Pedagogika porównawcza

Pedagogika porównawcza

Podstawy międzynarodowych badań oświatowych

3 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Kompleksowa i aktualna wiedza na temat kształcenia i szkolnictwa na świecie!

Podręcznik:
-przedstawia komplementarną wiedzę na temat naukowych podstaw pedagogiki porównawczej,
- omawia struktury i funkcjonowanie różnych systemów oświatowych (zwłaszcza szkolnych) w Europie i innych rozwiniętych krajach świata,
- opisuje najnowsze światowe trendy, problemy i perspektywy w edukacji w skali międzynarodowej,
- pokazuje współczesne problemy kształcenia m.in. równość szans edukacyjnych, kształcenie a rynek pracy, niepowodzenia szkolne,
- prezentuje aktualne tendencje w ogólnoświatowej debacie nad prowadzeniem badań porównawczych w oświacie i dla oświaty,
- formułuje problemy badawcze, sięgając do metodologii badań obowiązującej w Unii Europejskiej.

Książka niezbędna jest studentom pedagogiki, kierunków nauczycielskich i nauk społecznych. Stanowi też cenne źródło informacji dla nauczycieli oraz pracowników administracji rządowej związanych ze szkolnictwem.

Opinie o książce: Praca napisana jest z perspektywy edukacji czeskiej, niemniej sposób, w jaki autor przedstawia wyniki badań, czyni książkę uniwersalną, międzynarodową.(...) Autor porównuje poszczególne poziomy systemów kształcenia na świecie od wychowania przedszkolnego, aż po edukację dorosłych, ukazując to nie tylko w ujęciu synchronicznym, tj. dotyczącym danej chwili, ale również z punktu widzenia historycznego. W książce zawarte są również zagadnienia dotyczące problemów oraz perspektyw kształcenia na świecie, jak współpraca rodziców i szkoły, zależności pomiędzy edukacją, a rynkiem pracy, które w dzisiejszych czasach są dla nas decydujące. [...] Książka Jana Průchy pt. "Pedagogika porównawcza" jest wartościową pozycją, która w obecnych czasach tak szerokiego centralizmu, w którym z jednej strony dążymy do tworzenia w edukacji aspektów globalizacyjnych, z drugiej zaś chcemy zachować własną specyfikę narodowych systemów oświatowych, pozwala nam poruszać się po tak złożonej tematyce, jaką jest porównywanie oświaty na świecie. (dr Justyna Gulczyńska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).

Sądzę, że dla celów dydaktycznych dużą wartość poznawczą ma zastosowana w podręczniku zasada egzemplifikowania analizowanych problemów przy pomocy licznych przykładów zaczerpniętych z literatury przedmiotu lub też stanowiących wyniki badań międzynarodowych. Z dydaktycznego punktu widzenia cenny jest też sposób konstruowania tekstu, który zawiera graficznie wyeksponowane najważniejsze problemy. (dr K. Kabziński, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie).

Zaletą jest precyzyjne ukazywanie tego, co porównywalne i tego co nieporównywalne, a także ostrożna interpretacja danych. Z tego względu książka jest znakomitym wzorcem metodologicznym. Wielką zaletą książki jest problemowe ujęcie zagadnień oraz ukazanie tendencji rozwojowych w systemach szkolnych. (prof. E. Potulicka, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).


Rok wydania2006
Liczba stron378
KategoriaPedagogika porównawcza
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-0114-331-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa do wydania polskiego (Bogusław Śliwerski)    9
  Przedmowa    13
  
  Część I. NAUKOWE PODSTAWY PEDAGOGIKI PORÓWNAWCZEJ    18
  
    Rozdział 1. Do czego służą międzynarodowe badania porównawcze systemów kształcenia    18
    Rozdział 2. Pedagogika porównawcza: teoria i praktyka    24
      2.1. Rozwój pedagogiki porównawczej    25
      2.2. Teoria i metodologia pedagogiki porównawczej    32
      2.3. Struktury organizacyjne i ośrodki informacyjne    37
      2.4. Problemy terminologiczne w porównaniach systemów oświatowych    48
  
  Część II. STRUKTURY I FUNKCJONOWANIE SYSTEMÓW OŚWIATOWYCH    56
  
    Rozdział 3. Wychowanie przedszkolne    56
      3.1. Instytucje wychowania przedszkolnego    57
      3.2. Koncepcje wychowania przedszkolnego    62
      3.3. Cechy charakterystyczne systemów wychowania przedszkolnego    63
      3.4. Tendencje i problemy wychowania przedszkolnego w ujęciu międzynarodowych badań porównawczych    67
    Rozdział 4. Kształcenie początkowe (elementarne) i podstawowe    72
      4.1. Struktury kształcenia początkowego i podstawowego    74
      4.2. Programy nauczania początkowego i podstawowego    78
      4.3. Cechy charakterystyczne procesuks ztałcenia początkowego (elementarnego) i podstawowego    86
      4.4. Uczniowie w świetle międzynarodowych badań porównawczych    97
      4.5. Nauczyciele w świetle międzynarodowych badań porównawczych    107
    Rozdział 5. Kształcenie średnie drugiego stopnia    120
      5.1. Współczesne typy szkół średnich drugiego stopnia    122
      5.2. Tendencje międzynarodowe w szkolnictwie średnim drugiego stopnia    129
      5.3. Badania porównawcze programukształcenia na poziomie szkół średnich drugiego stopnia    137
      5.4. Wyniki uzyskiwane w krajach z systemem szkolnictwa średniego drugiego stopnia    141
    Rozdział 6. Kształcenie uniwersyteckie i nieuniwersyteckie    147
      6.1. Kształcenie nieuniwersyteckie trzeciego stopnia    150
      6.2. Kształcenie uniwersyteckie    157
      6.3. Dostępność szkolnictwa wyższego    161
      6.4. Zasoby ludzkie w szkolnictwie wyższym trzeciego stopnia    169
    Rozdział 7. Kształcenie dorosłych i edukacja na odległość    182
      7.1. Kształcenie dorosłych i związane z nim pojęcia pokrewne    183
      7.2. Międzynarodowe badania porównawcze dotyczące kształcenia dorosłych    186
      7.3. Kształcenie na odległość    190
  
  Część III. TRENDY, PROBLEMY I PERSPEKTYWY EDUKACJI W KONTEKŚCIE MIĘDZYNARODOWYM    204
  
    Rozdział 8. Edukacja i stratyfikacja społeczna    204
      8.1. Problem równości szans edukacyjnych    208
      8.2. Wpływ pochodzenia społecznego na kształcenie    211
      8.3. Edukacja elitarna    216
    Rozdział 9. Kształcenie a rynek pracy    221
      9.1. Przechodzenie ze szkoły do pracy    222
      9.2. Bezrobocie a poziom wykształcenia    224
    Rozdział 10. Niepowodzenia szkolne w międzynarodowych badaniach porównawczych    232
      10.1. Wskaźniki niepowodzeń szkolnych w krajach Unii Europejskiej i OECD    233
      10.2. Niepowodzenia szkolne w szkołach ponadpodstawowych w Stanach Zjednoczonych    237
      10.3. Straty edukacyjne w szkolnictwie wyższym    240
    Rozdział 11. Rodzice a szkoła: problemy i tendencje we współpracy    244
      11.1. Wpływ rodziców na szkołę w różnych krajach    246
      11.2. Rzeczywiste wzajemne relacje między rodzicami a szkołą    251
    Rozdział 12. Języki obce w szkolnictwie czeskim i europejskim    258
      12.1. Języki obce w kształceniu obowiązkowym: sytuacja za granicą    259
      12.2. Języki obce w czeskim systemie oświatowym    262
      12.3. Europejskość a kwestie sporne w nauczaniu języków obcych    267
    Rozdział 13. Polski system oświatowy (Bogusław Śliwerski)    280
      13.1. Rys historyczny    280
      13.2. Kompleksowa reforma ustrojowa oświaty w Polsce po roku 1998    290
  
  Uwagi końcowe    345
  Aneks - Międzynarodowe Standardy Klasyfikacji Kształcenia ISCED 1997    349
  Bibliografia    354
  Indeks nazwisk    370
  Indeks rzeczowy    374
RozwińZwiń