Kultura akademicka

Kultura akademicka

Koniec utopii?

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książkę należy traktować jako jedno z pionierskich opracowań tematu, szczególnie w polskiej literaturze naukowej. Co więcej jako pierwsze tak kompleksowo ujmujące analizowane zjawisko.
Jest to ciekawa, inspirująca i wartościowa lektura dla szerokiego kręgu czytelników, nie tylko dla osób funkcyjnych (m.in. władze dziekańskie i rektorskie) w polskich uczelniach, ale także dla każdego, kto należy do społeczności akademickiej.
dr hab. Krzysztof Wach, prof. UEK


Rok wydania2016
Liczba stron220
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-18524-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  1. Od uniwersytetu humboldtowskiego do uniwersytetu przedsiębiorczego     13
    1.1. Długa tradycja uniwersytecka     13
    1.2. Uniwersytet typu humboldtowskiego     14
    1.3. Transformacje uniwersytetu     17
    1.4. Uniwersytet przedsiębiorczy     21
  
  2. Od kultury akademickiego zaufania do kultury kontroli     25
    2.1. Kultura pod presją zmian     25
    2.2. Kultura jakości akademickiej     27
    2.3. Proces zmiany kulturowej     28
    2.4. Krytycznie o kulturze kontroli     30
    2.5. Polska kultura akademicka     32
  
  3. Od elitarnego do masowego dostępu do edukacji     37
    3.1. Upowszechnienie kształcenia wyższego     37
    3.2. Model uniwersalnego kształcenia     39
    3.3. Negatywne skutki upowszechnienia kształcenia wyższego     40
    3.4. Umasowienie studiów w Polsce     42
  
  4. Od „samorządu akademickiego” do zarządzania uniwersytetem     53
    4.1. Koncepcja governance uniwersytetu     53
    4.2. Modele ładu uniwersyteckiego     55
    4.3. Ewolucja nadzoru nad uniwersytetami     60
    4.4. Kształtowanie governance uczelni na przykładzie USA     61
    4.5. Polski model systemu nadzoru i zarządu nad uniwersytetami     62
  
  5. Od kultury akademickiej do kultury jakości     65
    5.1. Schyłek tradycyjnej kultury akademickiej     65
    5.2. Kultura jakości w uczelni wyższej     68
    5.3. Kultura odpowiedzi     71
    5.4. Kultura reaktywna     72
    5.5. Kultura regeneracji     72
    5.6. Reprodukcyjna kultura jakości     73
    5.7. Kultura uniwersytetu a kultura jakości     75
  
  6. Od odpowiedzialności do policzalności w edukacji wyższej     79
    6.1. Accountability uniwersytetu     79
    6.2. Rachunkowość i autonomia uniwersytetów     81
    6.3. Ograniczenia accountability w uczelniach wyższych     83
    6.4. Miary efektywności uniwersytetu     84
  
  7. Od kultury akademickiej do zarządzania jakością kształcenia     89
    7.1. Rozumienie zarządzania jakością kształcenia     89
    7.2. W kierunku zarządzania jakością     92
    7.3. Zmiany w systemach jakości kształcenia     94
    7.4. Metody zarządzania jakością kształcenia w uczelni wyższej     96
    7.5. Metody biznesowe stosowane w uczelniach – krytyczna recepcja     104
  
  8. Od humanistycznej do neoliberalnej idei uniwersytetu     107
    8.1. Krytyczna narracja na temat neoliberalizmu     107
    8.2. Neoliberalna wizja uniwersytetu?     110
    8.3. Wartość krytycyzmu w refl eksji nad neoliberalizmem     113
    8.4. Praktyki neoliberalne w uniwersytetach     116
    8.5. Neoliberalna orientacja w polskich uczelniach     118
  
  9. Od autorytetu pracownika akademickiego do korporacyjnych systemów motywacyjnych    121
    9.1. Ubożejący guru?     121
    9.2. Utrata bezpieczeństwa i perspektyw rozwoju     121
    9.3. Korporacyjne systemy kontrolne i biurokratyzacja uczelni     122
    9.4. Upadek morale i cynizm organizacyjny     123
    9.5. Polska perspektywa     124
    9.6. Kierunek zmian     129
  
  10. Od etosu nauki do nauki przemysłowej     131
    10.1. Etos nauki nowożytnej     131
    10.2. Normy nauki akademickiej     132
    10.3. Erozja i transformacja akademickich norm nauki     133
    10.4. Amerykański uniwersytet badawczy     136
  
  11. Od kształcenia intelektualisty do formowania specjalisty     143
    11.1. Intelektualiści i inteligencja     143
    11.2. Kształcenie dla praktyki     144
    11.3. Nowe curriculum     147
    11.4. Metody zawodowego kształcenia studentów     148
    11.5. Elastyczne kształcenie w Polsce     150
  
  12. Od edukacji będącej „dobrem publicznym” do prywatyzacji kształcenia     151
    12.1. Uniwersytet producentem „dóbr prywatnych”?     151
    12.2. Co to jest „dobro publiczne”?     152
    12.3. Edukacja wyższa jako dobro publiczne     152
    12.4. Krytyka „prywatyzacji” misji uniwersytetu     154
    12.5. Globalny kontekst dobra publicznego     156
    12.6. Argumenty za dobrem prywatnym     158
  
  13. Od tradycji akademickiej do organizacji postbiurokratycznej     163
    13.1. Kultury organizacji publicznych     163
    13.2. Charakterystyka kultur organizacji publicznych     168
    13.3. Kultura biurokratyczna versus kultura pragmatyczna     168
    13.4. Kultura konserwatywna versus kultura innowacyjna     169
    13.5. Kultura hierarchiczna versus kultura równościowa     171
    13.6. Kultura kolektywistyczna versus kultura indywidualistyczna     172
    13.7. Kultura słaba versus kultura silna     173
    13.8. Kultura negatywna versus kultura pozytywna     174
    13.9. W kierunku postbiurokracji uniwersyteckiej     176
  
  14. Od funkcjonalistycznego do wieloparadygmatycznego rozumienia kultury uniwersytetu     181
    14.1. Wieloparadygmatyczne podejście do kultury akademickiej     181
    14.2. Zmiany kultur uniwersytetów     184
    14.3. Wieloparadygmatyczna koncepcja kultury organizacyjnej     188
    14.4. Wartości kultur uniwersytetów     190
  
  Podsumowanie     193
  
  Bibliografia     195
RozwińZwiń