Przezwyciężenie statusowej determinacji karier szkolnych

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,69  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


12,69

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W prezentowanej książce rozważania teoretyczne oraz podporządkowane im pytania i hipotezy badawcze są związane ze zjawiskiem academic resilience, definiowanym jako zwiększone prawdopodobieństwo sukcesu w szkole mimo doświadczania przeciwności spowodowanych przez przypisane cechy jednostki, jej warunki życiowe i przeżycia. Uczniowie określani jako academic resilient utrzymują wysoki poziom osiągnięć szkolnych pomimo obecności stresujących warunków i wydarzeń w trakcie nauki. W pracy przedstawiono nowe podejście do analizy zjawiska academic resilience, w którym uwzględniono nie tylko status społeczny, wyniki egzaminów zewnętrznych oraz różnice indywidualne między uczniami, ale również ich ścieżkę edukacyjną. Zjawisko academic resilience jest ujmowane jako czynnik odgrywający rolę w procesach ruchliwości społecznej oraz procesach selekcji do szkół ponadgimnazjalnych.


Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. W części teoretycznej opisano teorie odnoszące się do procesów ruchliwości w kontekście edukacji oraz wpływu statusu przypisanego na osiągnięcia szkolne. Zaprezentowano również sposoby przezwyciężenia wpływów statusowych oraz przykłady interwencji wobec determinizmu statusowego. Przedstawiono ponadto koncepcję resilience i jedną z jej odmian – academic resilience. Część badawcza pracy zawiera analizy empiryczne odpowiadające na dwa pytania badawcze: jaki jest zakres zjawiska academic resilience i jakie czynniki indywidualne i środowiskowe są skorelowane z edukacyjną ruchliwością w górę?


Dane wykorzystane w badaniu pochodzą z projektu „Ścieżki rozwoju edukacyjnego – szkoły ponadgimnazjalne”. W badaniu wzięło udział 5923 uczniów ze 100 liceów ogólnokształcących, 60 średnich szkół zawodowych oraz 40 zasadniczych szkół zawodowych. Badanie miało charakter panelowy. Wykorzystano w nim narzędzia do pomiaru umiejętności (egzaminy zewnętrzne), narzędzia psychologiczne oraz kwestionariusze ucznia z badania PISA (Programme for International Student Assessment).


Uzyskane wyniki poszerzyły wiedzę na temat oddziaływania wyników statusowych na osiągnięcia szkolne. Dzięki analizie skali znaczenia czynników statusowych i wyróżnionej grupie resilient uzyskano wsparcie dla głównej tezy, mówiącej, że zjawisko academic resilience występuje i ma znaczenie w procesach przejścia między etapami edukacyjnymi.


The theoretical considerations and research questions and hypotheses presented in the book are connected to the phenomenon of academic resilience, defined as a higher probability of achieving success in school despite facing setbacks caused by the ascribed traits of the individual, his/her life circumstances and experiences. Students described as being “academically resilient” uphold a high level of educational achievements despite the presence of stressful conditions and events during their studies.


Rok wydania2019
Liczba stron152
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3930-8
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  ROZDZIAŁ 1. Edukacja a procesy ruchliwości społecznej 11
  1.1. Ruchliwość społeczna – charakterystyka zjawiska    11
  1.2. Ruchliwość społeczna a edukacja    14
  1.3. Nierówności edukacyjne a stabilność struktury społecznej    15
  1.4. Pochodzenie społeczne i poziom wykształcenia a procesy ruchliwości    18
  1.5. Ruchliwość społeczna – edukacja – merytokracja    22
  1.6. Badania z zakresu edukacji i procesów ruchliwości społecznej    24
  1.7. Podsumowanie    27
  
  ROZDZIAŁ 2. Wpływ przypisanego statusu ucznia na przebieg karier szkolnych 30
  2.1. Rola statusu społeczno-ekonomicznego w badaniach edukacyjnych    30
  2.2. Relacja między SES a osiągnięciami szkolnymi    32
  2.3. Pomiar statusu przypisanego – propozycja z badania PISA    37
  2.4. Socjoekonomiczne nierówności a edukacja    40
  2.5. Mechanizmy wpływu SES na osiągnięcia szkolne    44
  2.6. SES a procesy selekcyjne w szkole    60
  2.7. Egzaminy zewnętrzne jako mechanizm selekcji    67
  2.8. Podsumowanie    69
  
  ROZDZIAŁ 3. Przezwyciężenie determinizmu statusowego
  karier szkolnych 72
  3.1. Stan badań nad przezwyciężeniem determinacji statusowej osiągnięć szkolnych    73
  3.2. Resilience – charakterystyka fenomenu skutecznej adaptacji    79
  3.3. Od resilience do academic resilience    87
  
  ROZDZIAŁ 4. W poszukiwaniu academic resilience w polskim systemie oświaty – badania własne 105
  4.1. Pytania i hipotezy badawcze    105
  4.2. Metodologia badania „Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży – szkoły pogimnazjalne”    106
  4.3. Przezwyciężenie determinacji statusowej – analiza występowania i korelatów academic resilience    116
  4.4. Podsumowanie i wnioski końcowe    128
  
  Bibliografia    133
  Spis rysunków    150
  Spis tabel    151
RozwińZwiń