INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Autorka opisuje wzajemne związki między profilami refleksyjności a typami karier osób, które profesjonalnie wspierają ludzi w wyborze drogi edukacyjno-zawodowej. Bada pojęcia refleksji i refleksyjności oraz, analizując wyniki badań jakościowych, konstruuje typologię karier badanych osób. Wyłania pięć typów karier: kumulatywne, zrównoważone, urynkowione, adaptacyjne i familijne. Na podstawie rekonstruowanych przebiegów biografii tworzy kategorię pojęciową „profil refleksyjności”, wyodrębnia jej cechy konstytutywne oraz wyróżnia profile refleksyjności: egzystencjalnej, intrapersonalnej, antycypacyjnej, racjonalnej i interpersonalnej. Następnie zastanawia się nad znaczeniem określonych profili refleksyjności dla przebiegu karier profesjonalnych doradców.
Publikacja zainteresuje poradoznawców, andragogów, psychologów i socjologów oraz studentów przygotowujących się do pracy doradców oraz praktyków zajmujących się poradnictwem zawodowym lub pracą socjalną.
The author describes the reciprocal interconnections between reflexivity profiles and career types of those who professionally support people in their choice of education and work. She examines the notion of reflexivity and, analysing the results of qualitative research, constructs the typology of careers. Five career types emerge from the research: cumulative, balanced, market, adaptive and family. Using the reconstructed biographies, the author creates the category of “reflexivity profile”, shows its constitutive elements and divides it into existential, intrapersonal, anticipatory, rational and interpersonal. She then reflects on the importance of reflexivity profiles for careers of professional career advisers.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 372 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4609-2 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. O różnych ujęciach refleksyjności i refleksji | 25 |
1.1. Refleksja jako cecha biegu życia człowieka | 27 |
1.2. Refleksyjność jako styl poznawczy | 31 |
1.3. Refleksja jako kompetencja | 41 |
1.4. Refleksja a refleksyjność – rozróżnienie pojęć | 47 |
2. O refleksji i refleksyjności we współczesnym | |
poradoznawstwie | 50 |
2.1. O całożyciowym poradnictwie i jego aplikacjach | 51 |
2.1.1. Założenia i cele poradnictwa całożyciowego | 52 |
2.1.2. Głosy krytyczne wobec całożyciowego poradnictwa | 70 |
2.1.3. Znaczenie refleksji i refleksyjności w poradnictwie całożyciowym | 73 |
2.2. O orientacji krytycznej w poradnictwie | 77 |
2.2.1. Krytyczna refleksja nad pracą doradcy w kontekście uwarunkowań systemowych | 79 |
2.2.2. Obszary władzy doradcy w kontekście indywidualnym | 84 |
2.3. O orientacji konstruktywistycznej w poradoznawstwie | |
w perspektywie analizy poradnictwa kariery | 95 |
2.3.1. Pragmatyczne wykorzystanie podejścia | |
konstruktywistycznego | 99 |
2.3.2. Refleksyjność w poradnictwie zorientowanym | |
konstruktywistycznie | 105 |
2.3.3. Krytyczny namysł nad orientacją konstruktywistyczną w poradnictwie | 120 |
3. Kariera i różne jej odsłony | 123 |
3.1. Rozumienie pojęcia „kariera” | 124 |
3.2. Wybrane modele, wzory i typy karier | 131 |
3.2.1. Typologie karier homogenicznych | 132 |
3.2.2. Typologie karier heterogenicznych | 138 |
4. Założenia metodologiczne badań nad refleksyjnością | |
doradców zawodowych w konstruowaniu swojej kariery | 163 |
4.1. Przyjęta strategia badawcza | 164 |
4.2. Przedmiot badań, cele badań i pytania badawcze | 170 |
4.3. Metoda doboru próby badanych | 172 |
4.4. Procedura prowadzenia badań | 176 |
4.5. Etyczne aspekty prowadzenia badań | 180 |
5. Refleksyjność w karierach badanych doradców | 184 |
5.1. Opowiedziane historie życia | 195 |
1. Joanna – Chcę [...] wzbogacać mój koszyk kompetencji | 197 |
2. Wanda – Różne szkolenia są domknięciem i ukojeniem | |
na rynku | 200 |
3. Katarzyna – Przygotowując się do pracy, brałam udział w całej formule warsztatów, bloków, terapii i studiów | |
podyplomowych | 204 |
4. Aleksandra – Tak naprawdę myślę o własnym rozwoju, | |
o nadawaniu życiu sensu | 208 |
5. Olga – Cieszę się, że mogę pracować i z młodzieżą, i z osobami dorosłymi. [...] robię, co lubię | 212 |
6. Zuzanna – Na razie niczego nie chcę zmieniać | 214 |
7. Teresa – Od zawsze chciałam pracować w przewidywalnym | |
środowisku | 215 |
8. Wiktoria – Jeśli wiem, że mogę coś zmienić, to zastanawiam się, jak do tego podejść, ale nie forsuję | 218 |
9. Renata – Nadal chciałabym się tym zajmować, czym się | |
zajmuję | 220 |
10. Nina – Wybrałam odpowiednią ścieżkę, która korelowała z tym, co ja chcę | 223 |
11. Jagoda – Jestem ekspertem [...] praca, którą dostaję właściwie zawsze, to praca z bezrobotnymi | 225 |
12. Anna – Myślę, że już jestem prawie u szczytu | 227 |
13. Alicja – Pomyślałam, że warto byłoby mieć doświadczenie zawodowe w kontekście poszukiwania pracy | 231 |
14. Sylwia – Chcę uczyć i bardzo dobrze mi wychodzi | |
przekazywanie wiedzy | 232 |
15. Krzysztof – Moja pozycja na rynku to kwestia zdobytych doświadczeń | 235 |
16. Marta – Potrzebny doradca zawodowy, więc skończyłam studia podyplomowe z doradztwa | 237 |
17. Paulina – Mam dużą świadomość siebie i podążam za swoją intuicją | 239 |
18. Piotr – Moja droga zawodowa to zbiór przypadków, które staram się wykorzystać na swoje potrzeby | 242 |
19. Iwona – Moje życie zawodowe było zawsze związane | |
ze szkołą | 246 |
20. Aniela – Miałam już wtedy dwoje dzieci [...], teraz cały czas się rozwijam | 248 |
21. Łucja – Mąż dostał ofertę [...] samego go nie puszczę, rodzina to rodzina | 250 |
22. Tamara – Jak się pojawiały dzieci [...], to moje plany też troszkę się zmieniały | 253 |
23. Urszula – Mój mąż wtedy pływał [...] chcę mieć dla niego więcej czasu | 256 |
5.2. Typologia karier osób biorących udział w badaniach | 261 |
5.2.1. Kariery kumulatywne | 262 |
5.2.2. Kariery zrównoważone | 264 |
5.2.3. Kariery urynkowione | 267 |
5.2.4. Kariery adaptacyjne | 269 |
5.2.5. Kariery familijne | 271 |
5.3. Profile refleksyjności osób biorących udział w badaniach | 275 |
5.3.1. Profil refleksyjności egzystencjalnej | 275 |
5.3.2. Profil refleksyjności intrapersonalnej | 284 |
5.3.3. Profil refleksyjności antycypacyjnej | 290 |
5.3.4. Profil refleksyjności racjonalnej | 297 |
5.3.5. Profil refleksyjności interpersonalnej | 302 |
5.4. Znaczenie profili refleksyjności dla przebiegu karier edukacyjnych i zawodowych | 310 |
6. Podsumowanie wyników badań oraz propozycje kolejnych | |
eksploracji | 315 |
Bibliografia | 329 |
Netografia | 354 |
Aneks: Charakterystyki badanych osób | 357 |
Spis tabel i schematów | 363 |
Abstract: Reflexivity Profiles and Career Types. The Counseling Perspective | 364 |
Abstrakt: Profile refleksyjności i typy karier. Perspektywa poradoznawcza | 364 |
Indeks nazwisk | 365 |