Kształcenie na odległość

Kształcenie na odległość

Podstawy dydaktyki

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona jest dydaktyce kształcenia zdalnego. Powstała w odpowiedzi na wzrost zainteresowania rozwojem nowoczesnych metod nauczania, które powinny być w większym niż dotąd stopniu dostosowane do potrzeb i oczekiwań młodego pokolenia. Szybki rozwój cywilizacyjny oraz kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego powodują zwiększenie dynamiki przekształcania się metodyki nauczania. Badanie psychopedagogicznych aspektów zachodzących zmian pozwoliło opisać niektóre specyficzne cechy kształcenia zdalnego. Autorzy starali się również zasygnalizować zjawiska wyznaczające kierunki rozwoju technologii i metod kształcenia.


Książka przeznaczona jest dla nauczycieli akademickich i studentów kierunków pedagogicznych, humanistycznych, społecznych, informatycznych oraz dziennikarstwa, jak również nauczycieli informatyki i technologii informacyjnej, a także innych osób zainteresowanych rozwojem i wykorzystaniem mediów cyfrowych oraz ich możliwościami. Zaciekawi również pracowników działów zajmujących się szkoleniami i doskonaleniem zawodowym w biznesie, administracji państwowej i samorządowej, a także w firmach, instytucjach i organizacjach coraz częściej prowadzących kształcenie na odległość.


Rok wydania2008
Liczba stron244
KategoriaZastosowania informatyki
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15471-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Rozdział 1. Wyzwania dla edukacji w społeczeństwie informacyjnym    9
    1.1. Problemy społeczeństwa wiedzy    9
    1.2. Edukacja dla potrzeb społeczeństwa informacyjnego i globalizacji    16
      1.2.1. Strategia edukacyjna UE    16
      1.2.2. Wspólna przestrzeń edukacyjna i mobilność kształcenia    20
    1.3. Wpływ mediów na przemiany edukacji    23
      1.3.1. Rozwój mediów w świecie tradycyjnych źródeł wiedzy    23
      1.3.2. Ekspansja mediów interaktywnych    26
  Rozdział 2. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty kształcenia na odległość    31
    2.1. Psychologiczny kontekst kształcenia zdalnego    31
      2.1.1. Koncepcje psychologiczne wspierające kształcenie zdalne    31
      2.1.2. Aspekty poznawcze w kształceniu zdalnym    36
      2.1.3. Aspekty społeczne w kształceniu zdalnym    45
      2.1.4. Motywacja w kształceniu zdalnym    54
      2.1.5. Zagrożenia    57
    2.2. Pedagogiczny kontekst kształcenia zdalnego    59
      2.2.1. Wychowanie w edukacji zdalnej    61
      2.2.2. Nauczanie w edukacji zdalnej    64
      2.2.3. Uczenie się w systemie edukacji zdalnej    64
      2.2.4. Dokształcanie się w edukacji zdalnej    65
      2.2.5. Doskonalenie zawodowe w edukacji zdalnej    66
      2.2.6. Samokształcenie w edukacji zdalnej    68
    2.3. Rola i funkcje nauczyciela    70
      2.3.1. Nauczyciel w społeczeństwie wiedzy i technologii    70
      2.3.2. Nauczyciel w kształceniu zdalnym    73
  Rozdział 3. Dydaktyka kształcenia na odległość    81
    3.1. Dydaktyka jako teoria i praktyka kształcenia    81
      3.1.1. Dydaktyka jako nauka    81
      3.1.2. Rozwój i doskonalenie dydaktyki    82
      3.1.3. Istota i cechy kształcenia na odległość    82
      3.1.4. Charakterystyka edukacji na odległość    85
      3.1.5. Dydaktyczne podstawy kształcenia zdalnego    86
      3.1.6. Analiza porównawcza modeli kształcenia zdalnego    92
      3.1.7. Zalety i wady kształcenia na odległość    99
    3.2. Teorie i koncepcje kształcenia multimedialnego    104
      3.2.1. Przetwarzanie informacji    104
      3.2.2. Koncepcja i założenia kształcenia wielostronnego    104
      3.2.3. Kształcenie wielostronne a kształcenie multimedialne    107
    3.3. Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu zdalnym    109
      3.3.1. Technologie informacyjne    109
      3.3.2. Multimedia    113
      3.3.3. Charakterystyka środków dydaktycznych    115
      3.3.4. Funkcje multimedialnych środków dydaktycznych    117
      3.3.5. Zasady wykorzystywania multimedialnych środków dydaktycznych    118
      3.3.6. Infrastruktura dydaktyczna kształcenia zdalnego    121
      3.3.7. Technologie wspierające kształcenie zdalne    122
  Rozdział 4. Projektowanie i realizacja kształcenia na odległość    129
    4.1. Etapy projektowania kursu zdalnego    129
      4.1.1. Zasady projektowania    129
      4.1.2. Struktura kursu zdalnego    132
      4.1.3. Zarządzanie kursem na platformie    133
      4.1.4. Ewaluacja kursu zdalnego    133
    4.2. Cele i treści w procesie kształcenia    136
      4.2.1. Cele kształcenia    136
      4.2.2. Treści kształcenia i ich dobór w kształceniu zdalnym    139
    4.3. Zasady kształcenia    141
      4.3.1. Charakterystyka ogólnych zasad kształcenia    142
      4.3.2. Inne zasady wspomagające projektowanie procesu kształcenia    146
      4.3.3. Zasady nauczania w procesie kształcenia na odległość    153
    4.4. Formy i metody kształcenia    153
      4.4.1. Organizacyjne formy kształcenia    154
      4.4.2. Istota i charakter metod kształcenia    156
      4.4.3. Metody oglądowe    160
      4.4.4. Metody słowne    162
      4.4.5. Metoda projektu    165
      4.4.6. Tradycyjne metody nauczania a specyfika kształcenia zdalnego    167
    4.5. Sprawdzanie i ocenianie efektywności kształcenia    176
      4.5.1. Sprawdzanie efektów kształcenia    176
      4.5.2. Badanie wyników i ocenianie osiągnięć    176
      4.5.3. Sprawdzanie i ocenianie jako składnik procesu kształcenia    177
      4.5.4. Kontrola i ocena w kształceniu na odległość    178
  Rozdział 5. Kierunki i uwarunkowania rozwoju    183
    5.1. Uwarunkowania prawne    183
      5.1.1. Miejsce kształcenia zdalnego w polskim systemie kształcenia    183
    5.2. Rozwój technologii a perspektywy rozwojowe kształcenia zdalnego    185
      5.2.1. Internetowe platformy edukacyjne    185
      5.2.2. M-learning – mobilne wsparcie kształcenia zdalnego    200
      5.2.3. Technologie Web 2,0 w perspektywie rozwoju e-kształcenia    205
    5.3. Efektywność kształcenia zdalnego    206
      5.3.1. Czynniki efektywności kształcenia zdalnego    206
      5.3.2. Standaryzacja kształcenia zdalnego    209
    Podsumowanie    212
  Zakończenie    215
  Bibliografia    217
  Netografia    233
  Akty prawne    235
  Skorowidz    241
RozwińZwiń