INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książkę należy traktować jako jedno z pionierskich opracowań tematu, szczególnie w polskiej literaturze naukowej. Co więcej jako pierwsze tak kompleksowo ujmujące analizowane zjawisko.
Jest to ciekawa, inspirująca i wartościowa lektura dla szerokiego kręgu czytelników, nie tylko dla osób funkcyjnych (m.in. władze dziekańskie i rektorskie) w polskich uczelniach, ale także dla każdego, kto należy do społeczności akademickiej.
dr hab. Krzysztof Wach, prof. UEK
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 220 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18524-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Od uniwersytetu humboldtowskiego do uniwersytetu przedsiębiorczego | 13 |
1.1. Długa tradycja uniwersytecka | 13 |
1.2. Uniwersytet typu humboldtowskiego | 14 |
1.3. Transformacje uniwersytetu | 17 |
1.4. Uniwersytet przedsiębiorczy | 21 |
2. Od kultury akademickiego zaufania do kultury kontroli | 25 |
2.1. Kultura pod presją zmian | 25 |
2.2. Kultura jakości akademickiej | 27 |
2.3. Proces zmiany kulturowej | 28 |
2.4. Krytycznie o kulturze kontroli | 30 |
2.5. Polska kultura akademicka | 32 |
3. Od elitarnego do masowego dostępu do edukacji | 37 |
3.1. Upowszechnienie kształcenia wyższego | 37 |
3.2. Model uniwersalnego kształcenia | 39 |
3.3. Negatywne skutki upowszechnienia kształcenia wyższego | 40 |
3.4. Umasowienie studiów w Polsce | 42 |
4. Od „samorządu akademickiego” do zarządzania uniwersytetem | 53 |
4.1. Koncepcja governance uniwersytetu | 53 |
4.2. Modele ładu uniwersyteckiego | 55 |
4.3. Ewolucja nadzoru nad uniwersytetami | 60 |
4.4. Kształtowanie governance uczelni na przykładzie USA | 61 |
4.5. Polski model systemu nadzoru i zarządu nad uniwersytetami | 62 |
5. Od kultury akademickiej do kultury jakości | 65 |
5.1. Schyłek tradycyjnej kultury akademickiej | 65 |
5.2. Kultura jakości w uczelni wyższej | 68 |
5.3. Kultura odpowiedzi | 71 |
5.4. Kultura reaktywna | 72 |
5.5. Kultura regeneracji | 72 |
5.6. Reprodukcyjna kultura jakości | 73 |
5.7. Kultura uniwersytetu a kultura jakości | 75 |
6. Od odpowiedzialności do policzalności w edukacji wyższej | 79 |
6.1. Accountability uniwersytetu | 79 |
6.2. Rachunkowość i autonomia uniwersytetów | 81 |
6.3. Ograniczenia accountability w uczelniach wyższych | 83 |
6.4. Miary efektywności uniwersytetu | 84 |
7. Od kultury akademickiej do zarządzania jakością kształcenia | 89 |
7.1. Rozumienie zarządzania jakością kształcenia | 89 |
7.2. W kierunku zarządzania jakością | 92 |
7.3. Zmiany w systemach jakości kształcenia | 94 |
7.4. Metody zarządzania jakością kształcenia w uczelni wyższej | 96 |
7.5. Metody biznesowe stosowane w uczelniach – krytyczna recepcja | 104 |
8. Od humanistycznej do neoliberalnej idei uniwersytetu | 107 |
8.1. Krytyczna narracja na temat neoliberalizmu | 107 |
8.2. Neoliberalna wizja uniwersytetu? | 110 |
8.3. Wartość krytycyzmu w refl eksji nad neoliberalizmem | 113 |
8.4. Praktyki neoliberalne w uniwersytetach | 116 |
8.5. Neoliberalna orientacja w polskich uczelniach | 118 |
9. Od autorytetu pracownika akademickiego do korporacyjnych systemów motywacyjnych | 121 |
9.1. Ubożejący guru? | 121 |
9.2. Utrata bezpieczeństwa i perspektyw rozwoju | 121 |
9.3. Korporacyjne systemy kontrolne i biurokratyzacja uczelni | 122 |
9.4. Upadek morale i cynizm organizacyjny | 123 |
9.5. Polska perspektywa | 124 |
9.6. Kierunek zmian | 129 |
10. Od etosu nauki do nauki przemysłowej | 131 |
10.1. Etos nauki nowożytnej | 131 |
10.2. Normy nauki akademickiej | 132 |
10.3. Erozja i transformacja akademickich norm nauki | 133 |
10.4. Amerykański uniwersytet badawczy | 136 |
11. Od kształcenia intelektualisty do formowania specjalisty | 143 |
11.1. Intelektualiści i inteligencja | 143 |
11.2. Kształcenie dla praktyki | 144 |
11.3. Nowe curriculum | 147 |
11.4. Metody zawodowego kształcenia studentów | 148 |
11.5. Elastyczne kształcenie w Polsce | 150 |
12. Od edukacji będącej „dobrem publicznym” do prywatyzacji kształcenia | 151 |
12.1. Uniwersytet producentem „dóbr prywatnych”? | 151 |
12.2. Co to jest „dobro publiczne”? | 152 |
12.3. Edukacja wyższa jako dobro publiczne | 152 |
12.4. Krytyka „prywatyzacji” misji uniwersytetu | 154 |
12.5. Globalny kontekst dobra publicznego | 156 |
12.6. Argumenty za dobrem prywatnym | 158 |
13. Od tradycji akademickiej do organizacji postbiurokratycznej | 163 |
13.1. Kultury organizacji publicznych | 163 |
13.2. Charakterystyka kultur organizacji publicznych | 168 |
13.3. Kultura biurokratyczna versus kultura pragmatyczna | 168 |
13.4. Kultura konserwatywna versus kultura innowacyjna | 169 |
13.5. Kultura hierarchiczna versus kultura równościowa | 171 |
13.6. Kultura kolektywistyczna versus kultura indywidualistyczna | 172 |
13.7. Kultura słaba versus kultura silna | 173 |
13.8. Kultura negatywna versus kultura pozytywna | 174 |
13.9. W kierunku postbiurokracji uniwersyteckiej | 176 |
14. Od funkcjonalistycznego do wieloparadygmatycznego rozumienia kultury uniwersytetu | 181 |
14.1. Wieloparadygmatyczne podejście do kultury akademickiej | 181 |
14.2. Zmiany kultur uniwersytetów | 184 |
14.3. Wieloparadygmatyczna koncepcja kultury organizacyjnej | 188 |
14.4. Wartości kultur uniwersytetów | 190 |
Podsumowanie | 193 |
Bibliografia | 195 |