INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Psychologia i pedagogika są naukami empirycznymi, a to oznacza, że jedyną drogą wprowadzenia do nich nowych twierdzeń i teorii jest konfrontacja z danymi empirycznymi. Powtarzalność badań stanowi istotną cechę poznania naukowego. Metoda eksperymentu jest taką metodą, która pozwala na powtarzalność badania, czyniąc je intersubiektywnie komunikowalnym oraz intersubiektywnie kontrolowalnym i dostarcza wiedzy o najwyższym stopniu pewności. Podręcznik wprowadza Czytelnika – studenta psychologii, pedagogiki i dyscyplin pokrewnych (np. socjologii) – w podstawy eksperymentu zarówno laboratoryjnego, jak i terenowego, opartego na porównaniach dwugrupowych i na porównaniach wielogrupowych (odwołującego się do statystycznego modelu analizy wariancji). Obejmuje on pewne „minimum” metodologiczne, którego opanowanie przez Czytelnika umożliwia poprawne zaplanowanie i przeprowadzenie badań eksperymentalnych. Autor włożył wiele wysiłku, aby te skomplikowane zagadnienia wyłożyć w sposób systematyczny i przystępny dla osób z podstawowym przygotowaniem statystycznym.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 280 |
Kategoria | Metodologia badań psychologicznych |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-296-1 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 9 |
ROZDZIAŁ 1. OSOBLIWOŚCI EKSPERYMENTU W BADANIACH | |
PSYCHOLOGICZNYCH I PEDAGOGICZNYCH | |
– UWAGI WPROWADZAJĄCE | 13 |
1.1. Pięć zasadniczych punktów | 13 |
1.2. Eksperyment a teoria – zasada niesprzeczności paradygmatycznej | 14 |
1.3. Pomiar zmiennych a teoria – zasada zgodności pomiaru zmiennych | |
i teorii psychologicznej | 16 |
1.4. Metodologiczne i psychologiczne kryteria dobroci planu | |
eksperymentalnego | 17 |
1.4.1. Kryteria metodologiczne | 18 |
1.4.2. Kryteria psychologiczne | 19 |
1.5. Eksperyment i interpretacja jego rezultatów – zasada zgodności | |
rezultatu eksperymentu i teorii psychologicznej | 21 |
1.6. Wnioski | 22 |
Podstawowe pojęcia | 25 |
Literatura zalecana | 26 |
ROZDZIAŁ 2. EKSPERYMENT – PODSTAWOWE POJĘCIA I ZAŁOŻENIA | 27 |
2.1. Zmienna | 27 |
2.2. Zmienność i wariancja jako jej miara. | |
Rozbicie wariancji całkowitej na wariancje cząstkowe | 37 |
2.3. Istotność | 46 |
2.4. Kontrola | 47 |
2.5. Randomizacja – zasada randomizacji | 48 |
2.6. Manipulacja | 50 |
2.7. Eksperyment – definicja | 51 |
Podstawowe pojęcia | 52 |
Literatura zalecana | 54 |
ROZDZIAŁ 3. ODMIANA JEDNO-JEDNOZMIENNOWA | |
– PODSTAWOWE PLANY EKSPERYMENTALNE OPARTE | |
NA PORÓWNANIACH DWUGRUPOWYCH | 55 |
3.1. Ustalenia definicyjne i założenia wyjściowe | 55 |
3.2. Przegląd planów eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych | 60 |
3.2.1. Plan dwugrupowy z grupą eksperymentalną i grupą kontrolną | |
– z pretestem i posttestem w obu grupach | 61 |
3.2.2. Plan dwugrupowy z grupą eksperymentalną i grupą kontrolną | |
– z posttestem w obu grupach | 64 |
3.2.3. Plan dwugrupowy z grupą eksperymentalną i grupą kontrolną | |
– z pretestem w grupie kontrolnej i posttestem | |
w grupie eksperymentalnej | 67 |
3.2.4. Plan czterogrupowy z dwiema grupami eksperymentalnymi | |
i dwiema grupami kontrolnymi – z pretestem i posttestem | |
w czterech grupach (plan Solomona) | 69 |
3.2.5. Plan czterogrupowy z pretestem i posttestem | |
w różnych grupach | 72 |
3.2.6. Zwielokrotniony plan czterogrupowy z pretestem i posttestem | |
w różnych grupach | 73 |
3.2.7. Plan trzygrupowy z pretestem i posttestem | |
w różnych grupach | 75 |
3.2.8. Plan czterogrupowy przekrojowy – z pretestem i posttestem | |
w różnych grupach | 76 |
3.2.9. Plan jednogrupowy z pretestem i posttestem | 78 |
3.2.10. Plan jednogrupowy z posttestem | 80 |
3.3. Ograniczenia odmiany jedno-jednozmiennowej | 81 |
Podstawowe pojęcia | 82 |
Literatura zalecana | 82 |
ROZDZIAŁ 4. ODMIANA WIELO-JEDNOZMIENNOWA – CZĘŚĆ I | |
PLANY CZYNNIKOWE W GRUPACH KOMPLETNIE | |
ZRANDOMIZOWANYCH | 83 |
4.1. Podstawowe pojęcia i definicje – na przykładzie | |
planu jednoczynnikowego (A) w grupach kompletnie | |
zrandomizowanych | 85 |
4.1.1. Zapis wyników | 85 |
4.1.2. Odchylenie wyniku od średniej. Sumy kwadratów odchyleń | |
wyników od średniej SS. Struktura pojedynczego wyniku | |
– efekty główne czynnika A (αi) i błąd eksperymentalny (εik) | 89 |
4.1.3. Stopnie swobody df | 93 |
4.1.4. Średnie kwadraty MS. Wartości oczekiwane średnich | |
kwadratów E(MS) | 96 |
4.1.5. Hipotezy – zerowa H0 i alternatywna H1 | 98 |
4.1.6. Podejmowanie decyzji odnośnie do H0 za pomocą testu F. | |
Korzystanie z tablic Snedecora wartości statystyki F | 100 |
4.1.7. Modele ANOVA: model stały (I), model losowy (II), | |
model mieszany (III). Model ortogonalny a model | |
nieortogonalny | 101 |
4.1.8. Założenia . Odchylenia od założeń | |
i transformacja wyników surowych | 102 |
4.2. Plan jednoczynnikowy (A) w grupach kompletnie | |
zrandomizowanych (n > 1) | 106 |
4.3. Plan dwuczynnikowy (AB) w grupach kompletnie | |
zrandomizowanych (n > 1) | 109 |
4.3.1. Podstawowe pojęcia i definicje (ciąg dalszy punktu 4.1) | 109 |
4.3.2. Analiza przykładu | 117 |
4.4. Plan trójczynnikowy (ABC) w grupach kompletnie | |
zrandomizowanych (n > 1) | 124 |
4.4.1. Założenia statystyczne planu ABC | 124 |
4.4.2. Pojęcie interakcji ABC – A| bj, A| cz, Β| ai, Β| cz, C| ai, C| bj | |
oraz proste efekty interakcyjne AB| cz, AC| bj, BC| ai | 128 |
4.4.3. Analiza przykładu | 138 |
4.5. Test wielokrotnych porównań HSD Tukeya | 141 |
4.6. Plan jednoczynnikowy w grupach kompletnie zrandomizowanych | |
(n > 1) – porównanie p – 1 grup eksperymentalnych | |
z 1 grupą kontrolną: test Dunnetta | 145 |
Podstawowe pojęcia | 147 |
Literatura zalecana | 149 |
ROZDZIAŁ 5. ODMIANA WIELO-JEDNOZMIENNOWA – CZĘŚĆ II | |
PLANY CZYNNIKOWE Z POWTARZANIEM POMIARÓW | |
ZMIENNEJ ZALEŻNEJ | 150 |
5.1. Specyfika planów eksperymentalnych z powtarzaniem pomiarów | |
zmiennej zależnej. Założenia ANOVA | 150 |
5.2. Plan jednoczynnikowy (A) z powtarzaniem pomiarów zmiennej | |
zależnej (n = 1) | 155 |
5.2.1. Struktura wyniku pojedynczej osoby. Efekty główne | |
czynnika A. Założenia modelu | 155 |
5.2.2. Sumy kwadratów SS. Stopnie swobody df. | |
Średnie kwadraty MS. | |
Oczekiwane średnie kwadraty E(MS) | 156 |
5.2.3. Hipotezy zerowe i ich testy | 159 |
5.2.4. Porównania wielokrotne | 160 |
5.2.5. Analiza przykładu | 160 |
5.3. Plan dwuczynnikowy (AB) z powtarzaniem pomiarów zmiennej | |
zależnej w obrębie czynnika Β(n > 1) | 161 |
5.3.1. Struktura wyniku pojedynczej osoby. | |
Efekty główne czynnika A. Założenia modelu | 161 |
5.3.3. Hipotezy zerowe i ich testy | 165 |
5.3.4. Interakcja AB. Efekty proste | 167 |
5.3.5. Porównania wielokrotne | 172 |
5.3.6. Analiza przykładu | 173 |
Podstawowe pojęcia | 175 |
Literatura zalecana | 175 |
ROZDZIAŁ 6. O TYM, CO ISTOTNE | 176 |
6.1. Testy istotności różnic | 177 |
6.1.1. Skala przedziałowa i ilorazowa | 177 |
6.1.2. Skala porządkowa | 186 |
6.1.3. Skala nominalna | 195 |
6.2. Ocena siły związku między zmienną zależną Y i zmiennymi | |
niezależnymi dla niej istotnymi | 200 |
6.3. Ocena wielkości efektów eksperymentalnych jako miara istotności | |
zmiennych w planach ANOVA – przypadek gdy zmienna Y | |
jest przedziałowa, a zmienne X są nominalne | 201 |
Podstawowe pojęcia | 212 |
Literatura zalecana | 213 |
ROZDZIAŁ 7. JAK ZAPEWNIĆ WYSOKĄ TRAFNOŚĆ PLANU | |
EKSPERYMENTALNEGO? | 215 |
7.1. Cztery konteksty trafności planu eksperymentalnego | 215 |
7.2. Trafność wewnętrzna | 216 |
7.3. Czynniki zakłócające trafność wewnętrzną | 218 |
7.4. Trafność zewnętrzna | 222 |
7.5. Czynniki zakłócające trafność zewnętrzną | 224 |
Podstawowe pojęcia | 225 |
Literatura zalecana | 226 |
ROZDZIAŁ 8. DLACZEGO NALEŻY ZWRACAĆ UWAGĘ NA PRETEST | |
ZMIENNEJ ZALEŻNEJ? | 227 |
8.1. Pretest zmiennej zależnej – problemy metodologiczne | 227 |
8.2. Znaczenie pretestu zmiennej zależnej | 229 |
Podstawowe pojęcia | 237 |
Literatura zalecana | 237 |
LITERATURA | 238 |
SPIS TABLIC STATYSTYCZNYCH | 243 |
INDEKS NAZWISK | 278 |