Fuzje uczelni

Czy w szaleństwie jest metoda?

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

58,80  84,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 84,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 58,80 zł  


58,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Najnowsza książka prof. dr hab. Łukasza Sułkowskiego służy rozpoznaniu obszaru kształtowania się rynku uczelni i reformowania systemów nauki i szkolnictwa wyższego opartego na konsolidacjach. Obok doświadczeń międzynarodowych oraz analizy porównawczej fuzji uczelni, w publikacji zgłębiane są koncepcje, metody i przykłady zaczerpnięte z biznesu.
Książka prof. Łukasza Sułkowskiego jest niezwykle cenna i aktualna, ponieważ dzięki niej istnieje możliwość zmiany myślenia o przyszłości sektora uczelni wyższych. Ponadto jest niezwykłym osiągnięciem naukowym. Prof. Sułkowski to europejskiej klasy badacz szkolnictwa wyższego jako typu organizacji (najczęściej) publicznej, o ogromnym dorobku i doświadczeniu wyniesionym z badań sektora biznesowego. Autor trafia ze swoją wiedzą idealnie w taki moment historyczny – reformy szkolnictwa wyższego w Polsce – w którym książka będzie budzić powszechne zainteresowanie. Jestem pełen podziwu wobec jej zakresu, sposobu wykorzystania materiału teoretycznego i zaplecza empirycznego, w tym własnych badań. Publikacja jest ogromnym krokiem naprzód wykonanym w ramach badań szkolnictwa wyższego jako ważnego segmentu stosowanych nauk. Prof. Sułkowski to chyba jedyna osoba w Polsce, która jest w stanie w nieszablonowy sposób połączyć doświadczenie wyniesione z badań organizacji biznesowych ze światową wiedzą płynącą z badań organizacji akademickich. Polska jest w książce najważniejszym punktem odniesienia, pomimo głębokiego osadzenia w literaturze światowej. I to jest jej największa zaleta. To pierwsza książka w ramach badań szkolnictwa wyższego (jako organizacji), która w momencie publikacji ma ogromny potencjał aplikacyjny.
Prof. dr hab. Marek Kwiek
Centrum Studiów nad Polityką Publiczną
Katedra UNESCO Badań Instytucjonalnych
i Polityki Szkolnictwa Wyższego UAM w Poznaniu


Książka jako nowatorskie dzieło dotyczące problematyki fuzji uczelni, oparte na wyjątkowo bogatej literaturze przedmiotu, w zdecydowanej większości anglojęzycznej, ma wysokie walory poznawcze i aplikacyjne. Powinna się stać obowiązkową lekturą osób zajmujących się badaniami nad szkolnictwem wyższym, decydentów kształtujących polityki publiczne w obszarze szkolnictwa wyższego, a także władz uczelni akademickich i zawodowych oraz wszystkich zainteresowanych problematyką fuzji instytucji akademickich.
Prof. dr hab. inż. Krzysztof Leja
Katedra Zarządzania, Wydział Zarządzania i Ekonomii,
Politechnika Gdańska


Rok wydania2017
Liczba stron512
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19745-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział 1. Konsolidacje uczelni wyższych     21
  1.1. Znaczenie konsolidacji, fuzji i przejęć uczelni     21
  1.2. Przyczyny i efekty procesów konsolidacyjnych     29
  1.3. Wpływ konsolidacji na pozycje uczelni w rankingach     43
  1.4. Rodzaje konsolidacji uczelni     53
  1.5. Modele kooperacji i konsolidacji akademickiej     61
  1.6. Etapy fuzji uczelni     75
  1.7. Bariery fuzji uczelni a sukces konsolidacji     93
  1.8. Podsumowanie – sukces i ryzyko konsolidacji     105
  
  Rozdział 2. Perspektywa międzynarodowa fuzji uczelni     109
  2.1. Świat pełen fuzji uczelni     109
  2.2. USA     117
  2.3. Chiny     121
  2.4. Republika Południowej Afryki     132
  2.5. Finlandia     145
  2.6. Szwecja     153
  2.7. Norwegia     157
  2.8. Francja     161
  2.9. Rumunia     165
  2.10. Analiza porównawcza fuzji     168
  
  Rozdział 3. Zarządzanie procesem konsolidacji w uczelniach wyższych     173
  3.1. Strategie konsolidacji     173
  3.2. Due diligence uczelni     186
  3.3. Fuzje a restrukturyzacja uczelni     196
  3.4. Fuzja jako zarządzanie procesowe i projektowe     208
  3.5. Przywództwo akademickie w czasie fuzji     221
  3.6. Marka i marketing uczelni     231
  3.7. Przedsiębiorczość akademicka w czasie fuzji     245
  3.8 Podsumowanie – zarządzanie fuzją drogą do sukcesu     253
  
  Rozdział 4. Kulturowe uwarunkowania konsolidacji uczelni     259
  4.1. Kulturowe aspekty fuzji uczelni     259
  4.2. Modele kultury w M&A     263
  4.3. Typy kultur a procesy fuzji     268
  4.4. Ewolucja i rewolucja w kulturach akademickich     273
  4.5. Kultura kontroli współczesnej uczelni     276
  4.6. Kontekst kulturowy fuzji uczelni     280
  4.7. Składniki kultur uczelni     284
  4.8. Metody zmian kulturowych w procesach fuzji     290
  4.9. Tożsamość organizacyjna w procesie fuzji uczelni     298
  4.10. Fuzja jako integracja     302
  4.11. Zmiany kultur uczelni publicznych     306
  4.12. Podsumowanie – wielość perspektyw zmiany kulturowej w konsolidacjach uczelni     313
  
  Rozdział 5. Zarządzanie kapitałem ludzkim w procesach fuzji uczelni     319
  5.1. Cele zarządzania ludźmi w uczelniach     319
  5.2. Obszary zarządzania kapitałem ludzkim w uczelniach     322
  5.3. Strategia personalna w fuzjach uczelni     335
  5.4. Struktura realizacji funkcji kadrowej w fuzjach     342
  5.5. Rekrutacja i derekrutacja pracowników     345
  5.6. Motywowanie, ocena i rozwój kadr uczelni     350
  5.7. Kapitał ludzki w fuzjach uczelni publicznych     355
  5.8. Zarządzanie talentami w procesie fuzji     359
  5.9. Społeczno-psychologiczne aspekty fuzji     364
  5.10. Podsumowanie – fuzja jako restrukturyzacja zarządzania kapitałem ludzkim     369
  
  Rozdział 6. Procesy konsolidacji uczelni w Polsce     371
  6.1. Rozproszenie sektora szkolnictwa wyższego w Polsce     371
  6.2. Przyczyny potencjalnych konsolidacji w Polsce     377
  6.3. Doświadczenia konsolidacyjne uczelni publicznych w Polsce     383
  6.4. Fuzje uczelni niepublicznych w Polsce     385
  6.5. Prawne możliwości konsolidacji w Polsce     390
  6.6. Konsolidacje w projektowaniu nowego ładu akademickiego w Polsce     399
  6.7. Podsumowanie – perspektywy konsolidacji w Polsce     409
  
  Rozdział 7. Analiza porównawcza studiów przypadku fuzji uczelni     411
  7.1. Metodyka badań     411
  7.2. Reintegracja Akademii Medycznej im. Mikołaja Kopernika z Uniwersytetem Jagiellońskim     414
  7.3. Akademia Medyczna w Łodzi + Wojskowa Akademia Medyczna = Uniwersytet Medyczny     429
  7.4. Konsolidacja strategiczna i powstanie Université Grenoble Alpes (UGA) „Fuzja strategiczna”     436
  7.5. Analiza porównawcza studiów fuzji uczelni     443
  7.6. Wnioski i dobre praktyki     443
  
  Podsumowanie     461
  Bibliografia     472
RozwińZwiń