Zasoby zdrowotne młodzieży gimnazjalnej w kontekście ekosystemu szkoły

-33%

Zasoby zdrowotne młodzieży gimnazjalnej w kontekście ekosystemu szkoły

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,73  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,73 zł  


26,73

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zaprezentowane w książce Anny Gaweł badania teoretyczne i empiryczne koncentrują się wokół fenomenu zdrowia, które jest nieodłącznie związane z rozwojem człowieka w okresie jego dojrzewania i zarazem warunkuje przebieg tegoż rozwoju.


Autorka podejmuje próbę rozpoznania podmiotowych zasobów zdrowotnych oraz zasobów środowiskowych tkwiących w ekosystemie szkoły, które współtworzą potencjał zdrowotny uczniów w wieku gimnazjalnym. Przyjęta w pracy perspektywa ekologicznego, systemowego i salutogenetycznego ujmowania zjawisk w obszarze zdrowia umożliwia poszukiwanie odpowiedzi na pytania dotyczące możliwości kształtowania tych zasobów w procesie wychowania do zdrowia, stanowiącym nieodłączny składnik całościowego procesu edukacji służącej harmonijnemu rozwojowi człowieka jako istoty biopsychospołecznej.


Publikacja jest adresowana do środowiska naukowego pedagogów i psychologów zdrowia, studentów nauk społecznych oraz pedagogów szkolnych i nauczycieli będących realizatorami edukacji zdrowotnej.


Rok wydania2014
Liczba stron300
KategoriaPsychologia społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-9071-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  Rozdział I. Zdrowie jako przedmiot dyskursu w pedagogice    17
  1.1. Zdrowie w ujęciu biomedycznym    18
  1.2. Zdrowie w ujęciu holistycznym i systemowym    20
  
  Rozdział II. Problematyka zdrowia w kontekście zasobów    29
  2.1. Podmiotowe zasoby dla zdrowia    32
    2.1.1. Zasoby biologiczne    32
    2.1.2. Zasoby o charakterze poznawczo-afektywnym i behawioralno--kompetencyjnym    35
      2.1.2.1. Dyspozycje osobowościowe    38
      2.1.2.2. Świadomość zdrowotna    40
      2.1.2.3. Kompetencje psychospołeczne    43
  2.2. Środowisko jako źródło zasobów dla zdrowia    46
  2.3. Edukacja jako zasób dla zdrowia    53
    2.3.1. Edukacja zdrowotna    55
    2.3.2. Edukacja zdrowotna a profilaktyka i promocja zdrowia    58
  
  Rozdział III. Ekosystem szkoły jako kontekst kształtowania zdrowia ucznia    63
  3.1. Szkoła jako ekosystem    64
  3.2. Edukacja zdrowotna w szkole    68
    3.2.1. Założenia programowe szkolnej edukacji zdrowotnej    70
    3.2.2. Edukacja zdrowotna jako element działalności profilaktycznej szkoły    75
    3.2.3. Promocja zdrowia w szkole    80
    3.2.4. Nauczyciel jako edukator zdrowia    82
  3.3. Środowisko szkoły jako źródło zasobów dla zdrowia ucznia    87
    3.3.1. Środowisko psychospołeczne szkoły    87
    3.3.2. Środowisko fizyczne i materialne szkoły    92
  
  Rozdział IV. Założenia metodologiczne autorskich badań empirycznych    97
  4.1. Przyjęta perspektywa badawcza    97
  4.2. Problematyka badań    102
  4.3. Procedura postępowania badawczego    114
    4.3.1. Wyłonienie próby badawczej    115
    4.3.2. Sposoby zbierania danych    117
    4.3.3. Uzasadnienie wyboru wykorzystanych metod statystycznych    130
  
  Rozdział V. Podmiotowe zasoby zdrowotne gimnazjalistów    133
  5.1. Poczucie dobrostanu psychofizycznego uczniów    134
  5.2. Zasoby zdrowotne uczniów o charakterze poznawczo-afektywnym    141
    5.2.1. Przekonania na temat uwarunkowań zdrowia    141
    5.2.2. Poczucie kontroli nad własnym zdrowiem    145
    5.2.3. Pozycja zdrowia w systemie wartości    154
    5.2.4. Przekonania normatywne w zakresie stosowania substancji psychoaktywnych    159
  5.3. Kompetencje społeczne uczniów    171
  5.4. Dyskusja wyników    176
  5.5. Podmiotowe zasoby zdrowotne uczniów – podsumowanie    179
  
  Rozdział VI. Ekosystem szkoły jako źródło środowiskowych zasobów dla zdrowia uczniów    185
  6.1. Postrzeganie przez uczniów środowiska psychospołecznego szkoły    186
  6.2. Środowisko fi zyczne i materialne szkoły    193
  6.3. Status zdrowia w działalności edukacyjnej i organizacyjnej szkoły    201
    6.3.1. Działalność wychowawczo-profilaktyczna szkoły ukierunkowana na promowanie zdrowia uczniów    201
    6.3.2. Polityka zdrowotna szkoły    217
  6.4. Zasoby zdrowotne tkwiące w ekosystemie szkoły – podsumowanie    230
  
  Rozdział VII. Podmiotowe zasoby zdrowotne uczniów w kontekście zasobów zdrowotnych szkoły    237
  7.1. Przekonania uczniów na temat wartości zdrowia oraz jego uwarunkowań w kontekście statusu zdrowia w działalności edukacyjnej i organizacyjnej szkoły    237
  7.2. Poziom kompetencji społecznych uczniów w kontekście zaangażowania szkoły w proces ich kształtowania    242
  7.3. Podmiotowe zasoby zdrowotne uczniów w kontekście zasobów zdrowotnych szkoły – podsumowanie    245
  
  Wnioski dla praktyki i polityki zdrowotnej w szkole    249
  Zakończenie    253
  Bibliografia    257
  Spis tabel    279
  Spis rysunków    285
  Aneks    287
  Indeks    295
RozwińZwiń