Uwarunkowania rozwoju motorycznego dzieci wiejskich w świetle wybranych czynników środowiskowych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ruch, który jako atrybut życia, warunkuje ciągłe dostosowanie się organizmu do zmian środowiska naturalnego, decydował nie tylko o przetrwaniu pojedynczego człowieka, ale także gatunku ludzkiego. Wzrastający poziom rozwoju cywilizacyjnego w znacznym stopniu ograniczył aktywność ruchową człowieka […].


 Zachowania ruchowe człowieka są w dużej mierze odzwierciedleniem jego możliwości dostosowania się do otoczenia, jednak zmniejszeniu uległy wymagania ze strony środowiska (Słowińska 2000). […]


Do najważniejszych czynników różniących aktywność ruchową populacji polskiej zalicza się: płeć, wiek, miejsce zamieszkania i wykształcenie. […]


Wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają duże znaczenie dla przebiegu i tempa wzrastania dzieci i młodzieży czynników społeczno-ekonomicznych. Odpowiedzialne są one zarówno za różnice międzyśrodowiskowe – miasto-wieś – jak i wewnątrz tych środowisk (Bielicki i wsp. 1997). […]


Dzieci wiejskie prezentują niższy poziom rozwoju morfologicznego i dojrzałości płciowej niż ich rówieśnicy z miast, a dystans wieś – miasto ulega zwiększeniu, gdy brana jest do porównań populacja wielkomiejska. Z przedstawionych rozważań na temat poziomu i struktury sprawności w środowisku wiejskim, miejskim, uprzemysłowionym i innych nasuwa się wniosek, że każda populacja w swoisty sposób dostosowuje się do określonych potrzeb życia w konkretnych warunkach środowiska. Te specyficzne właściwości i umiejętności pozwalają w tym środowisku istnieć i być skutecznym, czyli i sprawnym. […]


fragm. wstępu


Liczba stron194
WydawcaWydawnictwo PWSZ w Koninie
ISBN-13978-83-88335-74-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. Wstęp    5
    1.1. Cel i założenia badań    13
    1.2. Charakterystyka badanych środowisk    14
  2. Materiał i metody badań    23
    2.1. Materiał badawczy    23
    2.2. Metody badań    24
      2.2.1. Metody pomiaru cech somatycznych    24
      2.2.2. Metody pomiaru zdolności motorycznych    25
      2.2.3. Metody zbierania informacji dotyczące środowisk życia i pracy badanych    26
      2.2.4. Metody opracowania statystycznego    30
  3. Wyniki badań    31
    3.1. Warunki rozwoju motorycznego i somatycznego    31
      3.1.1. Czynniki środowiska lokalnego    31
      3.1.2. Czynniki środowiska szkolnego    34
      3.1.3. Czynniki środowiska rodzicielskiego    36
    3.2. Przejawy zainteresowań kulturą fizyczną rodziców i dzieci    39
      3.2.1. Przejawy zainteresowań kulturą fizyczną rodziców    39
      3.2.2. Przejawy zainteresowań kulturą fizyczną dzieci    41
    3.3. Rozwój somatyczny i motoryczny dzieci wiejskich w wieku 7-15 lat z regionu rolniczego i podmiejskiego    48
      3.3.1 Rozwój somatyczny dziewcząt i chłopców    48
        3.3.1.1. Rozwój somatyczny dziewcząt    48
        3.3.1.2. Rozwój somatyczny chłopców    51
      3.3.2. Rozwój motoryczny dziewcząt i chłopców    53
        3.3.2.1. Rozwój motoryczny dziewcząt    53
        3.3.2.2. Rozwój motoryczny chłopców    57
    3.4. Współczynniki korelacji występujące między cechami somatycznymi, zdolnościami motorycznymi i badanymi regionami    61
    3.5. Współczynniki korelacji występujące między parametrami rozwoju motorycznego i somatycznego    64
  4. Uwarunkowania środowiskowe rozwoju motorycznego    67
    4.1. Analiza współwystępowania wybranych czynników środowiskowych i parametrów rozwoju motorycznego    68
      4.1.1. Współwystępowanie parametrów środowiska lokalnego i szkolnego, a także przejawów zainteresowań kulturą fizyczną rodziców i dzieci oraz rozwojem motorycznym    69
      4.1.2. Współczynniki korelacji występujące między parametrami środowiska rodzicielskiego i rozwoju motorycznego    75
      4.1.3. Współczynniki korelacji występujące między parametrami środowiska rodzicielskiego i przejawami zainteresowań kulturą fizyczną rodziców, rodziców i dzieci oraz dzieci a rozwojem motorycznym    80
    4.2. Środowiskowe uwarunkowania rozwoju motorycznego dzieci w świetle testu statystycznego ANOVA    108
      4.2.1. Czynniki rodzicielskie a zdolności motoryczne    108
      4.2.2. Parametry środowiska rodzicielskiego i przejawy zainteresowań kulturą fizyczną rodziców, rodziców i dzieci oraz dzieci a rozwojem motorycznym    112
  5. Dyskusja    117
  6. Wnioski    133
  7. Piśmiennictwo    137
  8. Streszczenie    147
  9. Aneks    151
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia