EBOOKI WYDAWCY
-24%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Celem niniejszego tomu jest przybliżenie czytelnikowi niżej wymienionych sfer pop-kultury, które nie tylko dają nam możliwość oderwania się od rzeczywistości, lecz są również formą interakcji z nią i próbą włączenia nas samych do dyskursu codzienności.
Część pierwsza obejmuje tematykę popularnych zachowań we współczesnym świecie, część druga wskazuje na współczesnych bohaterów kina oraz to w jaki sposób wpływają oni na stan świadomości zbiorowej oraz masowe upodobania. W trzeciej części autorzy wskazują na problem literatury popularnej, a w kolejnej omawiają problematykę muzyki popularnej i dziennikarstwa muzycznego. W ostatniej części wskazano na tradycyjne wątki, motywy oraz instytucje oraz ich nowe popkulturowe ujęcie.
Problem naukowej dyskusji nad zjawiskiem kultury popularnej wiąże się nierozerwalnie z kłopotliwą potrzebą stworzenia względnie jednolitej definicji tego specyficznego typu kultury oraz określenia płaszczyzn, na których się przejawia. Przedsięwzięcie to wydaje się jednak skazane z góry na porażkę z tej przyczyny, iż o ile wszyscy zgadzamy się, że kultura popularna kształtuje w istotny sposób nasze życie codzienne, to trudno nam jasno wskazać klarowną granicę określającą pole jej bezpośredniego oddziaływania. Kultura popularna stała się tym samym immanentną częścią życia w społeczeństwach współczesnych, przy jednoczesnym rozmyciu jej konceptualnej jednoznaczności. Wydaje się dziś przenikać społeczną praktykę oraz zbiorowe światopoglądy tak silnie, że tracimy z oczu wyraźnie odrębną specyfikę jej charakteru. Charakter ten określany jest zarówno przez dające się wyróżnić mechanizmy jej działania, jak i nowe formy kulturowej ekspresji.
Książka stanowi próbę ukazania fenomenu kultury popularnej w kontekście jej społecznego funkcjonowania. Zawarte w niej artykuły odzwierciedlają ważniejsze punkty odniesienia w dyskusji na temat zasięgu fenomenu kultury popularnej poprzez zaznaczenie najważniejszych pól przedmiotowych, w których się ona przejawia. Autorzy zawartych w książce tekstów starają się ukazać problem przenikania poszczególnych sfer kultury przez elementy kultury popularnej oraz ich społeczny wydźwięk. Zawarte w tomie artykuły dotykają takich obszarów jak media, literatura, czy też edukacja. Ich różnorodność ma wskazywać na niejednoznaczność zjawiska kultury popularnej i jej jednoczesną wszechobecność we współczesnym świecie. Niniejszy tom tym samym wpisuje się w ramy popularnych dziś studiów kulturowych, które jako perspektywa badawcza z konieczności muszą posiadać charakter interdyscyplinarny.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 428 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-578-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Część I | |
Kultura popularna, sztuka i edukacja | |
Witold Jakubowski | |
Wychowanie estetyczne vs. edukacja przez sztukę, czyli kilka refleksji o edukacyjnym potencjale sztuki popularnej | |
Monika Adamska-Staroń | |
Człowiek w świecie kultury popularnej | |
Katarzyna Barańska | |
Tożsamość zdeponowana. Czy muzea powinny budować i chronić tożsamość w obliczu unifikującej siły masowej kultury popularnej? | |
Katarzyna Plebańczyk | |
Gry miejskie czynnikiem kształtowania tożsamości kulturowej | |
Radosław Nawrocki | |
Demokratyczne aspekty kultury popularnej. Przypadek hip-hopu | |
Szymon Nożyński | |
(Nie)oficjalna muzyka popularna | |
Olga Mazurek-Lipka | |
Bollywoodzki sen i tożsamość współczesnych Hindusów | |
Część II | |
Media, kultura popularna i tożsamość | |
Daria Hejwosz | |
Popkulturowe rekonstrukcje polityki. Między Barackiem Obamą a Bono | |
Edyta Zierkiewicz | |
Co to znaczy być Amazonką w Polsce, czyli jak media uczestniczą w konstruowaniu tożsamości biospołecznych | |
Marta Wrońska | |
Kultura medialna w kontekście edukacyjnym | |
Stanisław Lenik | |
Tożsamość narodowa w perspektywie praktyk medialnych | |
Dawid Kaiser | |
Obrazy ojcostwa w reklamie współczesnej | |
Karolina Domagalska-Nowak | |
Hiperrzeczywiści idole. Studium przypadku – Alexander Rybak | |
Jacek Sieradzan | |
Medialne wizerunki Madonny a rzeczywistość | |
Część III | |
Szkoła, kultura popularna i młodzież | |
Andrzej Ćwikliński | |
Pomiędzy oddziaływaniem szkoły i kultury popularnej | |
Dylematy tożsamościowe współczesnej młodzieży | |
Ryszard Pęczkowski | |
Budowanie tożsamości szkoły. O warunkach koniecznych | |
Monika Szufnarowska | |
Wytwory kultury masowej w zadaniach podręcznikowych do kształcenia polonistycznego | |
Agnieszka Iwanicka | |
Edutainment – sposób na edukację w dobie kultury popularnej | |
Natalia Walter | |
Web 2.0 w edukacji jako efekt zmiany kulturowej | |
Aneta Banaszak | |
Kształtowanie tożsamości i stylu życia współczesnej młodzieży w kontekście kultury popularnej oraz kapitału społecznego | |
Część IV | |
Duchowość, płeć i kultura popularna | |
Karolina Slovenko | |
Spotkanie popkultury z buddyzmem | |
Zbigniew Pasek, Katarzyna Skowronek | |
Społeczne konstruowanie nowej duchowości a kultura popularna | |
Zbyszko Melosik | |
McDonald’s i przemiany kultury współczesnej | |
Sylwia Jaskulska | |
Stereotypy płci mają się dobrze: co myśli uczeń, że myśli dziewczyna, a co chłopak? Z wypowiedzi gimnazjalistów | |
Izabela Łapińska | |
Deifikacja erotycznego ciała – tożsamość odziana w porno-chic | |
Krzysztof Wąż | |
Znaczenie kultury popularnej w (re)konstruowaniu obyczajowości seksualnej | |
Dorota Zaworska-Nikoniuk | |
Seksualność wyzwolona? O seksualności kobiety w czasopismach poradniczych, magazynach luksusowych i prasie feministycznej | |