Skłonności w ekonomii. Ujęcie ilościowe

Skłonności w ekonomii. Ujęcie ilościowe

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

pewnego czasu w literaturze ekonomicznej zwraca się szczególną uwagę na znaczenie czynników o charakterze psychologicznym i podkreśla wpływ specyficznych właściwości oraz motywacji ludzkich na procesy gospodarcze. Potrzebne są zatem odpowiednie kategorie oraz narzędzia umożliwiające uwzględnianie wpływu czynników subiektywnych (psychologicznych)
na zdarzenia gospodarcze. Jedną z tego typu kategorii są skłonności ludzkie. W pracy podjęto próbę usystematyzowania i sprecyzowania pojęć z zakresu ekonomicznej teorii skłonności ludzkich
oraz zaproponowano ekonomiczne narzędzia umożliwiające analizę wpływu skłonności na procesy gospodarcze. Omówiono dwie grupy teorii skłonności, zaproponowane odpowiednio przez K. Poppera oraz C. Peirce’a. W kontekście skłonności ludzkich scharakteryzowano także schemat homo oeconomicus G.S. Beckera. Dyskusji poddano wzajemne powiązania między skłonnościami a takimi kategoriami zaproponowanymi przez H. Leibensteina, jak racjonalność selektywna czy efektywność X. Skłonności ludzkie często wynikają z oddziaływania określonych motywacji psychologicznych,
w związku z czym zaprezentowano typologię orientacji charakterologicznych w ujęciu E. Fromma
i omówiono powiązania między tak zwanym charakterem społecznym a skłonnościami zbiorowymi.


Rok wydania2013
Liczba stron267
KategoriaMetody ilościowe
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7241-909-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP     7
  
  Rozdział 1. TEORIA SKŁONNOŚCI LUDZKICH W UJĘCIU FILOZOFICZNYM, EKONOMICZNYM I PSYCHOLOGICZNYM    13
  
  Wprowadzenie     13
  1.1. Wybrane filozoficzne teorie skłonności     21
  1.2. Ekonomiczna teoria zachowań G.S. Beckera i H. Leibensteina a teoria skłonności ludzkich     30
  1.3. Orientacje charakterologiczne a skłonności psychologiczne     40
  
  Rozdział 2. MAKROEKONOMICZNE UJĘCIE WPŁYWU SKŁONNOŚCI LUDZKICH NA PROCESY GOSPODARCZE    50
  
  Wprowadzenie     50
  2.1. Ujęcie klasyczne     50
  2.2. Ujęcie keynesowskie     61
  
  Rozdział 3. EKONOMETRYCZNE METODY BADANIA WPŁYWU SKŁONNOŚCI LUDZKICH NA ZJAWISKA GOSPODARCZE    88
  
  Wprowadzenie     88
  3.1. Określanie wpływu skłonności ludzkich na podstawie modeli ekonometrycznych w przypadku dysponowania wiedzą a priori o skłonnościach     89
  3.2. Określanie wpływu skłonności ludzkich na podstawie modeli ekonometrycznych dla danych przekrojowych w przypadku braku wiedzy a priori o skłonnościach     96
  3.3. Badanie wpływu skłonności na zjawiska gospodarcze z wykorzystaniem modeli ekonometrycznych dla danych panelowych     116
  3.4. Określanie wpływu skłonności ludzkich na zjawiska społeczno-gospodarcze z wykorzystaniem modeli ekonometrycznych dla danych w postaci szeregów czasowych     136
  
  Rozdział 4. EMPIRYCZNE STUDIUM WPŁYWU SKŁONNOŚCI LUDZKICH NA KSZTAŁTOWANIE SIĘ WYDATKÓW NA WYROBY TYTONIOWE I NAPOJE ALKOHOLOWE    156
  
  Wprowadzenie     156
  4.1. Ekonometryczna analiza wpływu skłonności do konsumpcji wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych z wykorzystaniem modeli dla danych przekrojowych     157
  4.2. Ekonometryczna analiza wpływu skłonności do konsumpcji wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych na podstawie modeli dla danych panelowych     196
  4.3. Ekonometryczna analiza wpływu skłonności do konsumpcji wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych na podstawie modelu dla danych w postaci szeregów czasowych     206
  
  ZAKOŃCZENIE     215
  ZAŁĄCZNIKI     221
  LITERATURA     247
  Summary     255
  SPIS TABEL I RYSUNKÓW     259
RozwińZwiń