INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
W prezentowanej książce rozważania teoretyczne oraz podporządkowane im pytania i hipotezy badawcze są związane ze zjawiskiem academic resilience, definiowanym jako zwiększone prawdopodobieństwo sukcesu w szkole mimo doświadczania przeciwności spowodowanych przez przypisane cechy jednostki, jej warunki życiowe i przeżycia. Uczniowie określani jako academic resilient utrzymują wysoki poziom osiągnięć szkolnych pomimo obecności stresujących warunków i wydarzeń w trakcie nauki. W pracy przedstawiono nowe podejście do analizy zjawiska academic resilience, w którym uwzględniono nie tylko status społeczny, wyniki egzaminów zewnętrznych oraz różnice indywidualne między uczniami, ale również ich ścieżkę edukacyjną. Zjawisko academic resilience jest ujmowane jako czynnik odgrywający rolę w procesach ruchliwości społecznej oraz procesach selekcji do szkół ponadgimnazjalnych.
Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. W części teoretycznej opisano teorie odnoszące się do procesów ruchliwości w kontekście edukacji oraz wpływu statusu przypisanego na osiągnięcia szkolne. Zaprezentowano również sposoby przezwyciężenia wpływów statusowych oraz przykłady interwencji wobec determinizmu statusowego. Przedstawiono ponadto koncepcję resilience i jedną z jej odmian – academic resilience. Część badawcza pracy zawiera analizy empiryczne odpowiadające na dwa pytania badawcze: jaki jest zakres zjawiska academic resilience i jakie czynniki indywidualne i środowiskowe są skorelowane z edukacyjną ruchliwością w górę?
Dane wykorzystane w badaniu pochodzą z projektu „Ścieżki rozwoju edukacyjnego – szkoły ponadgimnazjalne”. W badaniu wzięło udział 5923 uczniów ze 100 liceów ogólnokształcących, 60 średnich szkół zawodowych oraz 40 zasadniczych szkół zawodowych. Badanie miało charakter panelowy. Wykorzystano w nim narzędzia do pomiaru umiejętności (egzaminy zewnętrzne), narzędzia psychologiczne oraz kwestionariusze ucznia z badania PISA (Programme for International Student Assessment).
Uzyskane wyniki poszerzyły wiedzę na temat oddziaływania wyników statusowych na osiągnięcia szkolne. Dzięki analizie skali znaczenia czynników statusowych i wyróżnionej grupie resilient uzyskano wsparcie dla głównej tezy, mówiącej, że zjawisko academic resilience występuje i ma znaczenie w procesach przejścia między etapami edukacyjnymi.
The theoretical considerations and research questions and hypotheses presented in the book are connected to the phenomenon of academic resilience, defined as a higher probability of achieving success in school despite facing setbacks caused by the ascribed traits of the individual, his/her life circumstances and experiences. Students described as being “academically resilient” uphold a high level of educational achievements despite the presence of stressful conditions and events during their studies.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 152 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3930-8 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
ROZDZIAŁ 1. Edukacja a procesy ruchliwości społecznej 11 | |
1.1. Ruchliwość społeczna – charakterystyka zjawiska | 11 |
1.2. Ruchliwość społeczna a edukacja | 14 |
1.3. Nierówności edukacyjne a stabilność struktury społecznej | 15 |
1.4. Pochodzenie społeczne i poziom wykształcenia a procesy ruchliwości | 18 |
1.5. Ruchliwość społeczna – edukacja – merytokracja | 22 |
1.6. Badania z zakresu edukacji i procesów ruchliwości społecznej | 24 |
1.7. Podsumowanie | 27 |
ROZDZIAŁ 2. Wpływ przypisanego statusu ucznia na przebieg karier szkolnych 30 | |
2.1. Rola statusu społeczno-ekonomicznego w badaniach edukacyjnych | 30 |
2.2. Relacja między SES a osiągnięciami szkolnymi | 32 |
2.3. Pomiar statusu przypisanego – propozycja z badania PISA | 37 |
2.4. Socjoekonomiczne nierówności a edukacja | 40 |
2.5. Mechanizmy wpływu SES na osiągnięcia szkolne | 44 |
2.6. SES a procesy selekcyjne w szkole | 60 |
2.7. Egzaminy zewnętrzne jako mechanizm selekcji | 67 |
2.8. Podsumowanie | 69 |
ROZDZIAŁ 3. Przezwyciężenie determinizmu statusowego | |
karier szkolnych 72 | |
3.1. Stan badań nad przezwyciężeniem determinacji statusowej osiągnięć szkolnych | 73 |
3.2. Resilience – charakterystyka fenomenu skutecznej adaptacji | 79 |
3.3. Od resilience do academic resilience | 87 |
ROZDZIAŁ 4. W poszukiwaniu academic resilience w polskim systemie oświaty – badania własne 105 | |
4.1. Pytania i hipotezy badawcze | 105 |
4.2. Metodologia badania „Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży – szkoły pogimnazjalne” | 106 |
4.3. Przezwyciężenie determinacji statusowej – analiza występowania i korelatów academic resilience | 116 |
4.4. Podsumowanie i wnioski końcowe | 128 |
Bibliografia | 133 |
Spis rysunków | 150 |
Spis tabel | 151 |