Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów

Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

Przepraszamy, z powodów technicznych pozycja chwilowo niedostępna.

Recykling (wtórne wykorzystanie) materiałów stosowanych do budowy samochodów jest obecnie koniecznością wynikającą z wymagań ochrony środowiska – podręcznik uświadamia skalę problemu wynikającą z wycofywania z eksploatacji kilkudziesięciu milionów pojazdów na świecie, w Polsce około 500 tysięcy. Recykling jest problemem interdyscyplinarnym – w podręczniku omówiono zagadnienia prawne: dyrektywa UE, polskie przepisy; techniczne: urządzenia do demontażu pojazdów; zakłady recyklingu: stacje demontażu, strzępiarki, huty, „recyklingową” budowę pojazdów – materiały podatne na przetwarzanie; organizacyjne: sieci zbiórki zużytych samochodów, wspomaganie komputerowe; ekonomiczne: opłacalność działalności przedsiębiorców; społeczne: świadomość ekologiczna – działania społeczne. Odbiorcy książki: studenci kierunków studiów: Mechanika i Budowa Maszyn, Inżynieria Materiałowa, Transport, a także innych uczelni na kierunkach ekologicznych i ekonomicznych.


Liczba stron160
WydawcaWydawnictwa Komunikacji i Łączności
ISBN-13978-83-206-1864-8
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  1. Recykling pojazdów samochodowych    9
    1.1. Potrzeby recyklingu pojazdów samochodowych    9
    1.2. Samochód jako źródło materiałów – odpadów niebezpiecznych dla środowiska    11
    1.3. Systemy gospodarcze recyklingu samochodów    11
    1.4. Systemy recyklingu w wybranych krajach Unii Europejskiej    14
      1.4.1. Holandia    15
      1.4.2. Szwecja    16
      1.4.3. Niemcy    17
      1.4.4. Wielka Brytania    19
      1.4.5. Francja    19
      1.4.6. Włochy    21
    Literatura do rozdziału 1    23
  2. Organizacja recyklingu    26
    2.1. Właściwości systemu recyklingu samochodów    25
    2.2. System recyklingu samochodów w Polsce    26
    2.3. Warunki działania stacji demontażu    31
    2.4. Sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji    32
    2.5. System finansowania    33
    Literatura do rozdziału 2    36
  3. Działania realizowane w stacji demontażu    37
    3.1. Demontaż    37
    3.2. Przeznaczenie demontowanych zespołów i materiałów    40
      3.2.1. Zespoły i materiały przeznaczone do odzysku i recyklingu    40
      3.2.2. Opony i inne elementy gumowe    44
      3.2.3. Silnik i zespoły napędowe    50
      3.2.4. Reaktory katalityczne    51
      3.2.5. Recykling akumulatorów    53
      3.2.6. Urządzenia elektryczne i elektroniczne    53
      3.2.7. Tworzywa sztuczne i kompozyty    55
      3.2.8. Nadwozie wraz z pozostałościami    56
      Literatura do rozdziału 3    57
  4. Recykling poszczególnych rodzajów materiałów i zespołów stosowanych w budowie samochodów    58
    4.1. Wstęp    58
    4.2. Stal i żelazo    58
    4.3. Metale nieżelazne    60
    4.4. Tworzywa sztuczne i kompozyty    61
      4.4.1. Problemy recyklingu tworzyw sztucznych i kompozytów    61
      4.4.2. Tworzywa termoplastyczne    67
      4.4.3. Poliuretany (PUR)    70
    4.5. Materiały kompozytowe    78
    4.6. Płyny eksploatacyjne    84
    4.7. Szkło    85
    4.8. Ocena ekonomicznej racjonalności wtórnego przetworzenia różnych rodzajów materiałów    86
    Literatura do rozdziału 4    87
  5. Ocena możliwości odzysku i recyklingu materiałów z samochodów najczęściej eksploatowanych w Polsce    89
    Literatura do rozdziału 5    101
  6. Systemy wspomagania komputerowego recyklingu samochodów    102
    6.1. Wstęp    102
    6.2. Międzynarodowy System Demontażu Pojazdów IDIS    102
      6.2.1. Zadania systemu    102
      6.2.2. Obsługa programu IDIS    105
    6.3. Systemy stosowane w kraju    110
      6.3.1. System ARES    110
      6.3.2. Modułowy system informatyczny recyklingu samochodów SIRS    120
    6.4. Autorski system wsparcia demontażu pojazdów „Recykling System”    122
      6.4.1. Zadania systemu    122
      6.4.2. Monitorowanie poziomu spełnienia Dyrektywy Unii Europejskiej – uzyskania zakładanego poziomu recyklingu    126
      6.4.3. Internetowa giełda części i zespołów do ponownego użycia    128
  7. Trendy rozwojowe w budowie samochodów i ich wpływ na działania w zakresie recyklingu    131
    7.1. Zmiany proporcji materiałów stosowanych w budowie pojazdów, wzrost udziału tworzyw sztucznych i kompozytów    131
    7.2. Zorientowane „recyklingowo” projektowanie samochodów    132
    7.3. Nowoczesne tworzywa sprzyjające recyklingowi    132
    7.4. Przystosowanie samochodów do demontażu    135
    7.5. Ograniczanie stosowania materiałów o znacznej szkodliwości    138
    7.6. Elementy bezpieczeństwa biernego    139
    Literatura do rozdziału 7    141
  8. System recyklingu pojazdów w Polsce    142
    8.1. Samochody wycofywane z eksploatacji w Polsce    142
    8.2. Stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów    145
    8.3. Strzępiarki    146
    8.4. Recykling stali i metali kolorowych    148
    8.5. Recykling płynów eksploatacyjnych    150
    8.6. Recykling tworzyw sztucznych, kompozytów i materiałów tekstylnych    151
    8.7. Recykling szkła    153
    8.8. Ogólna ocena działania systemu recyklingu samochodów w Polsce, problemy, prognozy rozwojowe    153
    Literatura do rozdziału 8    157
  Dodatek. Strony internetowe stowarzyszeń i zakładów zajmujących się recyklingiem    158
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia