INNE EBOOKI AUTORA
-33%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Zaprezentowane w książce Anny Gaweł badania teoretyczne i empiryczne koncentrują się wokół fenomenu zdrowia, które jest nieodłącznie związane z rozwojem człowieka w okresie jego dojrzewania i zarazem warunkuje przebieg tegoż rozwoju.
Autorka podejmuje próbę rozpoznania podmiotowych zasobów zdrowotnych oraz zasobów środowiskowych tkwiących w ekosystemie szkoły, które współtworzą potencjał zdrowotny uczniów w wieku gimnazjalnym. Przyjęta w pracy perspektywa ekologicznego, systemowego i salutogenetycznego ujmowania zjawisk w obszarze zdrowia umożliwia poszukiwanie odpowiedzi na pytania dotyczące możliwości kształtowania tych zasobów w procesie wychowania do zdrowia, stanowiącym nieodłączny składnik całościowego procesu edukacji służącej harmonijnemu rozwojowi człowieka jako istoty biopsychospołecznej.
Publikacja jest adresowana do środowiska naukowego pedagogów i psychologów zdrowia, studentów nauk społecznych oraz pedagogów szkolnych i nauczycieli będących realizatorami edukacji zdrowotnej.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-9071-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział I. Zdrowie jako przedmiot dyskursu w pedagogice | 17 |
1.1. Zdrowie w ujęciu biomedycznym | 18 |
1.2. Zdrowie w ujęciu holistycznym i systemowym | 20 |
Rozdział II. Problematyka zdrowia w kontekście zasobów | 29 |
2.1. Podmiotowe zasoby dla zdrowia | 32 |
2.1.1. Zasoby biologiczne | 32 |
2.1.2. Zasoby o charakterze poznawczo-afektywnym i behawioralno--kompetencyjnym | 35 |
2.1.2.1. Dyspozycje osobowościowe | 38 |
2.1.2.2. Świadomość zdrowotna | 40 |
2.1.2.3. Kompetencje psychospołeczne | 43 |
2.2. Środowisko jako źródło zasobów dla zdrowia | 46 |
2.3. Edukacja jako zasób dla zdrowia | 53 |
2.3.1. Edukacja zdrowotna | 55 |
2.3.2. Edukacja zdrowotna a profilaktyka i promocja zdrowia | 58 |
Rozdział III. Ekosystem szkoły jako kontekst kształtowania zdrowia ucznia | 63 |
3.1. Szkoła jako ekosystem | 64 |
3.2. Edukacja zdrowotna w szkole | 68 |
3.2.1. Założenia programowe szkolnej edukacji zdrowotnej | 70 |
3.2.2. Edukacja zdrowotna jako element działalności profilaktycznej szkoły | 75 |
3.2.3. Promocja zdrowia w szkole | 80 |
3.2.4. Nauczyciel jako edukator zdrowia | 82 |
3.3. Środowisko szkoły jako źródło zasobów dla zdrowia ucznia | 87 |
3.3.1. Środowisko psychospołeczne szkoły | 87 |
3.3.2. Środowisko fizyczne i materialne szkoły | 92 |
Rozdział IV. Założenia metodologiczne autorskich badań empirycznych | 97 |
4.1. Przyjęta perspektywa badawcza | 97 |
4.2. Problematyka badań | 102 |
4.3. Procedura postępowania badawczego | 114 |
4.3.1. Wyłonienie próby badawczej | 115 |
4.3.2. Sposoby zbierania danych | 117 |
4.3.3. Uzasadnienie wyboru wykorzystanych metod statystycznych | 130 |
Rozdział V. Podmiotowe zasoby zdrowotne gimnazjalistów | 133 |
5.1. Poczucie dobrostanu psychofizycznego uczniów | 134 |
5.2. Zasoby zdrowotne uczniów o charakterze poznawczo-afektywnym | 141 |
5.2.1. Przekonania na temat uwarunkowań zdrowia | 141 |
5.2.2. Poczucie kontroli nad własnym zdrowiem | 145 |
5.2.3. Pozycja zdrowia w systemie wartości | 154 |
5.2.4. Przekonania normatywne w zakresie stosowania substancji psychoaktywnych | 159 |
5.3. Kompetencje społeczne uczniów | 171 |
5.4. Dyskusja wyników | 176 |
5.5. Podmiotowe zasoby zdrowotne uczniów – podsumowanie | 179 |
Rozdział VI. Ekosystem szkoły jako źródło środowiskowych zasobów dla zdrowia uczniów | 185 |
6.1. Postrzeganie przez uczniów środowiska psychospołecznego szkoły | 186 |
6.2. Środowisko fi zyczne i materialne szkoły | 193 |
6.3. Status zdrowia w działalności edukacyjnej i organizacyjnej szkoły | 201 |
6.3.1. Działalność wychowawczo-profilaktyczna szkoły ukierunkowana na promowanie zdrowia uczniów | 201 |
6.3.2. Polityka zdrowotna szkoły | 217 |
6.4. Zasoby zdrowotne tkwiące w ekosystemie szkoły – podsumowanie | 230 |
Rozdział VII. Podmiotowe zasoby zdrowotne uczniów w kontekście zasobów zdrowotnych szkoły | 237 |
7.1. Przekonania uczniów na temat wartości zdrowia oraz jego uwarunkowań w kontekście statusu zdrowia w działalności edukacyjnej i organizacyjnej szkoły | 237 |
7.2. Poziom kompetencji społecznych uczniów w kontekście zaangażowania szkoły w proces ich kształtowania | 242 |
7.3. Podmiotowe zasoby zdrowotne uczniów w kontekście zasobów zdrowotnych szkoły – podsumowanie | 245 |
Wnioski dla praktyki i polityki zdrowotnej w szkole | 249 |
Zakończenie | 253 |
Bibliografia | 257 |
Spis tabel | 279 |
Spis rysunków | 285 |
Aneks | 287 |
Indeks | 295 |