Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice

-20%

Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,60  32,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

25,6032,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Psychologia i pedagogika są naukami empirycznymi, a to oznacza, że jedyną drogą wprowadzenia do nich nowych twierdzeń i teorii jest konfrontacja z danymi empirycznymi. Powtarzalność badań stanowi istotną cechę poznania naukowego. Metoda eksperymentu jest taką metodą, która pozwala na powtarzalność badania, czyniąc je intersubiektywnie komunikowalnym oraz intersubiektywnie kontrolowalnym i dostarcza wiedzy o najwyższym stopniu pewności. Podręcznik wprowadza Czytelnika – studenta psychologii, pedagogiki i dyscyplin pokrewnych (np. socjologii) – w podstawy eksperymentu zarówno laboratoryjnego, jak i terenowego, opartego na porównaniach dwugrupowych i na porównaniach wielogrupowych (odwołującego się do statystycznego modelu analizy wariancji). Obejmuje on pewne „minimum” metodologiczne, którego opanowanie przez Czytelnika umożliwia poprawne zaplanowanie i przeprowadzenie badań eksperymentalnych. Autor włożył wiele wysiłku, aby te skomplikowane zagadnienia wyłożyć w sposób systematyczny i przystępny dla osób z podstawowym przygotowaniem statystycznym.


Liczba stron280
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-296-1
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    9
  – UWAGI WPROWADZAJĄCE    13
  1.1. Pięć zasadniczych punktów    13
  1.2. Eksperyment a teoria – zasada niesprzeczności paradygmatycznej    14
  i teorii psychologicznej    16
  eksperymentalnego    17
  1.4.1. Kryteria metodologiczne    18
  1.4.2. Kryteria psychologiczne    19
  rezultatu eksperymentu i teorii psychologicznej    21
  1.6. Wnioski    22
  Podstawowe pojęcia    25
  Literatura zalecana    26
  ROZDZIAŁ 2. EKSPERYMENT – PODSTAWOWE POJĘCIA I ZAŁOŻENIA    27
  2.1. Zmienna    27
  Rozbicie wariancji całkowitej na wariancje cząstkowe    37
  2.3. Istotność    46
  2.4. Kontrola    47
  2.5. Randomizacja – zasada randomizacji    48
  2.6. Manipulacja    50
  2.7. Eksperyment – definicja    51
  Podstawowe pojęcia    52
  Literatura zalecana    54
  NA PORÓWNANIACH DWUGRUPOWYCH    55
  3.1. Ustalenia definicyjne i założenia wyjściowe    55
  3.2. Przegląd planów eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych    60
  – z pretestem i posttestem w obu grupach    61
  – z posttestem w obu grupach    64
  w grupie eksperymentalnej    67
  w czterech grupach (plan Solomona)    69
  w różnych grupach    72
  w różnych grupach    73
  w różnych grupach    75
  w różnych grupach    76
  3.2.9. Plan jednogrupowy z pretestem i posttestem    78
  3.2.10. Plan jednogrupowy z posttestem    80
  3.3. Ograniczenia odmiany jedno-jednozmiennowej    81
  Podstawowe pojęcia    82
  Literatura zalecana    82
  ZRANDOMIZOWANYCH    83
  zrandomizowanych    85
  4.1.1. Zapis wyników    85
  – efekty główne czynnika A (αi) i błąd eksperymentalny (εik)    89
  4.1.3. Stopnie swobody df    93
  kwadratów E(MS)    96
  4.1.5. Hipotezy – zerowa H0 i alternatywna H1    98
  Korzystanie z tablic Snedecora wartości statystyki F    100
  nieortogonalny    101
  i transformacja wyników surowych    102
  zrandomizowanych (n > 1)    106
  zrandomizowanych (n > 1)    109
  4.3.1. Podstawowe pojęcia i definicje (ciąg dalszy punktu 4.1)    109
  4.3.2. Analiza przykładu    117
  zrandomizowanych (n > 1)    124
  4.4.1. Założenia statystyczne planu ABC    124
  oraz proste efekty interakcyjne AB| cz, AC| bj, BC| ai    128
  4.4.3. Analiza przykładu    138
  4.5. Test wielokrotnych porównań HSD Tukeya    141
  z 1 grupą kontrolną: test Dunnetta    145
  Podstawowe pojęcia    147
  Literatura zalecana    149
  ZMIENNEJ ZALEŻNEJ    150
  zmiennej zależnej. Założenia ANOVA    150
  zależnej (n = 1)    155
  czynnika A. Założenia modelu    155
  Oczekiwane średnie kwadraty E(MS)    156
  5.2.3. Hipotezy zerowe i ich testy    159
  5.2.4. Porównania wielokrotne    160
  5.2.5. Analiza przykładu    160
  zależnej w obrębie czynnika Β(n > 1)    161
  Efekty główne czynnika A. Założenia modelu    161
  5.3.3. Hipotezy zerowe i ich testy    165
  5.3.4. Interakcja AB. Efekty proste    167
  5.3.5. Porównania wielokrotne    172
  5.3.6. Analiza przykładu    173
  Podstawowe pojęcia    175
  Literatura zalecana    175
  ROZDZIAŁ 6. O TYM, CO ISTOTNE    176
  6.1. Testy istotności różnic    177
  6.1.1. Skala przedziałowa i ilorazowa    177
  6.1.2. Skala porządkowa    186
  6.1.3. Skala nominalna    195
  niezależnymi dla niej istotnymi    200
  jest przedziałowa, a zmienne X są nominalne    201
  Podstawowe pojęcia    212
  Literatura zalecana    213
  EKSPERYMENTALNEGO?    215
  7.1. Cztery konteksty trafności planu eksperymentalnego    215
  7.2. Trafność wewnętrzna    216
  7.3. Czynniki zakłócające trafność wewnętrzną    218
  7.4. Trafność zewnętrzna    222
  7.5. Czynniki zakłócające trafność zewnętrzną    224
  Podstawowe pojęcia    225
  Literatura zalecana    226
  ZMIENNEJ ZALEŻNEJ?    227
  8.1. Pretest zmiennej zależnej – problemy metodologiczne    227
  8.2. Znaczenie pretestu zmiennej zależnej    229
  Podstawowe pojęcia    237
  Literatura zalecana    237
  LITERATURA    238
  SPIS TABLIC STATYSTYCZNYCH    243
  INDEKS NAZWISK    278
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia