EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Recykling (wtórne wykorzystanie) materiałów stosowanych do budowy samochodów jest obecnie koniecznością wynikającą z wymagań ochrony środowiska – podręcznik uświadamia skalę problemu wynikającą z wycofywania z eksploatacji kilkudziesięciu milionów pojazdów na świecie, w Polsce około 500 tysięcy. Recykling jest problemem interdyscyplinarnym – w podręczniku omówiono zagadnienia prawne: dyrektywa UE, polskie przepisy; techniczne: urządzenia do demontażu pojazdów; zakłady recyklingu: stacje demontażu, strzępiarki, huty, „recyklingową” budowę pojazdów – materiały podatne na przetwarzanie; organizacyjne: sieci zbiórki zużytych samochodów, wspomaganie komputerowe; ekonomiczne: opłacalność działalności przedsiębiorców; społeczne: świadomość ekologiczna – działania społeczne. Odbiorcy książki: studenci kierunków studiów: Mechanika i Budowa Maszyn, Inżynieria Materiałowa, Transport, a także innych uczelni na kierunkach ekologicznych i ekonomicznych.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 160 |
Kategoria | Mechanika |
Wydawca | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności |
ISBN-13 | 978-83-206-1864-8 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Recykling pojazdów samochodowych | 9 |
1.1. Potrzeby recyklingu pojazdów samochodowych | 9 |
1.2. Samochód jako źródło materiałów – odpadów niebezpiecznych dla środowiska | 11 |
1.3. Systemy gospodarcze recyklingu samochodów | 11 |
1.4. Systemy recyklingu w wybranych krajach Unii Europejskiej | 14 |
1.4.1. Holandia | 15 |
1.4.2. Szwecja | 16 |
1.4.3. Niemcy | 17 |
1.4.4. Wielka Brytania | 19 |
1.4.5. Francja | 19 |
1.4.6. Włochy | 21 |
Literatura do rozdziału 1 | 23 |
2. Organizacja recyklingu | 26 |
2.1. Właściwości systemu recyklingu samochodów | 25 |
2.2. System recyklingu samochodów w Polsce | 26 |
2.3. Warunki działania stacji demontażu | 31 |
2.4. Sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji | 32 |
2.5. System finansowania | 33 |
Literatura do rozdziału 2 | 36 |
3. Działania realizowane w stacji demontażu | 37 |
3.1. Demontaż | 37 |
3.2. Przeznaczenie demontowanych zespołów i materiałów | 40 |
3.2.1. Zespoły i materiały przeznaczone do odzysku i recyklingu | 40 |
3.2.2. Opony i inne elementy gumowe | 44 |
3.2.3. Silnik i zespoły napędowe | 50 |
3.2.4. Reaktory katalityczne | 51 |
3.2.5. Recykling akumulatorów | 53 |
3.2.6. Urządzenia elektryczne i elektroniczne | 53 |
3.2.7. Tworzywa sztuczne i kompozyty | 55 |
3.2.8. Nadwozie wraz z pozostałościami | 56 |
Literatura do rozdziału 3 | 57 |
4. Recykling poszczególnych rodzajów materiałów i zespołów stosowanych w budowie samochodów | 58 |
4.1. Wstęp | 58 |
4.2. Stal i żelazo | 58 |
4.3. Metale nieżelazne | 60 |
4.4. Tworzywa sztuczne i kompozyty | 61 |
4.4.1. Problemy recyklingu tworzyw sztucznych i kompozytów | 61 |
4.4.2. Tworzywa termoplastyczne | 67 |
4.4.3. Poliuretany (PUR) | 70 |
4.5. Materiały kompozytowe | 78 |
4.6. Płyny eksploatacyjne | 84 |
4.7. Szkło | 85 |
4.8. Ocena ekonomicznej racjonalności wtórnego przetworzenia różnych rodzajów materiałów | 86 |
Literatura do rozdziału 4 | 87 |
5. Ocena możliwości odzysku i recyklingu materiałów z samochodów najczęściej eksploatowanych w Polsce | 89 |
Literatura do rozdziału 5 | 101 |
6. Systemy wspomagania komputerowego recyklingu samochodów | 102 |
6.1. Wstęp | 102 |
6.2. Międzynarodowy System Demontażu Pojazdów IDIS | 102 |
6.2.1. Zadania systemu | 102 |
6.2.2. Obsługa programu IDIS | 105 |
6.3. Systemy stosowane w kraju | 110 |
6.3.1. System ARES | 110 |
6.3.2. Modułowy system informatyczny recyklingu samochodów SIRS | 120 |
6.4. Autorski system wsparcia demontażu pojazdów „Recykling System” | 122 |
6.4.1. Zadania systemu | 122 |
6.4.2. Monitorowanie poziomu spełnienia Dyrektywy Unii Europejskiej – uzyskania zakładanego poziomu recyklingu | 126 |
6.4.3. Internetowa giełda części i zespołów do ponownego użycia | 128 |
7. Trendy rozwojowe w budowie samochodów i ich wpływ na działania w zakresie recyklingu | 131 |
7.1. Zmiany proporcji materiałów stosowanych w budowie pojazdów, wzrost udziału tworzyw sztucznych i kompozytów | 131 |
7.2. Zorientowane „recyklingowo” projektowanie samochodów | 132 |
7.3. Nowoczesne tworzywa sprzyjające recyklingowi | 132 |
7.4. Przystosowanie samochodów do demontażu | 135 |
7.5. Ograniczanie stosowania materiałów o znacznej szkodliwości | 138 |
7.6. Elementy bezpieczeństwa biernego | 139 |
Literatura do rozdziału 7 | 141 |
8. System recyklingu pojazdów w Polsce | 142 |
8.1. Samochody wycofywane z eksploatacji w Polsce | 142 |
8.2. Stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów | 145 |
8.3. Strzępiarki | 146 |
8.4. Recykling stali i metali kolorowych | 148 |
8.5. Recykling płynów eksploatacyjnych | 150 |
8.6. Recykling tworzyw sztucznych, kompozytów i materiałów tekstylnych | 151 |
8.7. Recykling szkła | 153 |
8.8. Ogólna ocena działania systemu recyklingu samochodów w Polsce, problemy, prognozy rozwojowe | 153 |
Literatura do rozdziału 8 | 157 |
Dodatek. Strony internetowe stowarzyszeń i zakładów zajmujących się recyklingiem | 158 |