Rola artysty w społeczeństwie Majów późnego okresu klasycznego. Na podstawie analizy epigraficznej zachowanych sygnatur skrybów i rzeźbiarzy

Rola artysty w społeczeństwie Majów późnego okresu klasycznego. Na podstawie analizy epigraficznej zachowanych sygnatur skrybów i rzeźbiarzy

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

15,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza publikacja koncentruje się wokół sylwetki majańskiego artysty, a dokładnie roli jaką zajmował w społeczeństwie dawnych Majów późnego okresu klasycznego (VI-IX wiek n.e.). Podstawowym materiałem źródłowym są sygnatury, które umieszczali skrybowie (utz’ihb, „to jest jego/jej pismo/malowidło”) oraz rzeźbiarze (yuxul, „to jest jego/jej rzeźba”) na niektórych artefaktach. Owe podpisy to zwięzłe teksty, które stanowią niewielki fragment całego korpusu inskrypcji majańskich. Jednak ich znaczenie nie leży w ilości, lecz w jakości reprezentowanego fenomenu kulturowego – sygnowania przez artystów swoich dzieł. to zjawisko o bezprecedensowym charakterze w skali całego prekolumbijskiego Nowego Świata. Dzięki zawartym informacjom, kurtyna anonimowości, jaka spowijała majańskich artystów zostaje częściowo odsłonięta i pozwala poznać fragment tego fascynującego świata. Zebrane dane pozwoliły na umieszczenie skrybów i rzeźbiarzy w szerszej panoramie społeczno-politycznej owego okresu, a także rzucić trochę światła na mechanizmy, jakie wpływały na rozprzestrzenianie się omawianego fenomenu kulturowego.


Liczba stron228
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3541-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     7
  Wprowadzenie     9
  ROZDZIAŁ I 17
  Stan badań     17
  ROZDZIAŁ II 24
  Dzieje spisane glifami     24
    2.1. Wynalezienie pisma     24
    2.2. Pismo glificzne Majów     27
    2.3. Sytuacja społeczno-polityczna w okresie klasycznym (III–IX wiek)     34
  ROZDZIAŁ III 42
  Wstęp do badań nad artystą majańskim     42
    3.1. Źródła ikonograficzne    42
    3.2. Źródła archeologiczne    48
    3.3. Źródła epigraficzne    53
      3.3.1. Formuła początkowej sekwencji standardowej (PSS)     53
      3.3.2. Sygnatury skrybów (aj tz’ihb)     56
      3.3.3. Sygnatury rzeźbiarzy (aj yuxul, aj yul)    58
      3.3.4. Zwrot chehe’n    60
  ROZDZIAŁ IV 62
  Korpus sygnatur artystów 62
    4.1. Ogólna charakterystyka    62
    4.2. Problem rozprzestrzeniania się zjawiska    65
    4.3. Mobilność artystów    70
    4.4. Wielcy nieobecni    73
      4.4.1. Kwestia Bonampak    73
      4.4.2. Kwestia Tikal    77
  ROZDZIAŁ V 80
  Artysta a społeczeństwo majańskie    80
    5.1. Dwór majański    80
    5.2. Tytuły artystów    82
      5.2.1. Grupa tytułów zawierających cząstkę baah    82
      5.2.2. Tytuł aj bik’al    91
      5.2.3. Tytuł aj k’uhun    94
      5.2.4. Tytuł opisywany glifem T750     97
      5.2.5. Tytuł itz’aat    98
      5.2.6. Tytuł anaab    103
      5.2.7. Inne wybrane tytuły    106
    5.3. Podsumowanie    110
  ROZDZIAŁ VI 111
  Wykształcenie artystów 111
    6.1. Cursus honorum    111
    6.2. Zjawisko patronatu    128
  ROZDZIAŁ VII 138
  Analiza wybranych artefaktów 138
    7.1. El Perú-Waka’ i Stela Pomoy    138
    7.2. Stela 12 z Piedras Negras    147
    7.3. Sygnatury w jaskiniach    151
    7.4. Skryba Sak Mo’    153
  ROZDZIAŁ VIII 159
  Kodeks drezdeński – studium przypadku    159
    8.1. Kultura piśmiennicza w okresie postklasycznym    159
    8.2. Skrybowie z Kodeksu drezdeńskiego     163
      8.2.1. Historia Kodeksu drezdeńskiego    163
      8.2.2. Stan badań    166
      8.2.3. Metodologia    167
      8.2.4. Wyniki badań    169
    8.3. Konkluzje – perspektywy badawcze     181
  Zakończenie     182
  Aneks     192
  Bibliografia    197
  Spis fotografii, rycin i tabel 214
  Summary (Role of an Artist in the Late Classic Maya Society. Based on Epigraphic Analysis of Preserved Signatures of Scribes and Sculptors)    217
  Resumen (El rol de un artista en la sociedad maya en el periodo clásico tardío. Basado en el análisis epigráfico de las firma conservadas de los escribas y escultores)     222
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia