POLECAMY
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Tytuł publikacji i problematyka zamieszczonych w niej artykułów wpisują się w obszar interdyscyplinarnych badań i dyskusji nad kształtem współczesnej edukacji – w tym edukacji polonistycznej – i perspektyw jej rozwoju. Znaczącą rolę w opisach tego zagadnienia pełnią procesy będące konsekwencją przełomowych zmian, jakie zachodzą w świecie pod wpływem nowych mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych, ekspansywnej popkultury, cyfryzacji oraz wielu innych zjawisk wyznaczających aktualne i przyszłe kierunki rozwoju społeczno-kulturowego. Wiele z nich dotyczy napięć, jakie powstają pod wpływem oddziaływania przeciwstawnych trendów, tj. między tym co globalne a tym co lokalne; tym co uniwersalne a tym co jednostkowe; między tradycją a nowoczesnością, dążeniem do osiągnięcia równowagi a eksponowaniem chaosu i niepewności; między trwałością i ciągłością zjawisk a ich zróżnicowaniem, niestałością i wieloznacznością itd. Tak diagnozowane realia współczesności zdaniem wielu badaczy to epokowe wyzwania szkolne i edukacyjne.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-998-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie Przeobrażenia w kulturze jako wyzwania edukacyjne | 7 |
Marta Rusek Bitwa książek i bitwa o książki. Transformacje kształcenia literackiego | 13 |
Iwona Morawska Kanon lektur szkolnych Krytyka i obrona | 29 |
Beata Kędzia-Klebeko Czytelnik w mediosferze – współczesny uczeń wobec wyzwań obowiązkowych lektur szkolnych | 45 |
Anna Ślósarz Lektury szkolne po remediacji druku | 55 |
Krzysztof Koc Narracja o wielokulturowości w szkolnej edukacji polonistycznej (zarys koncepcji) | 77 |
Mariusz M. Leś Science fiction w edukacji humanistycznej. Ustalenia i perspektywy | 91 |
Agata Kucharska-Babula „Grająca” literatura – refleksja o lekturach w ogólnokształcących szkołach muzycznych II stopnia | 103 |
Dariusz Szczukowski Nauczyciel-ignorant czyta poezję najnowszą | 115 |
Barbara Myrdzik Dlaczego ważne jest tworzenie opowieści o własnym życiu? Rozważania przy lekturze „Ostatniego rozdania” Wiesława Myśliwskiego | 127 |
Grażyna B. Tomaszewska Alegoria prawdy: Jacek Dehnel, Matka Makryna | 139 |
Bogumiła Brogowska Dulska czy nie Dulska? Efekty „otwierania” Zapolskiej | 159 |
Beata Kapela-Bagińska Polonistyczne (i)granie z Lalką Sposoby interpretacji powieści Bolesława Prusa wobec innowacyjnych metod pracy na lekcjach | 171 |
Anna Adamiec Eliza Orzeszkowa i Jadwiga Ostromęcka: dialog dydaktyczny i tożsamościowy | 187 |
Karolina Pol Problemy z aniołem Henryk Sienkiewicz w postrukturalnych strategiach | 199 |
Małgorzata Gajak-Toczek, Beata Gala-Milczarek Edukacja ku starości w kręgu kinematografii polskiej (na wybranych przykładach) | 209 |
Dorota Karkut Komu dzisiaj potrzebna jest przeszłość? Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego w dyskursie edukacyjnym i historycznym | 227 |
Maria Szoska Nowa twarz Małego Księcia O nowych sposobach odczytania opowieści Antoine’a de Saint-Exupéry’ego | 241 |
Grażyna Wiśniewska Zabawa wobec wyzwań współczesnej edukacji | 253 |
Halina Wiśniewska Zmiany struktury nazw zawodów w dzisiejszej Polsce | 265 |
Emilia Czarnota Frazeologizmy mitologiczne w wybranych podręcznikach do języka polskiego dla liceum i technikum | 277 |
Edyta Wójcicka Dyktanda w teorii i praktyce edukacyjnej | 287 |