Podstawy projektowania układów cyfrowych

Podstawy projektowania układów cyfrowych

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 7,90 zł  


7,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podręcznik dla studentów elektroniki, informatyki, mechatroniki, automatyki i robotyki oraz wydziału elektrycznego politechnik.


Szczegółowe opisy metod i technik projektowania szeroko pojętych układów cyfrowych poprzedzono analizą zadań projektowych. Pokazano jak konstruować elementy o większej złożoności z elementów prostszych, nie pomijając żadnego z etapów pośrednich. Dzięki temu poza umiejętnością projektowania układów cyfrowych czytelnik zyska głębokie zrozumienie podstaw ich funkcjonowania.


Rok wydania2003
Liczba stron450
KategoriaZastosowania informatyki
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15519-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    11
  Wykaz oznaczeń    13
  1. Wstęp    15
    1.1. Układy cyfrowe    15
    1.2. Krótki esej o projektowaniu    15
  2. Układy kombinacyjne    18
    2.1. Podstawy projektowania układów kombinacyjnych    18
      2.1.1. Opis słowny problemu    18
      2.1.2. Formalizacja opisu działania układu sterującego    22
      2.1.3. Podstawowe bramki    26
      2.1.4. Tworzenie schematu układu    27
      2.1.5. Algebraiczna minimalizacja wyrażeń logicznych    29
      2.1.6. Ocena kosztu układu    30
      2.1.7. Redukcja liczby typów stosowanych bramek    31
      2.1.8. Bramki NAND i NOR    32
      2.1.9. Systemy funkcjonalnie pełne    34
      2.1.10. Specyfikacja funkcji logicznych    35
      2.1.11. Podstawy mnemotechnicznych sposobów minimalizacji funkcji logicznych    38
      2.1.12. Kod Graya    39
      2.1.13. Tablice Karnaugha    40
      2.1.14. Minimalizacja funkcji logicznych za pomocą tablic Karnaugha    42
      2.1.15. Wartości nieokreślone    47
      2.1.16. Alternatywna Postać Normalna    49
      2.1.17. Faktoryzacja    51
      2.1.18. Metoda zakazu    53
      2.1.19. Łączne zastosowanie metody zakazu i faktoryzacji    56
      2.1.20. Koniunkcyjna Postać Normalna    58
      2.1.21. Metoda Quine'a i McCluskeya    64
      2.1.22. Hazard statyczny    70
      2.1.23. Hazard dynamiczny    75
      2.1.24. Bramki XOR    77
    2.2. Złożone układy kombinacyjne    78
      2.2.1. Układy iteracyjne z jednokierunkowym przepływem informacji między blokami    78
      2.2.2. Układy iteracyjne z dwukierunkowym przepływem informacji między blokami    82
      2.2.3. Układy kaskadowe    88
      2.2.4. Układy kombinacyjne z zastosowaniem multiplekserów    88
      2.2.5. Układy kombinacyjne z zastosowaniem dekoderów    103
      2.2.6. Demultipleksery    107
      2.2.7. Pamięć stała    108
      2.2.8. Układy na zamówienie - ASIC    110
    Zadania projektowe    119
  3. Układy synchroniczne    120
    3.1. Wprowadzenie    120
      3.1.1. Sformułowanie problemu    120
      3.1.2. Stan układu    122
      3.1.3. Grafy    123
      3.1.4. Tablica przejęć i wyjęć    126
      3.1.5. Kodowanie    127
      3.1.6. Przerzutnik typu D    129
      3.1.7. Tablice wzbudzeń przerzutników    130
      3.1.8. Realizacja układu synchronicznego    132
    3.2. Podstawy teoretyczne    135
      3.2.1. Struktury automatów synchronicznych    135
      3.2.2. Automat    136
      3.2.3. Równoważność stanów automatów zupełnych    139
      3.2.4. Zgodność stanów automatów niezupełnych    151
      3.2.5. Formalizacja algorytmów minimalizacji automatów    158
      3.2.6. Realizacja automatu minimalnego z zastosowaniem przerzutników typu D    160
      3.2.7. Przerzutnik typu JK    163
      3.2.8. Realizacja automatu synchronicznego za pomocą przerzutników typu JK    165
      3.2.9. Czuciowa równoważność automatów Moore'a i Mealy'ego    167
      3.2.10. Układy bezwejściowe    171
    Zadania projektowe    173
  4. Układy asynchroniczne    175
    4.1. Wprowadzenie    175
      4.1.1. Sformułowanie problemu    175
      4.1.2. Graf stanu oraz tablica przejść i wyjść układu    177
      4.1.3. Zakodowana tablica przejść i wyjść układu    179
      4.1.4. Realizacja układu    179
    4.2. Podstawowe definicje    180
      4.2.1. Automaty Moore'a i Mealy'ego    180
      4.2.2. Stany stabilne i niestabilne    181
      4.2.3. Założenia projektowe    182
    4.3. Podstawy projektowania układów asynchronicznych    183
      4.3.1. Wykresy czasowe    184
      4.3.2. Przyporządkowanie stanów    184
      4.3.3. Pierwotna tablica przejść i wyjść    185
      4.3.4. Uzupełnianie brakującej informacji    187
      4.3.5. Minimalizacja liczby stanów    189
      4.3.6. Nieprawidłowe kodowanie    191
      4.3.7. Wyścigi    192
      4.3.8. Przejścia cykliczne    195
      4.3.9. Zastosowanie hipersześcianów do kodowania stanów    196
      4.3.10. Zakodowana tablica przejść i wyjść oraz realizacja automatu    199
    4.4. Alternatywna metoda minimalizacji układów asynchronicznych    201
      4.4.1. Faza pierwsza - poszukiwanie zbiorów stanów pseudorównoważnych    203
      4.4.2. Faza druga - poszukiwanie zbiorów stanów pseudozgodnych    204
      4.4.3. Przykład zastosowania alternatywnej procedury minimalizacji automatów asynchronicznych    206
    4.5. Wybrane problemy projektowania układów asynchronicznych    209
      4.5.1. Przyporządkowanie stanów odcinkom wykresów czasowych    209
      4.5.2. Metoda uzyskania funkcji przejść i wyjść układu    213
      4.5.3. Statyczny przerzutnik typu RS    216
      4.5.4. Wykorzystanie statycznych przerzutników typu RS do projektowania automatów asynchronicznych    219
      4.5.5. Asynchroniczne automaty Mealy'ego    221
    4.6. Metoda projektowania automatów asynchronicznych z zastosowaniem grafu stanu    227
      4.6.1. Sformułowanie problemu    227
      4.6.2. Tworzenie grafu stanu    229
      4.6.3. Minimalizacja automatu i kodowanie jego stanów    233
      4.6.4. Realizacja automatu    235
    Zadania projektowe    237
  5. Reprezentacja liczb    239
    5.1. Rys historyczny    239
    5.2. Pozycyjna reprezentacja liczb naturalnych    243
    5.3. Pozycyjna reprezentacja dodatnich liczb wymiernych    245
    5.4. Zamiana podstawy liczby    246
    5.5. Dodawanie liczb    249
    5.6. Mnożenie liczb    250
    5.7. Mnożenie liczb przez ich podstawę    252
    5.8. Dzielenie liczb przez ich podstawę    253
    5.9. Reprezentacja liczb ujemnych    254
      5.9.1. Reprezentacja znak-moduł liczb ujemnych    254
      5.9.2. Przepełnienie w reprezentacji stałopozycyjnej    257
      5.9.3. Reprezentacja uzupełnieniowa do podstawy pomniejszonej o jeden    258
      5.9.4. Reprezentacja uzupełnieniowa do podstawy    265
    Zadania    273
  6. Bloki funkcjonalne    274
    6.1. Wewnętrzna struktura bloków funkcjonalnych    274
      6.1.1. Sformułowanie problemu    274
      6.1.2. Fazy projektu    276
      6.1.3. Projekt części synchronicznej    277
      6.1.4. Projekt części asynchronicznej (statycznej)    280
      6.1.5. Projekt części kombinacyjnej    283
      6.1.6. Schemat bloku funkcjonalnego    283
    6.2. Typy wejść bloków funkcjonalnych    283
      6.2.1. Operacje synchroniczne    286
      6.2.2. Operacje asynchroniczne statyczne    287
      6.2.3. Operacje asynchroniczne dynamiczne    287
    6.3. Ogólny przegląd rodzajów bloków funkcjonalnych    289
      6.3.1. Kombinacyjne bloki funkcjonalne    289
      6.3.2. Sekwencyjne bloki funkcjonalne    295
    Zadania projektowe    301
  7. Cyfrowe systemy sterowania oraz przetwarzania danych    302
    7.1. Wprowadzenie i sformułowanie problemu    302
    7.2. System i jego otoczenie    303
    7.3. Algorytm    304
      7.3.1. Algorytm komunikacji systemu projektowanego z systemem zewnętrznym    306
      7.3.2. Algorytm mnożenia    308
    7.4. Układ operacyjny    310
    7.5. Ulepszony algorytm mnożenia i wynikający z niego układ operacyjny    314
    7.6. Struktura systemu cyfrowego    320
    7.7. Sygnały sterujące układem operacyjnym    322
    7.8. Sposoby transformacji sieci działań w graf stanu    324
    7.9. Automat sterujący Moore'a    325
      7.9.1. Transformacja sieci działań w graf stanu    325
      7.9.2. Realizacja minimalnego automatu sterującego    328
      7.9.3. Problemy z automatem Moore'a    330
    7.10. Automat sterujący Mealy'ego    336
      7.10.1. Transformacja sieci działań w graf stanu    336
      7.10.2. Realizacja minimalnego automatu sterującego    339
      7.10.3. Problemy z automatem Mealy'ego    343
    7.11. Realizacja układu sterującego za pomocą rozdzielacza sterującego    349
      7.11.1. Przekształcenie sieci działań w rozdzielacz sterujący    350
      7.11.2. Rozdzielacz sterujący Moore'a    352
      7.11.3. Rozdzielacz sterujący Mealy'ego    355
    7.12. Inicjacja pracy układu sterującego    357
    7.13. Mikroprogramowane układy sterujące    360
      7.13.1. Mikroprogramowany automat sterujący Moore'a    361
      7.13.2. Mikroprogramowany automat sterujący Mealy'ego    369
      7.13.3. Maszyny mikroprogramowane    377
    7.14. Szkic jeszcze jednego projektu    379
      7.14.1. Sformułowanie problemu    379
      7.14.2. Układ operacyjny oraz sieć działań    382
      7.14.3. Selektor priorytetowy    386
      7.14.4. Analiza przepustowości generatora impulsów    387
    Zadania projektowe    388
  8. Cyfrowe systemy współbieżne    392
    8.1. Sformułowanie problemu    392
    8.2. Sieci Petriego    395
      8.2.1. Definicja sieci Petriego    395
      8.2.2. Znakowana sieć Petriego    396
      8.2.3. Sposób działania znakowanej sieci Petriego    397
      8.2.4. Jeszcze kilka przydatnych terminów    398
      8.2.5. Przykład wykorzystania znakowanej sieci Petriego    399
      8.2.6. Drzewo osiągalności    402
      8.2.7. Rozszerzona sieć Petriego    403
    8.3. Sterownik systemu współbieżnego    404
      8.3.1. Stworzenie sieci Petriego    404
      8.3.2. Analiza sieci Petriego    410
      8.3.3. Graf przejęć automatu sterującego    412
      8.3.4. Automat sterujący    414
      8.3.5. Rozbudowa przedsiębiorstwa    418
    Zadanie projektowe    421
  9. Quo vadis?    422
  Dodatek A. Algebry Boole'a    427
  Dodatek B. Automaty a języki    429
    Zadania projektowe    435
  Dodatek C. Krótki rys historyczny    436
  Literatura    440
  Skorowidz    442
RozwińZwiń