EBOOKI WYDAWCY
-34%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W związku z coraz bardziej złożonym procesem pracy, ze stale wzrastającymi wymaganiami wobec pracowników, koniecznością trafnego przewidywania ich zachowań oraz zmian dokonujących się w tym procesie pojawia się zapotrzebowanie na interdyscyplinarną teorię pracy, pozwalającą skutecznie rozwiązywać problemy w procesie pracy.
W książce wątki natury psychologicznej i pedagogicznej dotyczące tego procesu zintegrowane są z ujęciem charakterystycznym dla analizy systemowej.
W rozdziale I omówione zostało pojęcie pracy, wieloaspektowość jej procesu, implikacje dla człowieka i pracy wynikające z teraźniejszości i przyszłości, oczekiwania wobec pracowników oraz problemy i kierunki rozwoju pedagogiki pracy. Rozdział II zawiera uwagi krytyczne na temat dotychczasowego stanu teorii, rygory metodologiczne teorii, przyjętą koncepcję człowieka i jego cech, omówienie jej w aspekcie rozwoju człowieka oraz podstawowe założenia teoretyczne. W ośmiu kolejnych rozdziałach zaprezentowane zostały najważniejsze dla procesu pracy zagadnienia: relacje występujące w procesie pracy, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji przez pracowników, ich potrzeby, funkcjonowanie zawodowe, aktywność i przedsiębiorczość, przystosowanie zawodowe, komunikowanie się oraz wypalenie zawodowe.
Zamieszczone w pracy rezultaty badań empirycznych przeprowadzone w odniesieniu do niektórych koncepcji teoretycznych opracowanych przez autorkę potwierdziły ich słuszność.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 524 |
Kategoria | Pedagogika pracy |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-085-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział I. Problemy pracy w pedagogice pracy | 15 |
1. Pojęcie pracy | 15 |
2. Wieloaspektowość procesu pracy | 22 |
3. Teraźniejszość i przyszłość – implikacje dla człowieka i pracy | 33 |
4. Oczekiwania wobec pracowników | 42 |
5. Problemy i kierunki rozwoju pedagogiki pracy | 49 |
Rozdział II. Podstawy teorii pracy | 67 |
1. Dotychczasowy stan teorii – uwagi krytyczne | 67 |
2. Rygory metodologiczne teorii | 78 |
3. Przyjęta koncepcja człowieka i jego cech | 82 |
4. Rozwój jako funkcja mechanizmu samoregulacji | 93 |
5. Podstawowe założenia teoretyczne | 111 |
Rozdział III. Relacje w procesie pracy | 119 |
1. Relacje człowieka z otoczeniem – aspekty zachodzących zmian | 119 |
2. Relacja pracownik – pracownik | 130 |
3. Struktura i funkcje obiektów technicznych | 137 |
4. Relacja człowieka z obiektami technicznymi | 143 |
Rozdział IV. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji przez pracowników | 159 |
1. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji – zagadnienia teoretyczne | 159 |
2. Podejmowanie decyzji oparte na strukturze systemu sterującego | 172 |
3. Warunki i style podejmowania decyzji | 178 |
4. Podejmowanie decyzji przez pracowników w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech | 186 |
Rozdział V. Teoretyczna analiza pracy z punktu widzenia potrzeb człowieka | 193 |
1. Potrzeby w koncepcjach psychologicznych | 193 |
2. Koncepcja potrzeb sterowniczych człowieka | 210 |
3. Zaspokajanie potrzeb sterowniczych w procesie pracy | 225 |
Rozdział VI. Funkcjonowanie zawodowe człowieka | 235 |
1. Wybór zawodu i działalność zawodowa ze względu na stałe indywidualne cechy osobowości | 235 |
2. Stałe indywidualne cechy osobowości jako predyspozycje zawodowe | 261 |
3. Znaczenie samosterowności człowieka w działalności zawodowej | 285 |
4. Funkcjonowanie człowieka w kontekście procesów samoregulacji i organizacji | 297 |
5. Role pełnione przez pracowników | 310 |
6. Podmiotowość człowieka w procesie pracy | 320 |
Rozdział VII. Aktywność i przedsiębiorczość człowieka w procesie pracy | 333 |
1. Aktywność i jej mechanizmy | 333 |
2. Przedsiębiorczość jako cecha działań człowieka i jej twórcze aspekty | 343 |
3. Wpływ stałych indywidualnych cech osobowości na aktywność i przedsiębiorczość człowieka | 355 |
4. Aktywność zawodowa człowieka w kontekście doznawanych emocji | 359 |
Rozdział VIII. Przystosowanie zawodowe | 373 |
1. Teoretyczne ujęcie przystosowania | 373 |
2. Przystosowanie w sytuacjach zawodowych | 383 |
3. Przystosowanie zawodowe w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech | 390 |
Rozdział IX. Komunikowanie się w procesie pracy | 401 |
1. Teoretyczne aspekty komunikowania się | 401 |
2. Funkcje i formy komunikowania się interpersonalnego | 407 |
3. Przebieg i determinanty procesu komunikowania się w pracy | 420 |
4. Umiejętności komunikowania się w kontekście koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości | 428 |
Rozdział X. Wypalenie zawodowe | 439 |
1. Syndrom wypalenia zawodowego – przegląd badań i opinii | 439 |
2. Wypalenie zawodowe w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech | 458 |
Uwagi końcowe | 467 |
Literatura | 471 |
Indeks nazwisk | 501 |