POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Monografia zawiera charakterystykę sposobów patrzenia na problem zdrowia w ujęciu historycznym, jak i próbą nakreślenia współczesnych obszarów poznawczo-badawczych w dziedzinie pedagogiki zdrowia. Ma na celu także ukazanie miejsca pedagogiki zdrowia w przestrzeni subdyscypliny wprowadzającej do ogólnego systemu kształcenia i wychowania treści biologiczno-medycznych, mających znaczenie dla kształtowania osobowości młodego człowieka pod kątem dbałości o zdrowie i rozwój. Ponadto wskazanie dalszych kierunków rozwoju tejże pedagogiki zdrowia. Publikacja jest wieloautorską monografią, w której problem zdrowia w pedagogice został ukazany z różnych perspektyw historycznej, poznawczo-badawczej oraz wypracowania wskazań dla praktyki edukacyjnej (zdrowotnej) na różnych poziomach nauczania. Monografia jest adresowana do szerokiego grona odbiorców – teoretyków i praktyków – zainteresowanych złożonymi problemami zdrowotnymi, społecznymi, socjalnymi i pedagogicznymi. Publikacja może także być wykorzystana w procesie edukacyjnym studentów różnych kierunków nauk społecznych, humanistycznych, kultury fizycznej oraz nauk o zdrowiu.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 556 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Jana Kochanowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7133-701-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 9 |
Część I. Wokół tożsamości pedagogiki zdrowia i kontekstów jej uprawiania | |
Anna Gaweł | |
Refleksje wokół tożsamości naukowej pedagogiki zdrowia | 15 |
Barbara Woynarowska | |
Nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europie | 29 |
Ewa Syrek | |
Subdyscypliny pedagogiki, socjologii i psychologii. Konteksty | |
interdyscyplinarnego zainteresowania zdrowiem i chorobą w naukach | |
społecznych | 43 |
Agnieszka Linca-Ćwikła | |
Orientacja aksjologiczna w wychowaniu zdrowotnym. Perspektywa | |
personalistyczna | 61 |
Beata Fedyn | |
Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna (wybrane zagadnienia) | 75 |
Bożena Zawadzka | |
Pedagogika zdrowia (ujęcie historyczne) | 83 |
Część II. Wątki historyczne w pedagogice zdrowia | |
Bożena Matyjas | |
Integralna koncepcja wychowania w ujęciu Heleny Radlińskiej (punkt | |
widzenia pedagogiki społecznej) | 93 |
Barba ra Kla sińska | |
Tradycyjne lecznictwo ludowe. Ponadczasowa mądrość w pedagogice | |
zdrowia | 105 |
Teresa Gumuła | |
Promocja zdrowia w prasie kobiecej pod koniec XIX i w początkach | |
XX wieku. Inspiracje dla współczesności | 117 |
Małgorzata Kal iszewska | |
Eliza Freinet – promotorka zdrowia | 131 |
Część III. Funkcjonowanie człowieka i budowanie zasobów dla zdrowia | |
Anna Kowalewska | |
Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci | |
i młodzieży | 145 |
Andrzej Krawański | |
Aktywny pacjent/klient, czyli pedagogika zdrowia w rehabilitacji | 163 |
Adam A. Zych | |
W kierunku geragogiki inicjacyjnej, inkluzyjnej, integracyjnej | 183 |
Ewa Nowak | |
Jakość życia i sytuacja zdrowotna Polaków | 191 |
Tadeusz Sakowicz | |
Zdrowie więźniów jako specyficzny przedmiot badań pedagogicznych | |
i społecznych | 207 |
Dorota Wolska-Prylińska | |
Profesje społeczne i medyczne. Możliwości i bariery współdziałania | 221 |
Toma sz Łączek | |
Jakość życia a sukces życiowy młodzieży | 231 |
Część IV. Środowisko rodzinne a zdrowie dziecka | |
Irena Pufal-Struzik | |
Problemy zdrowotne w rozwoju dzieci zdolnych | 247 |
Joanna Zeml ik | |
Wiek rozwojowy. Interdyscyplinarne problemy zdrowotne | 259 |
Justyna Klam ka | |
Sytuacja zdrowotna dzieci w rodzinach niepełnych | 269 |
Marta Wilk | |
Rola kompetencji wychowawczych rodziców i rozpoznawanie | |
zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych | |
przez dzieci | 279 |
Anna Przygoda | |
Rodzina dotknięta cukrzycą dziecka. Potrzeby i trudności | 295 |
Monika Zaręba | |
Środowisko rodzinne a wczesne wspomaganie rozwoju dzieci | |
urodzonych przed czasem | 305 |
Małgorzata Wolska-Długosz | |
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem Downa | |
(studium przypadku) | 319 |
Joanna Błońska | |
Seksualność osób niepełnosprawnych intelektualnie | 337 |
Elżbieta Klima | |
Środowisko rodzinne a stan psychiczny dziecka i młodego | |
człowieka | 345 |
Część V. Edukacja zdrowotna odpowiedzią na potrzeby i zagrożenia | |
Ewelina Suska, Jerzy T. Marcinkowski | |
Konsumpcja substancji psychoaktywnych w ciąży. Możliwości | |
optymalizacji działań profilaktycznych | 361 |
Dorota Olczak-Kowal czyk, Joanna Zeml ik | |
Próchnica wczesnego dzieciństwa. Monitoring populacji dzieci | |
w wieku przedszkolnym w świetle najnowszych badań | 369 |
Anna Stawecka | |
Psychopedagogiczne aspekty odbioru telewizji przez dzieci w wieku | |
wczesnoszkolnym | 381 |
Ryszard Błaszkiewicz | |
Dzieci w świecie nowych technologii. Zagrożenia zdrowotne | 393 |
Marianna Charzyńska-Gula , Beata Zięba -Kołodziej | |
Edukacja onkologiczna w szkole (głos w dyskusji) | 403 |
Stanisław Góźdź, Jadwiga Zapa ła, Mirosława Tekiel, | |
Marzena Pyk | |
Edukacja onkologiczna dzieci i młodzieży w województwie | |
świętokrzyskim | 417 |
Marek Kątny | |
Problemy dzieci z chorobą przewlekłą (białaczką) w świetle | |
powojennej prozy dla młodych odbiorców | 431 |
Rafał Kołodziejczyk | |
Działania profilaktyczne i diagnoza uzależnienia od Internetu | 445 |
Ilona Gembal czyk | |
Potrzeby i zachowania dzieci w zakresie żywienia | 457 |
Edyta Kierczuk, Elżbieta Huk-Wieliczuk | |
Stosowanie diet odchudzających przez młodzież licealną z dwóch | |
środowisk – wielkomiejskiego i małomiasteczkowego | 467 |
Karolina Wiśniewska | |
Zdrowie jako czynnik różnicujący niepowodzenia szkolne młodzieży | |
gimnazjalnej | 477 |
Część VI. Akademickie przygotowanie nauczycieli do prowadzenia edukacji | |
zdrowotnej w szkole | |
Weronika Wrona-Wolny | |
Refleksje nad przygotowaniem nauczycieli wychowania fizycznego | |
do prowadzenia edukacji zdrowotnej w szkole w świetle badań | |
własnych | 493 |
Paweł Fryderyk Nowak | |
Wychowanie fizyczne jako wiodący przedmiot szkolnej edukacji | |
zdrowotnej | 507 |
Elżbieta Huk-Wieliczuk, Anna Czeczuk, | |
Katarzyna Wójtowicz-Chomicz | |
Potrzeba kształcenia studentów akademii wychowania fizycznego | |
w zakresie realizacji zagadnień dotyczących narkotyków | |
projektowanych | 521 |
Justyna Adam iak | |
Poglądy i nastawienie nauczycieli wychowania fizycznego wobec | |
edukacji zdrowotnej w szkole | 533 |
Anna Maria Turosz, Anna Brojek, Krzysztof Sychowicz | |
Profil kompetencji społecznych studentów – przyszłych animatorów | |
prozdrowotnego stylu życia | 545 |
Anna Brojek, Anna Maria Turosz, Krzysztof Sychowicz | |
Adaptacja studentów pierwszego roku jako czynnik wspomagający | |
zdrowie | 559 |
Noty o autorach | 573 |