POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Pierwsza polska publikacja o roli badań z użytkownikami w tworzeniu produktów interaktywnych. Książka pokazuje nieodłączny związek badań z projektowaniem i biznesem, którego wynikiem są intuicyjne, budzące pozytywne emocje i wartościowe produkty. Autorki, bazując na wieloletnim doświadczeniu w branży startupowej, interaktywnej i IT, pokazują jak włączyć badania w kulturę organizacji, aby tworzyć produkty oparte na wiedzy, a nie przeczuciach. Książka jest niezbędnym źródłem wiedzy dla menadżerów, badaczy i projektantów. Kierownikom ułatwi poruszanie się w tematyce badawczej, weryfikację rzetelności badaczy, którym zleca prace, pokaże ramy czasowe i wyzwania logistyczne, a także korzyści płynące z badań. Dla badaczy książka stanowi podręczne kompendium wiedzy, a projektantom dostarcza argumentów przemawiających za tworzeniem produktów w oparciu o realne dane. Książka została napisana zarówno dla entuzjastów, jak i przeciwników badań z użytkownikami. Tym pierwszym uzmysłowi różnorodność metod i ułatwi ich dobór do kontekstu projektu, drugim pokaże praktyczne zastosowanie wniosków z badań. Autorki przedstawiają 13 głównych metod badawczych, dopełniając je rzadziej spotykanymi wariantami, przykładowymi narzędziami, harmonogramami i dobrymi praktykami. Każda zaprezentowana metoda badawcza zawiera: - pigułkę, czyli najważniejsze cechy i elementy składowe danej metody, tak aby można było w minutę zorientować się w jej przeznaczeniu, - plusy i minusy, ułatwiające szybki dobór metody do danego kontekstu, - dobre praktyki, czyli wskazówki, na co zwrócić uwagę, jak usprawnić proces i jakich błędów unikać, - ciekawostki, polemiki i wariacje metod, które mogą zainteresować nawet bardzo doświadczonych badaczy, - przykład, czyli praktyczne zastosowanie metody w konkretnym projekcie.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 496 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18443-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 11 |
1. Rola badań w procesie projektowania user experience rozwiązań interaktywnych | 21 |
1.1. User experience projektów interaktywnych | 27 |
1.1.1. Definicja user experience | 28 |
1.1.2. Definicja użyteczności | 29 |
1.2. Proces projektowania zorientowanego na użytkownika | 29 |
1.2.1. Miejsce UX w wodospadowym prowadzeniu projektów | 31 |
1.2.2. Miejsce UX w metodykach zwinnych | 32 |
1.2.3. Badania z użytkownikami w UCD | 33 |
1.3. Klasyfikacja metod badawczych wykorzystywanych w procesie projektowym | 37 |
1.4. Korzyści z wykorzystania badań w projektowaniu | 42 |
2. Przygotowanie do badań z użytkownikami | 49 |
2.1. Plan badawczy | 50 |
2.2. Dobór metody badawczej | 53 |
2.3. Dobór próby i rekrutacja | 57 |
2.3.1. Dobór próby w badaniach ilościowych | 57 |
2.3.1.1. Celowy dobór próby | 59 |
2.3.2. Rekrutacja uczestników badań | 59 |
2.4. Przygotowanie do badań | 64 |
2.4.1. Przygotowanie narzędzia badawczego | 64 |
2.4.2. Organizacja sesji badawczych | 65 |
2.5. Prowadzenie badań | 69 |
2.6. Badania z udziałem dzieci | 71 |
2.6.1. Dlaczego badania z dziećmi są inne niż z dorosłymi | 72 |
2.6.2. Przygotowania do badań z dziećmi | 75 |
2.6.3. Prowadzenie badań z dziećmi | 76 |
3. Badania potrzeb w projektowaniu produktów | 79 |
3.1. IDI, czyli indywidualne wywiady pogłębione | 83 |
3.1.1. Kiedy stosować wywiady indywidualne | 84 |
3.1.2. Rodzaje wywiadów indywidualnych. | 86 |
3.1.3. Przebieg badania | 88 |
3.1.4. Wariacja: diady | 94 |
3.1.5. Analiza | 95 |
3.1.6. Korzyści i ograniczenia wywiadów indywidualnych | 96 |
3.2. Badania kwestionariuszowe | 98 |
3.2.1. Kiedy stosować badania kwestionariuszowe. | 99 |
3.2.2. Przebieg badania | 102 |
3.2.3. Ważne dla UX skale i narzędzia | 106 |
3.2.4. Wariacja: ankieta audytoryjna | 108 |
3.2.5. Wariacja: CATI | 109 |
3.2.6. Analiza ankiet | 110 |
3.2.7. Korzyści i ograniczenia badań kwestionariuszowych | 112 |
3.3. Fokusy, czyli zogniskowane wywiady grupowe | 113 |
3.3.1. Kiedy stosować fokusy | 115 |
3.3.2. Przebieg badania | 116 |
3.3.3. Techniki projekcyjne i zadania praktyczne | 121 |
3.3.4. Fokusownia | 129 |
3.3.5. Moderacja | 131 |
3.3.6. Wariacja: współprojektowanie | 133 |
3.3.7. Analiza badań fokusowych | 134 |
3.3.8. Korzyści i ograniczenia fokusów | 135 |
3.4. Badania etnograficzne: obserwacja i wywiad kontekstowy | 137 |
3.4.1. Obserwacja | 137 |
3.4.2. Wywiad kontekstowy | 139 |
3.4.3. Kiedy stosować badania etnograficzne | 141 |
3.4.4. Przebieg badania | 143 |
3.4.5. Konstrukcja scenariusza wywiadu kontekstowego | 149 |
3.4.6. Prowadzenie wywiadu kontekstowego | 152 |
3.4.7. Wariacja: wywiad kontekstowy z zadaniami | 153 |
3.4.8. Wariacja: shadowing | 154 |
3.4.9. Analiza | 155 |
3.4.10. Korzyści i ograniczenia badań etnograficznych | 161 |
3.5. Badania dzienniczkowe | 162 |
3.5.1. Kiedy stosować badania dzienniczkowe | 164 |
3.5.2. Rodzaje dzienniczków ze względu na formę | 165 |
3.5.3. Rodzaje dzienniczków ze względu na strukturę | 169 |
3.5.4. Przebieg badania | 170 |
3.5.5. Narzędzie badawcze | 174 |
3.5.6. Wariacja: sonda kulturowa | 183 |
3.5.7. Analiza dzienniczków | 187 |
3.5.8. Korzyści i ograniczenia badań dzienniczkowych | 188 |
3.6. Analiza danych zastanych | 190 |
3.6.1. Kiedy stosować analizę danych zastanych | 191 |
3.6.2. Warianty analizy danych zastanych | 193 |
3.6.2.1. Desk research | 193 |
3.6.2.2. Analiza zawartości i treści | 195 |
3.6.3. Rodzaje analizowanych treści | 195 |
3.6.4. Jednostki analizy i klucz kategoryzacyjny | 196 |
3.6.5. Korzyści i ograniczenia analizy danych zastanych | 200 |
3.7. Sortowanie kart | 201 |
3.7.1. Kiedy stosować sortowanie kart | 203 |
3.7.2. Rodzaje sortowania kart | 204 |
3.7.3. Przebieg badania | 209 |
3.7.4. Analiza sortowania kart | 214 |
3.7.5. Wariacja: sortowanie drzewiaste | 217 |
3.7.6. Korzyści i ograniczenia sortowania kart | 221 |
4. Ewaluacja, czyli jak sprawdzić user experience projektu | 223 |
4.1. Zadaniowe testy użyteczności | 228 |
4.1.1. Kiedy stosować zadaniowe testy użyteczności | 231 |
4.1.2. Przebieg badania | 234 |
4.1.2.1. Liczebność próby i rekrutacja respondentów | 234 |
4.1.2.2. Scenariusz badań i zadania | 241 |
4.1.2.3. Przygotowanie badań | 248 |
4.1.2.4. Prowadzenie zadaniowych testów użyteczności | 256 |
4.1.2.5. Ocena satysfakcji | 265 |
4.1.3. Różne typy testów użyteczności | 270 |
4.1.3.1. Testy z pomiarem wykonania i testy porównawcze | 270 |
4.1.3.2. Wspólne odkrywanie | 272 |
4.1.3.3. Metoda zaznajamiania | 273 |
4.1.3.4. Testy mobilne i w terenie | 274 |
4.1.3.5. Testy na makietach i na prototypie | 276 |
4.1.4. Wariacja: Test 5 sekund | 278 |
4.1.5. Wariacja: Czarnoksiężnik z krainy Oz | 281 |
4.1.6. Wariacja: RITE (szybki iteracyjny test i ewaluacja) | 281 |
4.1.7. Analiza i raportowanie wyników badań | 287 |
4.1.8. Korzyści i ograniczenia zadaniowych testów użyteczności | 296 |
4.2. Eyetracking | 298 |
4.2.1. Kiedy stosować eyetracking | 299 |
4.2.2. Ilu respondentów zaprosić do eyetrackingu | 302 |
4.2.3. Przebieg badania | 303 |
4.2.3.1. Ograniczenia osobowe i techniczne | 304 |
4.2.3.2. Protokół głośnego myślenia | 305 |
4.2.3.3. Patrzenie swobodne vs. zadania | 306 |
4.2.3.4. Problemy techniczne i analityczne | 307 |
4.2.4. Metryki analizy | 308 |
4.2.5. Korzyści i ograniczenia eyetrackingu | 312 |
4.3. Zdalne badania ewaluacyjne | 314 |
4.3.1. Moderowane i niemoderowane badania zdalne | 314 |
4.3.2. Zalety i ograniczenia | 321 |
4.4. Ewaluacja emocji w UX | 325 |
4.4.1. Kiedy stosować ewaluację emocji | 327 |
4.4.2. Metody i techniki ewaluacji emocji | 328 |
4.4.2.1. Metody subiektywne | 329 |
4.4.2.2. Metody obiektywne | 337 |
5. Optymalizacja, czyli jak doskonalić projekt | 343 |
5.1. Analiza statystyk | 347 |
5.1.1. Źródła statystyk | 348 |
5.1.2. Obszary analizy | 351 |
5.1.3. Dziesięć dobrych praktyk analityka | 358 |
5.1.4. Problemy z analizą statystyk | 362 |
5.1.5. Korzyści i ograniczenia analizy statystyk | 363 |
5.2. Testy A/B | 364 |
5.2.1. Co testować | 366 |
5.2.2. Przebieg badania | 368 |
5.2.3. Wariacja: Testy wieloczynnikowe | 379 |
5.2.4. Korzyści i ograniczenia testów A/B | 380 |
5.3. Śledzenie ruchów myszki | 382 |
5.3.1. Przebieg badania | 383 |
5.3.2. Analiza wyników | 389 |
5.3.3. Korzyści i ograniczenia śledzenia ruchów myszki | 396 |
6. Analiza danych i raportowanie | 399 |
6.1. Analiza jakościowa | 403 |
6.1.1. Przygotowanie danych | 404 |
6.1.2. Analiza danych | 407 |
6.1.3. Interpretacja danych | 419 |
6.2. Analiza ilościowa. | 424 |
6.2.1. Przygotowanie danych | 424 |
6.2.2. Statystyki opisowe | 425 |
6.2.3. Jak określać relacje pomiędzy zmiennymi | 430 |
6.2.4. Jak nie wpaść w pułapkę liczb | 436 |
6.3. Modelowanie oparte na badaniach | 438 |
6.3.1. Persony | 439 |
6.3.2. Mapa empatii | 443 |
6.3.3. Scenariusze użytkownika | 446 |
6.3.4. Diagramy i przepływy | 449 |
6.3.5. Mapowanie podróży użytkownika | 451 |
6.3.6. Macierze | 454 |
6.4. Komunikowanie wyników badań | 456 |
6.4.1. Struktura raportu badawczego | 460 |
6.4.2. Jak napisać raport, żeby ktoś go przeczytał | 467 |
6.4.3. Filmy wideo | 473 |
6.4.4. Prezentowanie wyników | 475 |
6.5. Promuj badania w swojej organizacji | 489 |
Indeks | 491 |