INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Treści książki zostały przygotowane pod kątem sportu klasyfikowanego, którego istotą jest dążenie do doskonałości uwarunkowanej wielkością uzdolnień gracza. W opracowaniu zajęto się grą traktowaną jako dyscyplina sportu, w której biorą udział dwie grupy ludzi, działających wielopodmiotowo na rzecz przeciwnego, ale określonego celu, według umownie przyjętych reguł. Dokonano analizy zjawisk zachodzących w zespołowych grach sportowych, analizy dyscyplin najpopularniejszych w Polsce, takich jak: piłka nożna, piłka koszykowa, piłka ręczna, piłka siatkowa.
Podręcznik jest rozszerzoną formą ujęcia zagadnień dotyczących działania w czasie gry oraz metod trenowania gracza.
Rok wydania | 2001 |
---|---|
Liczba stron | 263 |
Kategoria | Sport |
Wydawca | Akademia Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-87389-62-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 7 |
I. Sport jako część kultury fizycznej | 9 |
1. Sport klasyfikowany i jego determinanty | 12 |
1.1. Współzawodniczenie | 12 |
1.2. Sukces sportowy | 16 |
1.3. Proces treningowy | 18 |
1.4. Klasyfikacja sportowa | 19 |
2. Zespołowe gry sportowe jako dyscypliny sportu klasyfikowanego | 20 |
2.1. Organizacyjne formy zespołowych gier sportowych w Polsce | 23 |
Związki sportowe | 23 |
Klub sportowy | 24 |
Zespół sportowy | 27 |
Zadania graczy | 27 |
Zadania trenerów | 27 |
Zadania doradców trenera | 28 |
Zadania menedżerów i sponsorów | 28 |
II. Gra i działania zawodników | 30 |
1. Zespołowa gra sportowa | 30 |
1.1. Wartości gry | 32 |
1.2. Zespołowa gra jako widowisko sportowe | 34 |
1.3. Reguły gry | 36 |
1.4. Sędzia zawodów | 38 |
2. Możność działania gracza | 40 |
2.1. Sytuacyjna możność działania gracza | 42 |
Indywidualne działania gracza | 42 |
Grupowe działania graczy | 73 |
Organizacja współzawodnictwa | 105 |
2.2. Dyspozycyjna możność działania gracza | 110 |
Osobowość gracza | 110 |
Motywacja osiągnięć | 113 |
Budowa morfologiczna i gibkość ciała | 116 |
Gibkość ciała | 116 |
Motoryczność gracza | 118 |
Dyspozycje koordynacyjne gracza | 119 |
Dyspozycje kondycyjne gracza | 122 |
2.3. Kompletne możliwości działania gracza | 133 |
III. Kształcenie gracza | 137 |
1. Fazy kariery zawodniczej | 137 |
2. Wieloetapowe kształcenie gracza | 143 |
2.1. Gracz – podmiot kształcenia | 145 |
2.2. Cele kształcenia | 146 |
2.3. Trener – sprawca procesu kształcenia | 149 |
2.4. Trener-koordynator | 154 |
2.5. Trener-selekcjoner | 157 |
3. Etapy kształcenia gracza | 159 |
3.1. Etap wstępny | 162 |
Cele strategiczne i taktyczne | 162 |
Organizacja współzawodnictwa | 164 |
Ocena predyspozycji do gry | 165 |
Preselekcyjna funkcja gry | 165 |
Dobór graczy | 167 |
Cele operacyjne | 170 |
Metoda gier dydaktycznych | 176 |
Metoda ćwiczeń praktycznych | 177 |
Doskonalenie specjalnych umiejętności ruchowych | 181 |
Znaczenie wiedzy specjalistycznej w procesie doskonalenia specjalnych umiejętności ruchowych | 183 |
Metody doskonalenia specjalnych umiejętności ruchowych | 189 |
Przygotowanie do gry – rozgrzewka | 194 |
3.2. Etap podstawowy | 196 |
Selekcja graczy | 196 |
Organizacja współzawodnictwa sportowego | 197 |
Ekstensywny proces treningowy | 201 |
Kontrola efektów treningowych | 205 |
3.3. Etap specjalny | 205 |
Ocena skuteczności gry jako podstawa wyznaczania zadań treningowych | 208 |
Dyrektywy praktyczne – zadania treningowe | 214 |
Uwarunkowania treningu gracza | 216 |
Integracja środków treningowych z grą | 216 |
Indywidualizacja | 222 |
Intelektualizacja | 223 |
Rodzaje treningów | 224 |
Zdolności dostosowania ruchu – działania ofensywne | 227 |
Zdolności różnicowania ruchów | 228 |
Zdolność szybkiej reakcji wzrokowo-manualnej | 231 |
Zdolność szybkiej reakcji wzrokowo-lokomocyjnej (działania defensywne) | 233 |
Zdolność szybkiej reakcji wzrokowo-lokomocyjnej (działania ofensywne) | 234 |
Trening taktyki | 235 |
Trening kondycyjny | 237 |
Doskonalenie zdolności szybkościowych, szybkościowo-wytrzymałościowych gracza | 238 |
Doskonalenie siły mięśniowej gracza | 239 |
Ćwiczenia skoczności gracza | 242 |
Doskonalenie wytrzymałości gracza | 243 |
Trening tlenowy o niskiej intensywności | 245 |
Trening tlenowy o wysokiej intensywności | 245 |
Odnowa biologiczna | 246 |
Odnowa sił psychicznych | 248 |
Wspomaganie treningu gracza | 249 |
Programowanie cyklów treningowych | 251 |
Programowanie jednostek treningowych | 256 |
Kontrola efektów treningu gracza | 258 |
3.4. Etap profesjonalizacji | 262 |
Znaki zastosowane w opisach | 264 |
Bibliografia | 265 |