesnoszkolnych     204
    11.5. Narzędzia do oceny wybranych funkcji poznawczych i uzdolnień     205
    11.6. Testy i kwestionariusze do badania osobowości oraz rozwoju społeczno-emocjonalnego     208
  12. Zaburzenia rozwoju językowego DLD – Magdalena Kochańska     213
    12.1. Zaburzenia komunikacji językowej – wprowadzenie     214
    12.2. Epidemiologia – skala występowania zaburzeń komunikacji językowej     216
    12.3. Pierwotne zaburzenie rozwoju językowego w świetle klasyfikacji medycznych i naukowych     217
    12.4. W poszukiwaniu źródła – co wpływa na zaburzenie rozwoju językowego? Czynniki genetyczne, neurobiologiczne i środowiskowe     220
    12.5. Funkcjonowanie poznawcze osób z zaburzeniem rozwoju językowego     223
    12.6. Diagnoza zaburzenia rozwoju językowego     229
    12.7. Heterogeniczność i zmiana wzorca zaburzeń w cyklu życia     234
    12.8. Potencjalne trudności edukacyjne i emocjonalne osób dotkniętych zaburzeniem rozwoju językowego     235
    12.9. Organizacja systemu pomocy dla uczniów z DLD     236
  13. Wskazówki dla nauczycieli odnośnie do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami w zakresie języka i komunikacji – Magdalena Kochańska     249
    13.1. Dostosowania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wprowadzenie     250
    13.2. Dostosowanie przestrzeni, czyli przyjazna organizacja miejsca nauki     253
    13.3. Organizacja procesu nauki – dostosowanie form i metod dydaktycznych     255
    13.4. Budowanie wspierającego komunikacyjnie środowiska w szkole i podczas lekcji     257
  14. Dysleksja z perspektywy specjalnych potrzeb edukacyjnych – Dorota Bednarek     263
    14.1. Jak współczesna wiedza redefiniuje rozumienie dysleksji     264
    14.2. Czym dysleksja jest, a czym nie jest     265
    14.3. Redukcjonizm vs. rozumienie szerokiego spektrum trudności w dysleksji     269
    14.4. Potrzeby edukacyjne wynikające z atypowego rozwoju w dysleksji     271
    14.5. Osoba z dysleksją we współczesnej szkole     297
  15. Diagnozowanie dysleksji rozwojowej – nowe standardy – Bartosz M. Radtke     307
    15.1. Dysleksja rozwojowa     308
    15.2. Diagnozowanie dysleksji rozwojowej     311
    15.3. Uwagi końcowe     318
  16. Dyskalkulia – procesy poznawcze odpowiedzialne za operacje arytmetyczne, implikacje praktyczne – Monika Pudło     323
    16.1. Dyskalkulia i zaburzenia umiejętności arytmetycznych – ogólne pojęcia i definicje     324
    16.2. Rozwój umiejętności arytmetycznych a dyskalkulia     325
    16.3. Procesy poznawcze zaangażowane w liczenie     327
    16.4. Neuronalne korelaty operacji arytmetycznych u dzieci z dyskalkulią     328
    16.5. Współwystępowanie zaburzeń umiejętności arytmetycznych z innymi zaburzeniami     329
    16.6. Uwagi końcowe     330
  17. Terapia czy edukacja? Oddziaływania oparte na dowodach w zaburzeniach neurorozwojowych na przykładzie spektrum autyzmu – Anna Waligórska     333
    17.1. Specyfika zaburzeń neurorozwojowych i neuroróżnorodności w szerszym ujęciu a potrzeba oddziaływań terapeutycznych     334
    17.2. Terapia psychologiczna a oddziaływania edukacyjne w zaburzeniach neurorozwojowych na przykładzie spektrum autyzmu     337
    17.3. Oddziaływania oparte na dowodach a rozwój interwencji na przykładzie modelu NPDC/NCAEP w kontekście spektrum autyzmu     339
    17.4. Zastosowanie praktyk opartych na dowodach w systemie edukacji     345
  Część III. Różnorodność zastosowań psychologii edukacyjnej     351
  18. Czynniki poznawcze, społeczne i środowiskowe, obniżające osiągnięcia szkolne uczniów: szczególna rola pamięci roboczej, bezradności intelektualnej i zagrożenia stereotypem – Klara Rydzewska, Sylwia Bedyńska, Grzegorz Sędek     353
    18.1. Wprowadzenie     354
    18.2. Pamięć robocza jako istotny predyktor osiągnięć szkolnych     355
    18.3. Bezradność intelektualna jako istotny mechanizm ograniczający osiągnięcia edukacyjne     357
    18.4. Zagrożenie stereotypem jako społeczny mechanizm ograniczający osiągnięcia edukacyjne     358
    18.5. Bezradność intelektualna jako predyktor trudności w uczeniu się nowych technologii przez starszych dorosłych     363
    18.6. Wnioski końcowe     364
  19. Spersonalizowane formy wsparcia w rozwoju i edukacji – mentoring oraz tutoring – Joanna Szen-Ziemiańska, Bartłomiej Marszałek     369
    19.1. Geneza mentoringu i tutoringu     370
    19.2. Czym są mentoring i tutoring?     370
    19.3. Formalne ramy współpracy     374
    19.4. Mentoring i tutoring – przykłady programów realizowanych w Polsce i na świecie     380
  20. Rzecz o mądrej informacji zwrotnej, czyli jak przekazywać konstruktywną krytykę – Joanna Roszak     387
    20.1. Czym jest informacja zwrotna?     388
    20.2. Konstruktywizm edukacyjny – waga aktywności w procesie uczenia się i nauczania     390
    20.3. A może tak zaserwować kanapkę?     395
    20.4. Wise feedback, czyli co?     397
    20.5. Słów kilka o trudnej sztuce chwalenia     401
  21. Projektowanie doświadczeń, czyli zastosowanie metody design thinking w edukacji – Łukasz Tanaś, Aneta Duda-Jaśkiewicz     407
    21.1. Czym jest projektowanie doświadczeń edukacyjnych     408
    21.2. Myślenie projektowe w dwóch znaczeniach     409
    21.3. Strategia myślenia projektowego w ujęciu Stanford Institute of Design     410
    21.4. Możliwości wdrożenia myślenia projektowego w szkołach     414
  22. Edukacja seksualna – wspomaganie rozwoju psychoseksualnego – Dorota Kalka     419
    22.1. Współczesne podejście do seksualności człowieka     420
    22.2. Czym jest, a czym nie jest edukacja seksualna     421
    22.3. Edukacja seksualna – formalna i nieformalna     422
    22.4. Wnioski końcowe     427
  23. Rozwijanie kompetencji międzykulturowych u nauczycieli – Lucyna Aleksandrowicz-Pędich     431
    23.1. Wprowadzenie     432
    23.2. Kompetencja międzykulturowa     434
    23.3. Specyfika różnic kulturowych w edukacji     437
    23.4. Wskazówki dla nauczyciela w pracy z uczniem z innej kultury     440
    23.5. Uwagi końcowe     443
  24. Wspieranie wybranych aspektów uczenia się: wskazówki praktyczne – Magdalena Przedniczek     447
    24.1. Wspieranie dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi – metody tradycyjne     448
    24.2. Wspieranie dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi – treningi neurokognitywne     470
  25. Edukacja: antytwórcza pułapka czy inkubator twórczości? – Joanna Maria Kwaśniewska     483
    25.1. Wprowadzenie     484
    25.2. Kreatywność i twórczość     484
    25.3. Twórcza zupa, czyli trzy komponenty twórczości     485
    25.4. Wpływ nagrody na twórczość     487
    25.5. Pułapka antytwórczej edukacji     490
    25.6. Dlaczego trudno jest stymulować kreatywność uczniów w szkole?     491
    25.7. Jak sprawić, by szkoła stała się inkubatorem twórczości?     492
    25.8. Wnioski końcowe     498
  26. Tradycyjne metody wspierania rozwoju dziecka – czy wytrzymały próbę czasu? – Dorota Bednarek     503
    26.1. Dlaczego „tradycyjne” metody?     504
    26.2. Skoncentrowana na dziecku terapia zabawą     504
    26.3. Użycie gier w terapii zabawą     508
    26.4. Biblioterapia     509
    26.5. Wnioski końcowe     513
  Indeks rzeczowy     517
  O Autorach     521
RozwińZwiń