INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka Andrzeja Porzuczka poświęcona jest analizie relacji czasowych pomiędzy elementami frazy intonacyjnej w wymowie angielskiej zaawansowanego ucznia polskiego. Celem autora było wykazanie i opisanie różnic w tym zakresie między polskim uczniem a rodzimym użytkownikiem języka angielskiego oraz ich interpretacja w kontekście glottodydaktycznym.
Część teoretyczna pracy (rozdziały 1—3) omawia historię i stan badań nad prozodią języka mówionego oraz metodologię akustycznych badań mowy. Część praktyczna natomiast (rozdziały 4—7) przedstawia oparte na dyskusji z części teoretycznej założenia metodologiczne, hipotezy badawcze oraz materiał językowy wybrany do analizy, po czym autor w sposób wyczerpujący prezentuje i omawia wyniki swoich badań.
Autor zaobserwował m.in.: wyraźnie dłuższy czas trwania elementów nieakcentowanych w wymowie Polaków oraz większą u rodzimych użytkowników języka angielskiego tendencję do wyrównywania czasu trwanie stopy rytmicznej. Badania nie wykazały z kolei wyraźnych różnic w bezwzględnej długości samogłosek i sylab akcentowanych (z wyjątkiem sylab akcentowanych na końcu frazy, gdzie są one znacznie dłuższe w wymowie rodowitych Anglików).
Przedstawione w pracy Andrzeja Porzuczka rezultaty badań oraz wykorzystanie zastosowanych w nich metod mogą posłużyć do identyfikacji konkretnych problemów w przyswajaniu obcej wymowy, jak również wprowadzić element obiektywizmu do zazwyczaj impresjonistycznej oceny warstwy prozodycznej wymowy języka obcego.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 210 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-552-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | angielski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
CONTENTS | |
INTRODUCTION / | 9 |
CHAPTER | 1 |
SPEECH UNITS AND THEIR DURATION / | 15 |
1.1 The structure of utterances for prosodic analysis / | 15 |
1.1.1 Higher-level utterance constituents / | 15 |
1.1.2 Relations between the word (lexical or functional) and the foot / | 19 |
1.1.3 The status of lower level units — syllables and segments / | 20 |
1.1.4 Conclusion / | 22 |
1.2 Segmental length and its determinants / | 22 |
1.2.1 Intrinsic segmental length / | 22 |
1.2.1.1 Universal segmental duration determinants / | 23 |
1.2.1.2 Language-specific intrinsic segmental length / | 23 |
1.2.2 Phonetic context as a segmental duration determinant / | 25 |
1.2.3 The effect of syllable structure / | 26 |
1.3 Temporal relations within and across utterance units / | 27 |
1.3.1 Universal domain-edge processes / | 27 |
1.3.2 Domain-specific processes / | 29 |
1.3.2.1 The foot / | 29 |
1.3.2.2 The word / | 30 |
1.3.2.3 The intonational phrase and the utterance / | 31 |
1.3.3 The pauses / | 31 |
1.4 IP-level duration determinants / | 32 |
1.4.1 Intonation / | 32 |
1.4.2 Speech rate / | 32 |
1.4.3 Speaking style / | 33 |
1.5 Conclusion / | 33 |
CHAPTER | 2 |
PROMINENCE AS THE MAIN SPEECH TIMING FACTOR / | 34 |
2.1 Introduction / | 34 |
2.2 Acoustic correlates of prominence / | 35 |
2.3 Types of prominence. Stress vs. accent / | 38 |
2.4 Focus and prominence / | 38 |
2.5 Prominence — a phonological category or gradient property of syllables? / | 39 |
2.6 Domain lengthening under accent and stress / | 41 |
2.6.1 The domain and locus of lengthening / | 41 |
2.6.2 The scale of lengthening / | 42 |
2.6.3 Accentual lengthening in Polish and other languages / | 43 |
2.7 Lack of prominence as a duration determinant / | 44 |
2.7.1 The locus of reduction / | 44 |
2.7.2 Reasons for vowel reduction / | 45 |
2.7.3 Vowel reduction in English and Polish / | 46 |
CHAPTER | 3 |
SPEECH TIMING AND THE NOTION OF RHYTHM / | 47 |
3.1 Introduction / | 47 |
3.2 Rhythm Class Hypothesis / | 48 |
3.2.1 Stress-timing and syllable-timing / | 48 |
3.2.2 The criticism of RCH / | 48 |
3.2.3 Alternative approaches to rhythm typology / | 49 |
3.2.4 Recent rhythm/timing measures / | 50 |
3.2.5 Summary / | 52 |
3.3 English and Polish speech timing / | 52 |
3.3.1 The rhythms of English and Polish / | 52 |
3.3.2 Timing differences between English and Polish / | 53 |
3.4 Polish learners’ timing problems / | 53 |
3.4.1 Long and short vowels / | 54 |
3.4.2 Unstressed vowel and syllable reduction / | 54 |
3.4.3 Accentual lengthening / | 55 |
3.4.4 Stress timing / | 55 |
3.5 The relevance of timing problems for EFL communication / | 56 |
3.5.1 Long and short vowels / | 56 |
3.5.2 Vowel reduction / | 57 |
3.5.3 Accentual lengthening / | 57 |
3.5.4 Stress-timing / | 58 |
3.6 Conclusion / | 59 |
CHAPTER | 4 |
THE DIAGNOSTIC STUDY OF POLISH LEARNERS’ ENGLISH SPEECH TIMING / | 60 |
4.1 Introduction / | 60 |
4.2 General assumptions and hypotheses / | 61 |
4.3 Method / | 62 |
4.3.1 The subjects and data collection procedure / | 62 |
4.3.2 Tested units and contexts / | 63 |
4.3.3 Acoustic signal analysis and the structure of tested phrases / | 69 |
4.3.3.1 General domain-related principles / | 69 |
4.3.3.2 Specific boundary-related principles / | 70 |
4.3.3.3 Additional remarks / | 71 |
4.3.4 Statistical analysis / | 71 |
CHAPTER | 5 |
ABSOLUTE AND RELATIVE DURATION OF VOCALIC SEGMENTS — RESULTS AND DISCUSSION / | 72 |
5.1 Introduction / | 72 |
5.2 Stressed vowel duration / | 73 |
5.2.1 Intrinsic vowel length / | 75 |
5.2.2 Final lengthening / | 76 |
5.2.3 Accentual lengthening / | 76 |
5.2.4 Foot complexity effect / | 78 |
5.2.5 Pre-fortis clipping / | 80 |
5.2.6 Within-phrase relations / | 80 |
5.2.7 Summary / | 82 |
5.3 Unstressed vowel duration / | 84 |
5.3.1 Unstressed vowels in monosyllabic function words / | 84 |
5.3.2 Unstressed vowels in trochaic content words / | 89 |
5.3.3 Relative schwa duration / | 92 |
5.3.4 Segmental contribution to unstressed function word duration / | 94 |
5.3.5 Summary / | 95 |
5.4 Vowel duration variability in individual native speakers and Polish learners / | 96 |
5.4.1 Stressed vowel duration variability / | 96 |
5.4.2 Vowel duration variability in non-phrase-final syllables / | 98 |
5.4.3 General vowel duration variability / | 101 |
5.4.4 Polish learners’ vowel timing diversity and development / | 102 |
5.5 Conclusion / | 109 |
CHAPTER | 6 |
TIMING RELATIONS WITHIN THE TONE GROUP — RESULTS AND DISCUSSION / | 111 |
6.1 Introduction / | 111 |
6.2 Word/foot-level timing relations / | 111 |
6.2.1 Syllable duration in content words / | 111 |
6.2.2 The duration of unstressed function words / | 114 |
6.2.3 The duration of content words / | 116 |
6.2.4 The effect of nuclear accent and phrase position / | 121 |
6.2.5 Individual learners’ results and progress / | 125 |
6.2.6 Summary / | 129 |
6.3 Tone-group level relations / | 129 |
6.3.1 Preheads / | 129 |
6.3.2 Heads / | 131 |
6.3.3 Prehead:Head relations / | 132 |
6.3.4 Head:Head relations / | 134 |
6.3.5 Head:Nucleus (non-phrase-final) relations / | 139 |
6.3.6 Prehead:Head:Nucleus relations / | 139 |
6.4 Conclusion / | 144 |
CHAPTER | 7 |
CONCLUSIONS AND PEDAGOGICAL IMPLICATIONS / | 146 |
7.1 Limitations of the present study / | 146 |
7.2 General conclusions: The Polish learner’s English speech timing characteristics / | 147 |
7.2.1 Hypothesis 1: Stressed vowel duration / | 148 |
7.2.2 Hypothesis 2: Unstressed unit duration / | 149 |
7.2.3 Hypothesis 3: Nuclear accent effect on timing / | 152 |
7.2.4 Hypothesis 4: IP constituent timing / | 155 |
7.2.5 Hypothesis 5: Foot timing / | 155 |
7.2.6 Hypothesis 6: The Polish learner’s development / | 162 |
7.3 Directions for further research / | 164 |
7.4 Pedagogical implications / | 165 |
APPENDIX A / | 167 |
APPENDIX B / | 168 |
APPENDIX C / | 169 |
REFERENCES / | 171 |
INDEX OF NAMES / | 193 |
SUBJECT INDEX / | 199 |
STRESZCZENIE / | 203 |
ZUSAMMENFASSUNG / | 205 |