Ekonomia XXI Wieku 24/2021

Ekonomia XXI Wieku 24/2021

1 opinia

Praca zbiorowa

Format:

ibuk

This article focuses on the creation of artificial neural networks (ANN) and their use in predicting the volume of biofuel production in Poland on the basis of historical data. Artificial neural networks are extremely useful in predicting events in which it is difficult to find determinism and cause-effect relationships. For this purpose 30 artificial neural
networks of different topology were created. The analysed artificial neural networks had: one or two layers, from 4 to 8 neurons on the first layer and 4 or 6 neurons on the second layer. Moreover, the effect of delayed inputs and the effect of learning set size on prediction quality were analysed. The quality of each structure was evaluated based on the coefficient of determination, mean error, and mean square error. The stability of prediction was evaluated based on the sample standard deviation of RMSE and MAE. All the presented ANN structures were simulated five times and the best individual results included in the tables. The best results were obtained for an artificial neural network with two layers, four neurons in each layer and one delay. Overall, the second layer increased the stability of the prediction.


Rok wydania2021
Liczba stron159
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Krzysztof Siuda: Zastosowanie sieci neuronowych do prognozowania wielkości produkcji biopaliw w Polsce.    7
  Krzysztof Horubski: Społeczno-ekologiczna instrumentalizacja a cele ekonomiczne prawa zamówień publicznych    27
  Paweł Gliniak: Relacje tajlandzkich elit jako przykład instytucji oligarchicznej    39
  Magdalena Pogoda: Zasadność tworzenia organizacji międzynarodowych na podstawie działania UNDP w regionie Afryki Południowej    56
  Grzegorz Mazur: Skutki pandemii COVID-19 dla handlu Unii Europejskiej z najsłabiej rozwiniętymi państwami    89
  Julia Majewska: Wpływ pandemii COVID-19 na znaczenie mediów społecznościowych w Tajlandii    101
  Łukasz Jurek: Programy zarządzania ryzykiem demograficznym w przedsiębiorstwach:istota i rodzaje    116
  Danuta Miłaszewicz, Anna Borawska: Zastosowania koncepcji ekonomii behawioralnej w celu zwiększenia skuteczności kampanii społecznych     128
  Marcin Haberla: Marketing i budowanie marki parku technologicznego na przykładzie Wrocławskiego Parku Technologicznego SA    141
RozwińZwiń