Studium emisji związków toksycznych spalin z systemów napędowych autobusów miejskich

Studium emisji związków toksycznych spalin z systemów napędowych autobusów miejskich

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

9,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tematyka rozprawy dotyczy metod badań autobusów miejskich wyposażonych w nowoczesne układy napędowe, zasilanych różnymi rodzajami paliw. Badana grupa pojazdów zaliczana jest do kategorii pojazdów ciężkich, jednak ze względu na warunki eksploatacji związane z charakterystykami realizowanych tras komunikacyjnych, a także ich właściwości konstrukcyjne, podjęto próbę weryfikacji słuszności stosowania obecnie obowiązujących i przyszłych przepisów homologacyjnych. W pracy zamieszczono krytyczną analizę obowiązujących przepisów dotyczących emisji związków toksycznych spalin dla pojazdów ciężkich. Analiza ta wykazała pewne braki i niedoskonałości w obecnych normatywach. Dotyczy to przede wszystkim testów badawczych, procedur badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz kontroli emisji podczas eksploatacji. Na tej podstawie stwierdzono, że konieczna jest weryfikacja tych przepisów i wprowadzenie zmian. Dodatkowym argumentem za podjęciem tych działań są nowe możliwości poznawcze, wynikające z badań emisji w rzeczywistych warunkach eksploatacji pojazdów.

Wykonane i opisane w pracy badania dotyczyły pomiarów emisji związków szkodliwych spalin z silników autobusów miejskich. Oprócz wyników emisji zanieczyszczeń, badania dostarczyły cennych informacji na temat rzeczywistych parametrów pracy silników i całych układów napędowych. W pracy przedstawiono analizę emisji głównych składników spalin w zależności od przyjętej procedury pomiarowej, a także analizę warunków pracy silników oraz określono najczęściej wykorzystywane zakresy obciążeń i prędkości obrotowych wału korbowego. Uzupełnieniem rozprawy jest odniesienie rzeczywistych warunków pracy silników do tych parametrów w testach homologacyjnych ESC oraz ETC. Na tej podstawie sformułowano wnioski odnośnie do reprezentatywności obecnie obowiązujących testów i zaproponowano metodę oceny zanieczyszczeń ba-danej grupy pojazdów w warunkach rzeczywistych. Ponadto przygotowano specjalny test jezdny, który odzwierciedla warunki występujące w aglomeracji poznańskiej. Wykonane analizy potwierdziły wnioski wynikające z wcześniej realizowanych prac o nieodpowiedniej budowie testów homologacyjnych w aspekcie warunków pracy współczesnych silników zastosowanych w autobusach miejskich.

Niniejsza rozprawa przedstawia zagadnienia związane z budową i eksploatacją komutatorowych maszyn prądu stałego. Kompleksowo rozpatrzono sprzężone zjawiska elektro-magneto-mechaniczne występujące podczas pracy tych maszyn. Szczególną uwagę zwrócono na zjawiska elektromechaniczne zachodzące w węźle zestyku ślizgowego, a dokładniej na problem powstawania samowzbudnych drgań szczotek. Problematykę oddziaływań elektromechanicznych na konstrukcję samej maszyny ograniczono do zjawisk zachodzących w bezkadłubowych maszynach małej i średniej mocy.


Liczba stron136
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7775-307-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Streszczenie    5
  Wykaz ważniejszych oznaczeń    6
  1. Wprowadzenie    8
  2. Przepisy dotyczące emisji zanieczyszczeń z silników autobusów miejskich    13
  2.1. Homologacja autobusów miejskich    13
  2.2. Przepisy homologacyjne dotyczące emisji spalin    15
  2.3. Kontrola emisji w warunkach pozatestowych    22
  2.4. Określanie poziomów emisji zanieczyszczeń przy wykorzystaniu metod wyznaczania okien uśredniania    25
  2.5. Badania pojazdów w testach jezdnych    28
  3. Przegląd literatury w aspekcie badań emisji związków toksycznych spalin z silników autobusów miejskich    31
  4. Problem badawczy    34
  4.1. Istota problemu i cel pracy    34
  4.2. Sposób rozwiązania problemu oraz zakres pracy    37
  5. Analiza wskaźników ekologicznych autobusów miejskich w rzeczywistych warunkach eksploatacji    40
  5.1. Metodyka badań    40
  5.2. Badania emisji związków szkodliwych spalin w testach NTE i UE 582/2011    44
  5.2.1. Autobusy z napędem hybrydowym    44
  5.2.2. Autobusy z napędem konwencjonalnym    67
  5.2.3. Autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym    81
  6. Opracowanie metody oceny emisji zanieczyszczeń w warunkach rzeczywistej eksploatacji    89
  6.1. Idea metody oceny emisji związków szkodliwych    89
  6.2. Zastosowanie proponowanej metody na przykładzie emisji tlenku węgla    96
  6.2.1. Badania w warunkach testów silnikowych    96
  6.2.2. Badania w rzeczywistych warunkach eksploatacji    100
  6.3. Wykorzystanie charakterystyki gęstości czasowej silnika do oceny emisji zanieczyszczeń gazów wylotowych    104
  7. Propozycja testów badawczych odwzorowujących rzeczywiste warunki eksploatacji autobusów miejskich w Poznaniu    114
  7.1. Charakterystyka linii i taboru autobusowego    114
  7.2. Analiza warunków charakteryzujących ruch autobusów miejskich w aspekcie oceny zgodności z ustandaryzowanymi cyklami jezdnymi    116
  7.3. Wyznaczenie i analiza rzeczywistych cykli jezdnych autobusów    118
  7.4. Wyznaczenie testów jezdnych dla autobusów    122
  7.4.1. Metodyka wyznaczania testów    122
  7.4.2. Test przeznaczony dla pojazdów hybrydowych    124
  7.4.3. Test przeznaczony dla pojazdów konwencjonalnych    125
  7.4.4. Warunki prowadzenia pomiarów emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa w testach jezdnych    127
  7.5. Weryfikacja wyznaczonych testów jezdnych    129
  8. Podsumowanie    133
  Literatura    136
  Summary    145
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia