INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Najnowsza książka prof. dr hab. Łukasza Sułkowskiego służy rozpoznaniu obszaru kształtowania się rynku uczelni i reformowania systemów nauki i szkolnictwa wyższego opartego na konsolidacjach. Obok doświadczeń międzynarodowych oraz analizy porównawczej fuzji uczelni, w publikacji zgłębiane są koncepcje, metody i przykłady zaczerpnięte z biznesu.
Książka prof. Łukasza Sułkowskiego jest niezwykle cenna i aktualna, ponieważ dzięki niej istnieje możliwość zmiany myślenia o przyszłości sektora uczelni wyższych. Ponadto jest niezwykłym osiągnięciem naukowym. Prof. Sułkowski to europejskiej klasy badacz szkolnictwa wyższego jako typu organizacji (najczęściej) publicznej, o ogromnym dorobku i doświadczeniu wyniesionym z badań sektora biznesowego. Autor trafia ze swoją wiedzą idealnie w taki moment historyczny – reformy szkolnictwa wyższego w Polsce – w którym książka będzie budzić powszechne zainteresowanie. Jestem pełen podziwu wobec jej zakresu, sposobu wykorzystania materiału teoretycznego i zaplecza empirycznego, w tym własnych badań. Publikacja jest ogromnym krokiem naprzód wykonanym w ramach badań szkolnictwa wyższego jako ważnego segmentu stosowanych nauk. Prof. Sułkowski to chyba jedyna osoba w Polsce, która jest w stanie w nieszablonowy sposób połączyć doświadczenie wyniesione z badań organizacji biznesowych ze światową wiedzą płynącą z badań organizacji akademickich. Polska jest w książce najważniejszym punktem odniesienia, pomimo głębokiego osadzenia w literaturze światowej. I to jest jej największa zaleta. To pierwsza książka w ramach badań szkolnictwa wyższego (jako organizacji), która w momencie publikacji ma ogromny potencjał aplikacyjny.
Prof. dr hab. Marek Kwiek
Centrum Studiów nad Polityką Publiczną
Katedra UNESCO Badań Instytucjonalnych
i Polityki Szkolnictwa Wyższego UAM w Poznaniu
Książka jako nowatorskie dzieło dotyczące problematyki fuzji uczelni, oparte na wyjątkowo bogatej literaturze przedmiotu, w zdecydowanej większości anglojęzycznej, ma wysokie walory poznawcze i aplikacyjne. Powinna się stać obowiązkową lekturą osób zajmujących się badaniami nad szkolnictwem wyższym, decydentów kształtujących polityki publiczne w obszarze szkolnictwa wyższego, a także władz uczelni akademickich i zawodowych oraz wszystkich zainteresowanych problematyką fuzji instytucji akademickich.
Prof. dr hab. inż. Krzysztof Leja
Katedra Zarządzania, Wydział Zarządzania i Ekonomii,
Politechnika Gdańska
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 512 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19745-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Konsolidacje uczelni wyższych | 21 |
1.1. Znaczenie konsolidacji, fuzji i przejęć uczelni | 21 |
1.2. Przyczyny i efekty procesów konsolidacyjnych | 29 |
1.3. Wpływ konsolidacji na pozycje uczelni w rankingach | 43 |
1.4. Rodzaje konsolidacji uczelni | 53 |
1.5. Modele kooperacji i konsolidacji akademickiej | 61 |
1.6. Etapy fuzji uczelni | 75 |
1.7. Bariery fuzji uczelni a sukces konsolidacji | 93 |
1.8. Podsumowanie – sukces i ryzyko konsolidacji | 105 |
Rozdział 2. Perspektywa międzynarodowa fuzji uczelni | 109 |
2.1. Świat pełen fuzji uczelni | 109 |
2.2. USA | 117 |
2.3. Chiny | 121 |
2.4. Republika Południowej Afryki | 132 |
2.5. Finlandia | 145 |
2.6. Szwecja | 153 |
2.7. Norwegia | 157 |
2.8. Francja | 161 |
2.9. Rumunia | 165 |
2.10. Analiza porównawcza fuzji | 168 |
Rozdział 3. Zarządzanie procesem konsolidacji w uczelniach wyższych | 173 |
3.1. Strategie konsolidacji | 173 |
3.2. Due diligence uczelni | 186 |
3.3. Fuzje a restrukturyzacja uczelni | 196 |
3.4. Fuzja jako zarządzanie procesowe i projektowe | 208 |
3.5. Przywództwo akademickie w czasie fuzji | 221 |
3.6. Marka i marketing uczelni | 231 |
3.7. Przedsiębiorczość akademicka w czasie fuzji | 245 |
3.8 Podsumowanie – zarządzanie fuzją drogą do sukcesu | 253 |
Rozdział 4. Kulturowe uwarunkowania konsolidacji uczelni | 259 |
4.1. Kulturowe aspekty fuzji uczelni | 259 |
4.2. Modele kultury w M&A | 263 |
4.3. Typy kultur a procesy fuzji | 268 |
4.4. Ewolucja i rewolucja w kulturach akademickich | 273 |
4.5. Kultura kontroli współczesnej uczelni | 276 |
4.6. Kontekst kulturowy fuzji uczelni | 280 |
4.7. Składniki kultur uczelni | 284 |
4.8. Metody zmian kulturowych w procesach fuzji | 290 |
4.9. Tożsamość organizacyjna w procesie fuzji uczelni | 298 |
4.10. Fuzja jako integracja | 302 |
4.11. Zmiany kultur uczelni publicznych | 306 |
4.12. Podsumowanie – wielość perspektyw zmiany kulturowej w konsolidacjach uczelni | 313 |
Rozdział 5. Zarządzanie kapitałem ludzkim w procesach fuzji uczelni | 319 |
5.1. Cele zarządzania ludźmi w uczelniach | 319 |
5.2. Obszary zarządzania kapitałem ludzkim w uczelniach | 322 |
5.3. Strategia personalna w fuzjach uczelni | 335 |
5.4. Struktura realizacji funkcji kadrowej w fuzjach | 342 |
5.5. Rekrutacja i derekrutacja pracowników | 345 |
5.6. Motywowanie, ocena i rozwój kadr uczelni | 350 |
5.7. Kapitał ludzki w fuzjach uczelni publicznych | 355 |
5.8. Zarządzanie talentami w procesie fuzji | 359 |
5.9. Społeczno-psychologiczne aspekty fuzji | 364 |
5.10. Podsumowanie – fuzja jako restrukturyzacja zarządzania kapitałem ludzkim | 369 |
Rozdział 6. Procesy konsolidacji uczelni w Polsce | 371 |
6.1. Rozproszenie sektora szkolnictwa wyższego w Polsce | 371 |
6.2. Przyczyny potencjalnych konsolidacji w Polsce | 377 |
6.3. Doświadczenia konsolidacyjne uczelni publicznych w Polsce | 383 |
6.4. Fuzje uczelni niepublicznych w Polsce | 385 |
6.5. Prawne możliwości konsolidacji w Polsce | 390 |
6.6. Konsolidacje w projektowaniu nowego ładu akademickiego w Polsce | 399 |
6.7. Podsumowanie – perspektywy konsolidacji w Polsce | 409 |
Rozdział 7. Analiza porównawcza studiów przypadku fuzji uczelni | 411 |
7.1. Metodyka badań | 411 |
7.2. Reintegracja Akademii Medycznej im. Mikołaja Kopernika z Uniwersytetem Jagiellońskim | 414 |
7.3. Akademia Medyczna w Łodzi + Wojskowa Akademia Medyczna = Uniwersytet Medyczny | 429 |
7.4. Konsolidacja strategiczna i powstanie Université Grenoble Alpes (UGA) „Fuzja strategiczna” | 436 |
7.5. Analiza porównawcza studiów fuzji uczelni | 443 |
7.6. Wnioski i dobre praktyki | 443 |
Podsumowanie | 461 |
Bibliografia | 472 |