POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Kompleksowa i aktualna wiedza na temat kształcenia i szkolnictwa na świecie!
Podręcznik:
-przedstawia komplementarną wiedzę na temat naukowych podstaw pedagogiki porównawczej,
- omawia struktury i funkcjonowanie różnych systemów oświatowych (zwłaszcza szkolnych) w Europie i innych rozwiniętych krajach świata,
- opisuje najnowsze światowe trendy, problemy i perspektywy w edukacji w skali międzynarodowej,
- pokazuje współczesne problemy kształcenia m.in. równość szans edukacyjnych, kształcenie a rynek pracy, niepowodzenia szkolne,
- prezentuje aktualne tendencje w ogólnoświatowej debacie nad prowadzeniem badań porównawczych w oświacie i dla oświaty,
- formułuje problemy badawcze, sięgając do metodologii badań obowiązującej w Unii Europejskiej.
Książka niezbędna jest studentom pedagogiki, kierunków nauczycielskich i nauk społecznych. Stanowi też cenne źródło informacji dla nauczycieli oraz pracowników administracji rządowej związanych ze szkolnictwem.
Opinie o książce: Praca napisana jest z perspektywy edukacji czeskiej, niemniej sposób, w jaki autor przedstawia wyniki badań, czyni książkę uniwersalną, międzynarodową.(...) Autor porównuje poszczególne poziomy systemów kształcenia na świecie od wychowania przedszkolnego, aż po edukację dorosłych, ukazując to nie tylko w ujęciu synchronicznym, tj. dotyczącym danej chwili, ale również z punktu widzenia historycznego. W książce zawarte są również zagadnienia dotyczące problemów oraz perspektyw kształcenia na świecie, jak współpraca rodziców i szkoły, zależności pomiędzy edukacją, a rynkiem pracy, które w dzisiejszych czasach są dla nas decydujące. [...] Książka Jana Průchy pt. "Pedagogika porównawcza" jest wartościową pozycją, która w obecnych czasach tak szerokiego centralizmu, w którym z jednej strony dążymy do tworzenia w edukacji aspektów globalizacyjnych, z drugiej zaś chcemy zachować własną specyfikę narodowych systemów oświatowych, pozwala nam poruszać się po tak złożonej tematyce, jaką jest porównywanie oświaty na świecie. (dr Justyna Gulczyńska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).
Sądzę, że dla celów dydaktycznych dużą wartość poznawczą ma zastosowana w podręczniku zasada egzemplifikowania analizowanych problemów przy pomocy licznych przykładów zaczerpniętych z literatury przedmiotu lub też stanowiących wyniki badań międzynarodowych. Z dydaktycznego punktu widzenia cenny jest też sposób konstruowania tekstu, który zawiera graficznie wyeksponowane najważniejsze problemy. (dr K. Kabziński, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie).
Zaletą jest precyzyjne ukazywanie tego, co porównywalne i tego co nieporównywalne, a także ostrożna interpretacja danych. Z tego względu książka jest znakomitym wzorcem metodologicznym. Wielką zaletą książki jest problemowe ujęcie zagadnień oraz ukazanie tendencji rozwojowych w systemach szkolnych. (prof. E. Potulicka, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 378 |
Kategoria | Pedagogika porównawcza |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-0114-331-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa do wydania polskiego (Bogusław Śliwerski) | 9 |
Przedmowa | 13 |
Część I. NAUKOWE PODSTAWY PEDAGOGIKI PORÓWNAWCZEJ | 18 |
Rozdział 1. Do czego służą międzynarodowe badania porównawcze systemów kształcenia | 18 |
Rozdział 2. Pedagogika porównawcza: teoria i praktyka | 24 |
2.1. Rozwój pedagogiki porównawczej | 25 |
2.2. Teoria i metodologia pedagogiki porównawczej | 32 |
2.3. Struktury organizacyjne i ośrodki informacyjne | 37 |
2.4. Problemy terminologiczne w porównaniach systemów oświatowych | 48 |
Część II. STRUKTURY I FUNKCJONOWANIE SYSTEMÓW OŚWIATOWYCH | 56 |
Rozdział 3. Wychowanie przedszkolne | 56 |
3.1. Instytucje wychowania przedszkolnego | 57 |
3.2. Koncepcje wychowania przedszkolnego | 62 |
3.3. Cechy charakterystyczne systemów wychowania przedszkolnego | 63 |
3.4. Tendencje i problemy wychowania przedszkolnego w ujęciu międzynarodowych badań porównawczych | 67 |
Rozdział 4. Kształcenie początkowe (elementarne) i podstawowe | 72 |
4.1. Struktury kształcenia początkowego i podstawowego | 74 |
4.2. Programy nauczania początkowego i podstawowego | 78 |
4.3. Cechy charakterystyczne procesuks ztałcenia początkowego (elementarnego) i podstawowego | 86 |
4.4. Uczniowie w świetle międzynarodowych badań porównawczych | 97 |
4.5. Nauczyciele w świetle międzynarodowych badań porównawczych | 107 |
Rozdział 5. Kształcenie średnie drugiego stopnia | 120 |
5.1. Współczesne typy szkół średnich drugiego stopnia | 122 |
5.2. Tendencje międzynarodowe w szkolnictwie średnim drugiego stopnia | 129 |
5.3. Badania porównawcze programukształcenia na poziomie szkół średnich drugiego stopnia | 137 |
5.4. Wyniki uzyskiwane w krajach z systemem szkolnictwa średniego drugiego stopnia | 141 |
Rozdział 6. Kształcenie uniwersyteckie i nieuniwersyteckie | 147 |
6.1. Kształcenie nieuniwersyteckie trzeciego stopnia | 150 |
6.2. Kształcenie uniwersyteckie | 157 |
6.3. Dostępność szkolnictwa wyższego | 161 |
6.4. Zasoby ludzkie w szkolnictwie wyższym trzeciego stopnia | 169 |
Rozdział 7. Kształcenie dorosłych i edukacja na odległość | 182 |
7.1. Kształcenie dorosłych i związane z nim pojęcia pokrewne | 183 |
7.2. Międzynarodowe badania porównawcze dotyczące kształcenia dorosłych | 186 |
7.3. Kształcenie na odległość | 190 |
Część III. TRENDY, PROBLEMY I PERSPEKTYWY EDUKACJI W KONTEKŚCIE MIĘDZYNARODOWYM | 204 |
Rozdział 8. Edukacja i stratyfikacja społeczna | 204 |
8.1. Problem równości szans edukacyjnych | 208 |
8.2. Wpływ pochodzenia społecznego na kształcenie | 211 |
8.3. Edukacja elitarna | 216 |
Rozdział 9. Kształcenie a rynek pracy | 221 |
9.1. Przechodzenie ze szkoły do pracy | 222 |
9.2. Bezrobocie a poziom wykształcenia | 224 |
Rozdział 10. Niepowodzenia szkolne w międzynarodowych badaniach porównawczych | 232 |
10.1. Wskaźniki niepowodzeń szkolnych w krajach Unii Europejskiej i OECD | 233 |
10.2. Niepowodzenia szkolne w szkołach ponadpodstawowych w Stanach Zjednoczonych | 237 |
10.3. Straty edukacyjne w szkolnictwie wyższym | 240 |
Rozdział 11. Rodzice a szkoła: problemy i tendencje we współpracy | 244 |
11.1. Wpływ rodziców na szkołę w różnych krajach | 246 |
11.2. Rzeczywiste wzajemne relacje między rodzicami a szkołą | 251 |
Rozdział 12. Języki obce w szkolnictwie czeskim i europejskim | 258 |
12.1. Języki obce w kształceniu obowiązkowym: sytuacja za granicą | 259 |
12.2. Języki obce w czeskim systemie oświatowym | 262 |
12.3. Europejskość a kwestie sporne w nauczaniu języków obcych | 267 |
Rozdział 13. Polski system oświatowy (Bogusław Śliwerski) | 280 |
13.1. Rys historyczny | 280 |
13.2. Kompleksowa reforma ustrojowa oświaty w Polsce po roku 1998 | 290 |
Uwagi końcowe | 345 |
Aneks - Międzynarodowe Standardy Klasyfikacji Kształcenia ISCED 1997 | 349 |
Bibliografia | 354 |
Indeks nazwisk | 370 |
Indeks rzeczowy | 374 |