POLECAMY
Redakcja:
Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Ewa Kraus, Piotr Oleśniewicz
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
(…) Od czego zależą sukcesy szkolne uczniów jako przeciwieństwo niepowodzeń szkolnych? Można je podzielić na: uwarunkowania szkolne (warunki do nauki i osiągania sukcesów, kompetencje nauczycieli, rozwój zainteresowań uczniów i wspomaganie ich w rozwoju, wspieranie rodziców, regulacje prawne dotyczące funkcjonowania szkoły); rodzinne (stworzenie warunków do nauki, rozwijanie zainteresowań dzieci, motywowanie ich do nauki, kontakty ze szkołą); środowiskowe (rozbudowane oferta rozwoju zainteresowań); osobowościowe (indywidualny poziom uzdolnień, wspieranie w nauce, osobiste zainteresowania, aktywność, motywacja do nauki).
Zabiegając o sukcesy szkolne uczniów, powinniśmy starać się w pierwszej kolejności o to, aby szkoła tworzyła warunki i klimat do ich osiągania7. Infrastruktura i baza materialna, na której koncentrowaliśmy się na początku, nie gwarantuje sama z siebie uczniom sukcesów. Nauczyciele muszą być przy¬ gotowani do jej wykorzystania i powinni ją wykorzystywać. Chodzi zatem o kompetencje metodyczne i organizacyjne nauczycieli.
Co zrobić, aby uczniowie chcieli chętnie uczęszczać do szkoły, nie mieli fobii wobec szkoły, a szkoła nie sprawiała, że uczniowie stają się coraz bar¬dziej znerwicowani i agresywni? Szkoła powinna rozwijać zainteresowania uczniów poprzez swoje programy nauczania dostosowane do indywidualnych możliwości rozwojowych uczniów, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, tak, aby stała się miejscem przyjaznym i lubianym przez uczniów.
W tym zakresie konieczna jest współpraca z rodzicami i wspomaganie ich w procesie wychowania. Rodzice oczekują od nauczycieli porad na temat określonych problemów wychowawczych itp.8 Liczą na zachowania nauczycie¬la podobne do lekarza (stawia diagnozę, ale także podejmuje środki zaradcze). Rodzice powinni wyzwalać w swoich dzieciach zainteresowania i umożliwiać ich rozwijanie, interesować się wynikami w nauce, pomagać dzieciom, jeśli jest taka potrzeba, lub ograniczać się do dyskretnej kontroli.
Oddając do rąk Czytelników kolejną monografię poświęconą jakości edukacji, mamy nadzieję, że uda się nam podtrzymać dyskusję i badania nad stanem polskiej edukacji.
Zenon Jasiński
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 186 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wyższa Szkoła Humanitas |
ISBN-13 | 978-83-64788-21-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Zenon Jasiński | 13 |
Część I. Aspekty nauczania we współczesnej szkole | |
Józef Kuźma | |
Ku szkole jutra bardziej skoncentrowanej na uczniach | 21 |
Józef Sowa | |
Edukacja dla przyszłości | 33 |
Ryszard Pęczkowski | |
Nauczanie w klasach łączonych – kontekst teoretyczno-empiryczny | 45 |
Część II. Wzorzec współczesnego pedagoga | |
Michał Cholewiński | |
Lider czy zgodny współpracownik? Stale aktualny dylemat roli współczesnego nauczyciela | 57 |
Grzegorz Polański | |
Nauczyciel facylitator w perspektywie adolescenta | 67 |
Bogdan Urbanek | |
Co może wyczarować nauczycielska wyobraźnia? | 79 |
Część III. Sukcesy i niepowodzenia młodzieży szkolnej | |
Andrzej Jasiński, Zenon Jasiński | |
Wybrane uwarunkowania sukcesów uczniów szkół podstawowych Opolszczyzny z perspektywy badań przesiewowych | 95 |
Beata Ciupińska | |
Uwarunkowania niepowodzeń szkolnych i ich wpływ na przebieg procesu socjalizacji | 111 |
Maria Kopsztejn | |
Tradycja i nowoczesność – lista lektur w szkole ponadgimnazjalnej: skrócić, zmienić czy zostawić? Refleksje o kształceniu literackim i kulturowym | 121 |
Część IV. Problemy młodzieży w wieku gimnazjalnym | |
Małgorzata Kuśpit | |
Postawa twórcza a style radzenia sobie ze stresem przez osoby w okresie wczesnej dorosłości | 135 |
Dorota Domińska-Werbel | |
Osobowościowe uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w sytuacji nacisku społecznego | 149 |
Część V. Edukacja jutra w rozważaniach teoretycznych | |
Jolanta Lenart, Zbigniew Lenart | |
Modelowe środowisko szkolne. Idea czy rzeczywistość | 163 |
Teresa Neckar-Ilnicka | |
Pedagogika sukcesu – perspektywa nowej subdyscypliny pedagogicznej | 175 |