POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Ryzyko cybernetyczne to powszechne zagrożenie dla współczesnej gospodarki i społeczeństwa, którego skala sprawia, że należy je uznać za ryzyko katastroficzne. Ubezpieczenie od ryzyka cybernetycznego jest już dostępne na rynku, napotyka jednak na fundamentalne problemy związane z asymetrią informacji, współzależnością występowania szkód i niepełną zgodnością z kryteriami ubezpieczalności, innymi słowy, z podstawowymi założeniami paradygmatu ubezpieczeń. Skutkiem wskazanych barier jest suboptymalne tempo rozwoju rynku ubezpieczeń cybernetycznych. W kontekście wyzwania cywilizacyjnego, jakim jest idea gospodarki cyfrowej, powiązanego z poważnymi i niepokojącymi zagrożeniami wynikającymi z funkcjonowania w cyberprzestrzeni, powstaje pytanie o rolę, jaką państwo mogłoby odgrywać w stymulowaniu rozwoju rynku ubezpieczeń cybernetycznych. Czy państwo powinno pozostać przy klasycznej roli regulatora i nadzorcy rynku, jak ma to miejsce w przypadku większości ubezpieczeń gospodarczych, czy też uzasadnione będzie podjęcie przez państwo aktywnej roli na rynku ubezpieczeń?
Głównym celem pracy jest zbadanie przesłanek bezpośredniego zaangażowania państwa w rynek ubezpieczeń cybernetycznych w celu ograniczenia negatywnego wpływu eskalacji cyberryzyka na ten rynek. Autor systematyzuje różne podejścia do definiowania ryzyka cybernetycznego i proponuje własną definicję tego pojęcia. Ocenia również stan rynku cyberubezpieczeń i identyfikuje bariery jego rozwoju, omawia formy i przesłanki bezpośredniego zaangażowania państwa w rynek ubezpieczeń oraz bada negatywny wpływ eskalacji ryzyka cybernetycznego na rynek ubezpieczeń cybernetycznych. Wskazuje lukę pokrycia strat cybernetycznych jako uzasadnienie zaangażowania państwa w rynek cyberubezpieczeń, a także ocenia możliwość wykorzystania obligacji katastroficznych w sekurytyzacji ryzyka cybernetycznego. Praca adresowana jest do badaczy, praktyków, decydentów i innych osób zainteresowanych ubezpieczeniami ryzyka cybernetycznego.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 280 |
Kategoria | Finanse i bankowość |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie |
ISBN-13 | 978-83-7252-820-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1 23 | |
RYZYKO CYBERNETYCZNE I JEGO SYSTEMATYKA 23 | |
1.1. Wprowadzenie | 23 |
1.2. Charakterystyka podstawowych kategorii pojęciowych | 24 |
1.3. Cyberprzestrzeń jako domena zdarzeń cybernetycznych | 30 |
1.4. W poszukiwaniu definicji ryzyka cybernetycznego | 38 |
1.5. Ontologiczny metamodel definicji ryzyka cybernetycznego | 46 |
1.6. Systematyka ryzyka cybernetycznego | 54 |
1.7. Podsumowanie | 67 |
Rozdział 2 68 | |
RYNEK UBEZPIECZEŃ CYBERNETYCZNYCH I OCENA JEGO FUNKCJONOWANIA 68 | |
2.1. Wprowadzenie | 68 |
2.2. Pojęcie ubezpieczenia ryzyka cybernetycznego i jego miejsce w klasyfikacji ubezpieczeń | 71 |
2.3. Rynek ubezpieczeń cybernetycznych | 75 |
2.4. Przedmiot i zakres ubezpieczenia cybernetycznego | 83 |
2.5. Ocena ryzyka na potrzeby ubezpieczenia cybernetycznego | 94 |
2.6. Taryfikacja składki w ubezpieczeniu cybernetycznym | 97 |
2.7. Reasekuracja ryzyka cybernetycznego | 100 |
2.8. Indywidualne i makroekonomiczne korzyści z ochrony ubezpieczeniowej ryzyka cybernetycznego | 105 |
2.9. Podsumowanie | 108 |
Rozdział 3 110 | |
BARIERY ROZWOJU RYNKU UBEZPIECZEŃ RYZYKA CYBERNETYCZNEGO | 110 |
3.1. Wprowadzenie | 110 |
3.2. Problem asymetrii informacji | 111 |
3.3. Problem kumulacji ryzyka | 129 |
3.4. Problem niepełnej ubezpieczalności ryzyka cybernetycznego | 139 |
3.5. Podsumowanie | 148 |
Rozdział 4 | 149 |
PRZESŁANKI I MOŻLIWE FORMY ZAANGAŻOWANIA PAŃSTWA WE WSPARCIE FUNKCJONOWANIA RYNKU UBEZPIECZEŃ CYBERNETYCZNYCH | 149 |
4.1. Wprowadzenie | 149 |
4.2. Teoretyczne uzasadnienie interwencji państwa na rynku ubezpieczeń | 155 |
4.3. Formy interwencji państwa na rynku ubezpieczeń | 159 |
4.4. Państwo jako reasekurator ostatniej instancji | 164 |
4.5. Programy ubezpieczeń katastroficznych z udziałem państwa oraz możliwości ich zastosowania w ubezpieczaniu ryzyka cybernetycznego | 167 |
4.6. Zasadność zastosowania obligacji katastroficznych w finansowaniu skutków ryzyka cybernetycznego | 175 |
4.7. Podsumowanie | 183 |
Rozdział 5 | 185 |
AUTORSKI MODEL FUNKCJONOWANIA RYNKU CYBERUBEZPIECZEŃ W WARUNKACH ESKALACJI RYZYKA CYBERNETYCZNEGO | 185 |
5.1. Wprowadzenie | 185 |
5.2. Założenia i struktura modelu | 187 |
5.3. Metodyka symulacji | 196 |
5.4. Metodyka budowy scenariuszy stanów otoczenia – dane wejściowe | 203 |
5.5. Modelowanie zmian funkcjonowania rynku ubezpieczeń cybernetycznych przy różnych scenariuszach stanów otoczenia | 206 |
5.5.1. Eskalacja ryzyka cybernetycznego a rynek cyberubezpieczeń | 206 |
5.5.2. Eskalacja ryzyka cybernetycznego a stopień pokrycia szkód spowodowanych tym ryzykiem | 211 |
5.5.3. Utworzenie poolu ubezpieczeń cybernetycznych | 213 |
5.5.4. Utworzenie poolu reasekuracji ryzyka cybernetycznego z udziałem państwa jako reasekuratora ostatniej instancji | 216 |
5.5.5. Zastosowanie obligacji katastroficznych w poolu reasekuracji ryzyka cybernetycznego | 222 |
5.6. Podsumowanie | 230 |
Zakończenie | 232 |
Załącznik | 239 |
Literatura | 242 |
Spis tabel | 264 |
Spis rysunków | 266 |
Streszczenie w języku angielskim | 268 |
Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii specjalnej Zeszytów Naukowych: Monografie | 269 |