Modele, artefakty, kolektywy

Modele, artefakty, kolektywy

Praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką

1 opinia

Format:

ibuk

O tym, że nauka polega na rozwiązywaniu problemów, pisało już wielu autorów. Jednak kto rozwiązuje owe problemy? Jakie mechanizmy wykorzystuje się w tym celu? Odpowiedź na te pytania nie jest wcale oczywista.


Kiedy spojrzymy na standardową wizję nauki, łatwo dostrzeżemy w niej opowieść, w której główne role odgrywają jednostki dokonujące przełomowych odkryć. Jest to historia gigantów, którzy wyznaczają nowe ścieżki rozwoju ludzkości - historia, która jest zarazem heroiczna i sentymentalna. Jednocześnie jest to wizja, która zakłada, że nauka to praca przede wszystkim (jeżeli nie wyłącznie) intelektualna. Problem w tym, że ta wizja w żaden sposób nie przystaje do funkcjonowania współczesnej nauki. Jak zatem to wszystko działa? Jaka jest rola jednostki w procesie naukowym? Jakie funkcje pełnią czynniki społeczne i materialne? Jak rzeczywiście wygląda praktyka rozwiązywania problemów? To pytania, od których wychodzi autor pracy "Modele, artefakty, kolektywy".


Książka ta jest oryginalną próbą syntezy współczesnych studiów nad nauką i technologią. Autor rozpoczyna od klasycznych podejść filozoficznych Thomasa Kuhna i Ludwika Flecka, rekonstruuje najważniejsze elementy socjologii wiedzy naukowej, by przejść do współczesnych antropologicznych i kognitywnych analiz praktyk badawczych. Efektem jest nie-heroiczna i nie-sentymentalna wizja nauki, w której kluczowe role odgrywają kolektywny wymiar procesu badawczego oraz interakcje uczonych z elementami ich materialnego środowiska - zarówno skomplikowanymi instrumentami laboratoryjnymi, maszynami obliczeniowymi, jak i prozaicznymi przedmiotami codziennego użytku.


Liczba stron505
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2879-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie /    9
  Część I. Współczesne studia nad nauką i technologią
  Rozdział 1. Paradygmaty, kolektywy, mrówki /    41
  Rozdział 2. Społeczne studia nad nauką i technologią /    73
  Rozdział 3. Kognitywne studia nad nauką i technologią /    111
  Część II. Od ujęć symbolicznych do usytuowanego poznania
  Rozdział 4. Rozproszone poznanie /    161
  Rozdział 5. Usytuowane poznanie /    209
  Część III. Praktyka badawcza jako usytuowane rozwiązywanie problemów
  Rozdział 6. Kolektywny wymiar poznania naukowego /    273
  Rozdział 7. Inskrypcje i zewnętrzne reprezentacje /    323
  Rozdział 8. Fizyczne modele i instrumenty naukowe /    353
  Podsumowanie i uwagi końcowe /    403
  Aneks. Laboratorium myśli, czyli kilka uwag na temat technologii pracy
  umysłowej /    417
  Bibliografia /    451
  Summary /    487
  Indeks osobowy /    491
  Indeks rzeczowy /    499
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia