POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca zawiera główne tezy z obszaru nowoczesnych form zarządzania i organizacji procesów kształcenia. Prezentuje genezę nauczania opartego na nowoczesnych środkach technicznych, z e-learningiem włącznie. W zakresie teoretycznym i badawczym omawia społeczne i techniczne aspekty upowszechnienia się e-learningu w Polsce. Dokonuje deskrypcji znaczenia ICT względem jej zastosowań edukacyjnych w kontekście społecznej asymilacji.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 254 |
Kategoria | Zastosowania informatyki |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-651-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 9 |
1. Znaczenie edukacji dla społeczeństwa informacyjnego w kontekście zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnej / | 13 |
1.1. Multimedialny substrat technologiczny społeczeństwa informacyjnego w kontekście edukacji /14 | |
1.1.1. Dorastanie społeczeństwa przedinformacyjnego / | 14 |
1.1.2. Zarys rozwoju społeczeństwa informacyjnego w kontekście technologii informacyjno-komunikacyjnej / | 17 |
1.1.3. Multimedia – technika mediów zintegrowanych / | 23 |
1.1.4. Implikacje stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnej w sferze edukacji / | 32 |
1.2. Znaczenie technologii informacyjno-komunikacyjnej w kształceniu ogólnym a dynamika zmian społeczno-ekonomicznych / | 43 |
1.2.1. Globalizacja edukacyjnych źródeł informacji i wiedzy – treści kształcenia / | 44 |
1.2.2. Technologia informacyjno-komunikacyjna a „szok informacyjny” / | 46 |
1.2.3. Perspektywy edukacji w kontekście technologii informacyjno-komunikacyjnej / | 49 |
Literatura / | 60 |
2. Techniczne i ekonomiczne aspekty dostępu do Internetu / | 63 |
2.1. Szerokopasmowy dostęp do Internetu na przykładzie Polski / | 65 |
2.1.1. Techniczny aspekt szerokopasmowego dostępu do Internetu / | 67 |
2.1.2. Polski rynek szerokopasmowego dostępu do Internetu / | 75 |
2.1.3. Znaczenie łączy światłowodowych dla rozwoju Internetu / | 82 |
2.2. Satelitarne łącza komunikacyjne dla Internetu / | 87 |
2.2.1. Aspekt techniczny i kierunki rozwoju systemów łączności satelitarnej / | 90 |
2.2.2. Rynek satelitarnych usług telekomunikacyjnych / | 94 |
Literatura / | 97 |
3. Związki e-edukacji z koncepcjami behawiorystycznymi, kognitywistycznymi i konstruktywistycznymi / | 99 |
3.1. Uczenie się jako reakcja na bodźce – behawioryzm / | 103 |
3.2. Uczenie się jako aktywne przyswajanie informacji – procesy poznawcze / | 107 |
3.3. Konstruowanie wiedzy jako podstawa kreatywności w społeczeństwie informacyjnym / | 111 |
Literatura / | 114 |
4. Od nauczania programowanego do wirtualnej przestrzeni społecznej Internetu na usługach e-learningu / | 116 |
4.1. Nauczanie wspomagane komputerowo – wprowadzenie do e-learningu / | 118 |
4.1.1. Znaczenie koncepcji nauczania programowanego / | 120 |
4.1.2. Nauczanie wspomagane komputerowo – CAI / | 127 |
4.2. Rozwój form kształcenia w perspektywie wirtualnej przestrzeni społecznej Internetu / | 131 |
4.2.1. Kształcenie na odległość a e-learning / | 132 |
4.2.2. Między portalem a platformą w e-learningu / | 145 |
4.2.3. Systemy e-learningowe 3D / | 150 |
4.3. Potencjał e-learningu a transformacje zinstytucjonalizowanej edukacji / | 159 |
Literatura / | 164 |
5. Oczekiwania wobec zastosowań Internetu w edukacji a rzeczywiste postawy i potrzeby młodego pokolenia Polaków / | 168 |
5.1. Pokoleniowość użytkowników Internetu w kontekście ekspansji wytworów ICT / | 170 |
5.2. Edukacyjny wymiar Internetu w opiniach młodego pokolenia i jego nauczycieli / | 175 |
5.3. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji – kierunków kształcenia dla studiów nauczycielsko-informatycznych / | 184 |
5.4. Znaczenie Internetu w życiu pracowników placówek oświatowych wyznacznikiem zmian w zinstytucjonalizowanej edukacji / | 189 |
Literatura / | 197 |
Aneks / | 201 |
Metodologia stosowana w badaniach własnych / | 201 |
1. Wykorzystanie Internetu w procesie kształcenia w ramach projektu „Internet w każdej gminie” (IwG) / | 203 |
2. Edukacyjne zasoby Internetu w Polsce utworzone w ramach projektów wdrożeniowych / | 206 |
3. Publiczny dostęp do Internetu w Polsce na przykładzie kawiarenek internetowych / | 208 |
4. Wpływ Internetu na młode pokolenie w opiniach administratorów kawiarenek internetowych / | 209 |
5. Wpływ Internetu na młode pokolenie w opiniach młodych klientów kawiarenek internetowych / | 211 |
6. Zawartość informacyjna witryn WWW śląskich szkół / | 212 |
7. Przedmiot technologia informacyjna w edukacji gimnazjalnej w zreformowanym szkolnictwie w Polsce / | 215 |
8. Trendy rozwojowe społeczeństwa informacyjnego w Polsce w obszarze wykorzystania ICT / | 219 |
9. Oddziaływanie szkolnego Internetu na twórcze zachowania uczniów / | 221 |
10. Oddziaływanie szkolnego Internetu na twórcze zachowania uczniów (kontynuacja – uzupełnienie) / | 222 |
11. Racjonalność pojmowania „społeczeństwa informacyjnego” w środowisku nauczycieli / | 224 |
12. Sfera informacyjna placówek oświatowych w zakresie wykorzystania Internetu / | 225 |
13. Awans zawodowy nauczycieli w kontekście usług Internetu / | 227 |
14. Szanse rozwojowe uczniów stwarzane przez zdobycze technologii informacyjno-komunikacyjnej / | 228 |
15. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w zarządzaniu publicznymi placówkami oświatowymi / | 229 |
16. Znaczenie Internetu w pracy i życiu prywatnym dyrektorów publicznych placówek oświatowych (1) / | 230 |
17. Znaczenie Internetu w pracy i życiu prywatnym dyrektorów publicznych placówek oświatowych (2) / | 231 |
18. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych – wybór kierunku kształcenia (1) / | 232 |
19. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych – wybór kierunku kształcenia (2) / | 234 |
20. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych – wybór kierunku kształcenia (3) / | 235 |
21. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych – wybór kierunku kształcenia (4) / | 236 |
22. Internet w życiu młodzieży gimnazjalnej (pilotażowe) / | 237 |
23. Internet w życiu młodzieży gimnazjalnej (1) / | 238 |
24. Internet w życiu młodzieży gimnazjalnej (2) / | 239 |
25. Znaczenie Internetu w pracy i życiu prywatnym nauczycieli (1) / | 240 |
26. Znaczenie Internetu w pracy i życiu prywatnym nauczycieli (2) / | 241 |
27. Wpływ Internetu na procesy kształcenia gimnazjalistów / | 242 |
28. Bezpieczeństwo sieciowe w szkołach / | 243 |
29. Wpływ Internetu na relacje w grupach kształcenia integracyjnego / | 245 |
30. E-learning w życiu osób niepełnosprawnych / | 246 |
31. Znaczenie e-learningu dla rozwoju form kształcenia / | 247 |
Summary / | 249 |
Zusammenfassung / | 249 |