System spalania niskotemperaturowego w silniku tłokowym

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

116,10  129,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 129,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 64,50 zł  


116,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia wprowadza czytelnika w zagadnienia zaawansowanych systemów spalania niskotemperaturowego HCCI (ang. homogeneous charge compression ignition) w silnikach tłokowych. HCCI jest to nowa technika spalania umożliwiająca poprawę sprawności silników oraz znaczące ograniczenie emisji substancji szkodliwych. W książce najwięcej uwagi poświęcono rozwiązaniu, w którym wykorzystano wewnętrzną recyrkulację spalin oraz bezpośredni wtrysk paliwa do cylindra. Scharakteryzowano zjawiska wymiany ładunku, tworzenia mieszanki, reformowania paliwa, spalania, powstawania związków toksycznych oraz zmienności cyklicznej procesów roboczych. Zawarto opisy badań empirycznych, modeli matematycznych oraz szczegółowe analizy wyników. Treści zaprezentowano w aspekcie ich praktycznego wykorzystania do sterowania procesami roboczymi w rzeczywistych silnikach. Przedstawione wyniki i rozwiązania mogą być przydatne do zrozumienia i analiz innych szeroko pojmowanych systemów spalania niskotemperaturowego. W monografii tej wiedza jest przedstawiona w sposób ciekawy i zrozumiały dla czytelnika. Książka może być uznana za cenną pomoc dydaktyczną dla studentów, doktorantów i pracowników naukowych, a także za wartościową publikację dla inżynierów pracujących w jednostkach badawczo-rozwojowych. Monografia będzie zatem bardzo ciekawą pozycją o nowatorskim podejściu do zagadnienia. Prof. dr hab. inż. Jerzy Merkisz (z recenzji) Autor jest autorytetem w sprawach spalania paliw w silnikach, zwłaszcza zapłonu samoczynnego mieszanki jednorodnej. Wyniki badań dra hab. inż. Jacka Hunicza są pionierskie nie tylko w skali kraju, lecz także w skali światowej, a przedstawienie tych wyników w manuskrypcie i ich krytyczna ocena stanowią cenne źródło wiedzy. Prof. dr hab. inż. Zdzisław Chłopek (z recenzji)


Rok wydania2023
Liczba stron236
KategoriaBudowa i eksploatacja maszyn
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-22962-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótowców i oznaczeń     7
  1. Wstęp     11
    Bibliografia     13
  2. Wprowadzenie do systemów spalania niskotemperaturowego     15
    2.1. Idea spalania niskotemperaturowego     15
    2.2. Systemy spalania niskotemperaturowego     16
    2.3. Korzyści w zakresie sprawności silnika i emisji zanieczyszczeń     21
    2.4. Wyzwania związane z rozwojem systemów spalania niskotemperaturowego     22
    Bibliografia     23
  3. Paliwa silnikowe w kontekście spalania niskotemperaturowego     27
    3.1. Dostępne surowce, ścieżki technologiczne i właściwości paliw     27
    3.2. Wymagania stawiane paliwom     32
    3.3. Właściwości samozapłonowe paliw     34
    Bibliografia     37
  4. System spalania HCCI z wewnętrzną recyrkulacją spalin     41
    4.1. Sposoby realizacji spalania HCCI     41
    4.2. Ujemne współotwarcie zaworów     43
    4.3. Obieg rzeczywisty silnika     45
    4.4. Zakres pracy silnika HCCI z wewnętrzną recyrkulacją spalin     47
    Bibliografia     49
  5. Wymiana ładunku w silniku o ujemnym współotwarciu zaworów     51
    5.1. Przebieg wymiany ładunku     51
    5.2. Obliczanie wymiany ładunku     54
    5.3. Doświadczalna metoda wyznaczania ilości wewnętrznie recyrkulowanych spalin     56
    5.4. Przepływy przez zawory     58
    5.5. Charakterystyki wymiany ładunku     59
    5.6. Niejednorodność ładunku     65
    Bibliografia     68
  6. Dostarczanie paliwa i przygotowanie mieszanki     71
    6.1. Sposoby zasilania silników HCCI w paliwo     71
    6.2. Reformowanie paliwa     72
      Pojęcie reformowania oraz sposoby realizacji     72
      Teoretyczny opis procesu reformowania paliwa     73
      Badania empiryczne efektów chemicznych reformowania paliwa     75
      Badania modelowe efektów chemicznych reformowania     82
      Efekty termiczne przemiany fazowej i reformowania paliwa     85
      Badania efektów cieplnych wtrysku paliwa w czasie UWZ     87
    6.3. Uwarstwienie mieszanki     92
    Bibliografia     94
  7. Procesy spalania niskotemperaturowego     97
    7.1. Uproszczony opis spalania paliw węglowodorowych     97
    7.2. Fenomenologiczny opis spalania w silniku HCCI     99
    7.3. Badania empiryczne na podstawie ciśnienia indykowanego w cylindrze     102
    7.4. Uwagi dotyczące modelowania spalania     105
    7.5. Cele i metody sterowania spalaniem     107
    7.6. Czynniki wpływające na proces spalania     109
      Reaktywność paliwa     109
      Nadmiar powietrza i reformowanie paliwa     111
      Fazy rozrządu i współczynnik recyrkulacji spalin     116
      Doładowanie silnika     120
      Bezpośredni wtrysk paliwa w czasie UWZ     123
      Uwarstwienie ładunku     125
    7.7. Spalanie HCCI wspomagane wyładowaniem iskrowym     126
    7.8. Szybkość narastania ciśnienia     133
    Bibliografia     139
  8. Emisja toksycznych składników spalin     143
    8.1. Składniki spalin oraz czynniki sprzyjające powstawaniu związków toksycznych     143
    8.2. Mechanizmy powstawania związków toksycznych     144
      Tlenki azotu     144
      Cząstki stałe     146
      Tlenek węgla i niespalone węglowodory     148
    8.3. Wpływ warunków pracy na emisję toksycznych składników spalin     149
    8.4. Wpływ parametrów sterujących na emisję toksycznych składników spalin     152
      Nadmiar powietrza i recyrkulacja spalin     152
      Doładowanie     154
      Reformowanie paliwa w cylindrze     155
      Uwarstwienie ładunku     157
      Zapłon iskrowy     161
    8.5. Wpływ paliwa na emisję toksycznych składników spalin     163
    Bibliografia     168
  9. Sprawność silników HCCI     171
    9.1. Konwersja energii w silniku i źródła strat     171
    9.2. Sprawność spalania     172
    9.3. Sprawność termodynamiczna     174
    9.4. Charakterystyki wybranych strat energetycznych     178
      Straty pompowania     178
      Straty cieplne     180
      Straty związane z bezpośrednim wtryskiem paliwa w czasie UWZ     183
      Straty wynikające z przedmuchów czynnika roboczego     187
    Bibliografia     190
  10. Zmienność cykliczna pracy silnika     191
    10.1. Objawy i przyczyny zmienności cyklicznej     191
    10.2. Wskaźniki zmienności cyklicznej     192
    10.3. Zmienność cykliczna w silnikach HCCI     193
    10.4. Deterministyczny charakter zmienności cyklicznej     201
    10.5. Identyfikacja mechanizmów zmienności cyklicznej     205
    Bibliografia     208
  11. Podsumowanie     211
  12. Załącznik     215
    Bibliografia     225
  13. Wykaz rysunków     227
  14. Wykaz tabel     235
RozwińZwiń