Reflectivity in Pre-Service Teacher Education: A Survey of Theory and Practice

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,17  29,40

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

16,1729,40

cena referencyjna

cena zawiera podatek VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Danuty Gabryś-Barker to monografia poświęcona miejscu refleksyjności oraz – mającego w niej swe źródło – refleksyjnego sposobu nauczania w praktyce przyszłych i obecnych nauczycieli języka obcego. Praca stanowi zarówno ważną pozycję z dziedziny dydaktyki języka obcego, jak i istotną, opartą na doświadczeniu dydaktycznym, wypowiedź w sprawie przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu nauczycieli.
Rozdział pierwszy poświęcony jest charakterystyce nauczycieli jako grupy zawodowej, w szczególności nauczycieli początkujących. W rozdziale drugim Autorka podejmuje próbę zdefiniowania refleksyjności i refleksyjnego nauczania w celu określenia ich miejsca w rozwoju zawodowym nauczyciela. Rozdziały trzeci i czwarty opisują narzędzia rozwoju refleksyjności: pamiętnik nauczyciela oraz tzw. zdarzenia krytyczne (critical incidents) jako istotny element refleksji.
Ostatni rozdział pracy przedstawia badanie przeprowadzone przez Autorkę na grupie słuchaczy nauczycielskiego kolegium języków obcych – przyszłych nauczycieli języka angielskiego. Celem badania było wykształcenie umiejętności refleksyjnego podejścia do nauczania już w początkowym etapie rozwoju zawodowego nauczyciela. Podstawę badania stanowią tu dla Autorki pamiętniki pisane przez słuchaczy, w których identyfikowali i interpretowali zdarzenia krytyczne, jakie zaszły w klasie uczniów podczas odbywania przez nich rocznej praktyki pedagogicznej w szkole. Wnioski z badań są bardzo optymistyczne i ukazują rozwój samoświadomości młodych nauczycieli oraz wzrost ich motywacji do nauczania po wprowadzeniu modelu nauczania refleksyjnego, opartego na prowadzeniu pamiętnika nauczyciela.


Rok wydania2012
Liczba stron314
KategoriaDydaktyka języków obcych
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-556-8
Numer wydania1
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY


PayPo - Promocja!

Ciekawe propozycje

Spis treści

  List of Contents
  
  Acknowledgements /    9
  Preface /    11
  
  Chapter    1
  Teachers as a professional group /    15
  1.1 Introduction /    15
  1.2 Stages in teacher professional and career development /    16
  1.3 Motivation to teach /    19
  1.3.1 Defining motivation to teach and its components /    19
  1.3.2 A sample study of pre-service teachers’ motivations /    25
  1.4 Individual differences and systems of beliefs /    30
  1.4.1 Teachers’ beliefs about teaching /    30
  1.4.2 Self-concept and teacher identity /    32
  Defining the concepts /    32
  The process of professional identity development /    36
  1.4.3 Pre-service teachers’ sense of the teaching profession /    41
  Metaphors of teaching in teachers’ narratives /    41
  A sample study of pre-service teachers’ metaphoric categorisation of teaching /    42
  Pre-service vs in-service teachers’ professional identities /    48
  1.5 Pre-service teachers’ initial development /    51
  1.5.1 Challenges faced and thematic concerns expressed /    51
  1.5.2 A sample study of pre-service teachers’ challenges and areas of concerns /    53
  The study group /     53
  The thematic areas of concerns /    53
  The pre-service teachers’ comments on project theme choices /    57
  1.6 Pre-service teachers in the period of school placement /    58
  1.6.1 Teaching practice: its functions and learning dimensions /    58
  1.6.2 A sample study of trainees’ evaluation of school-based experiences /    64
  1.7 Summary: The profile of a pre-service teacher /    68
  
  Chapter    2
  Reflectivity in teacher development /    71
  2.1 Introduction /    71
  2.2 Reflection and reflectivity /    74
  2.2.1 Defining reflectivity (an overview of different perspectives) /    74
  2.2.2 Different levels of reflection /    75
  2.2.3 Teachers in action: levels of reflection /    78
  2.2.4 Reflection in teaching /    79
  2.2.5 Domains in teachers’ reflectivity (empirical data) /    80
  2.3 Teaching as a knowledge-constructing process /    84
  2.3.1 Knowledge construction as a process /    84
  2.3.2 Expert vs novice knowledge /    86
  2.3.3 Critical thinking and problem solving as attributes of knowledge construction /    87
  2.3.4 Experiential learning as learning about teaching /    90
  2.4 Reflective practice in learning to teach /    93
  2.4.1 Defining reflective practice and its characteristics /    93
  2.4.2 Diagnosing pre-service teachers’ reflectivity (empirical data) /    98
  2.5 Pre-service teachers’ training in reflective teaching /    99
  2.5.1 Areas and focus of reflection development /    99
  2.5.2 Classroom research as a form of reflectivity development /    102
  Action research as reflection on FL teaching and learning /    102
  The stages of AR projects /    105
  Difficulties in carrying out AR projects at the pre-service level /    108
  2.6 Summary: Creating a new reflective practitioner /    109
  
  Chapter    3
  From critical incidents to critical events in classroom practice /    112
  3.1 Introduction /    112
  3.2 The nature of attention and consciousness /    114
  3.3 Teacher presence and classroom awareness /    117
  3.4 Critical incidents (CIs) /    119
  3.4.1 Defining a critical incident /    119
  3.4.2 I dentifying, describing and analysing critical incidents /    126
  3.4.3 Studies of critical incidents in teaching /    131
  An experienced vs a novice teacher (a case study on CIs) /    131
  The impact of critical incidents /    132
  Affect-triggering occurences as critical incidents /    134
  “Seeking satisfaction” /    135
  “Bumpy moments” in teaching /    137
  3.5 The cognitive focus of CI analysis: thinking skills /    139
  3.6 The affective focus of CI analysis: appraisal systems in teaching /    140
  3.6.1 The nature of appraisal values /    140
  3.6.2 Tools of appraisal measurement /    143
  3.6.3 A sample study of appraisal systems in teaching /    144
  3.7 Summary: From a critical incident to a critical event /    148
  
  Chapter    4
  Diary studies in developing teachers’ reflectivity /    151
  4.1 Introduction /    151
  4.2 Teacher narratives as a way of constructing professional knowledge /    152
  4.3 Teacher diaries (journals) as tools of professional development /    158
  4.3.1 F unctionalities of diaries /    158
  4.3.2 Characteristics of diaries /    160
  4.3.3 How to write a diary /    162
  General guidelines /    162
  Structuring and analysing a diary entry (an example) /    164
  Pre-service teachers’ diary writing /    166
  4.4 Sample studies /    167
  4.4.1 The thematic concerns of diaries: an overview of focus areas /    167
  4.4.2 Stages in teacher development /    168
  4.4.3 Journal writing as a way of developing reflective thinking /    171
  4.4.4 The major diary concerns of pre-service teachers /    172
  4.4.5 Emotional and cognitive dissonance in L2 teachers’ development /    174
  4.4.6 Affectivity in language learning experiences /    178
  4.4.7 Diary as a self-assessment tool /    179
  4.4.8 Teacher learning – student learning /    181
  4.4.9 Pre-service teachers’ perceptions of diary writing /    183
  4.5 Summary: Teacher stories in diaries /    186
  
  Chapter    5
  A study of pre-service teachers’ development through diary use /    190
  5.1 Introduction /    190
  5.2 Project design /    193
  5.2.1 Research focus /    193
  5.2.2 Pre-service teachers as a study sample and the teaching context /    195
  5.2.3 Data collection tools /    197
  The one-year teacher diary /    197
  Narrative text /    199
  5.2.4 Procedures /    200
  5.3 Data presentation and analysis /    201
  5.3.1 Narrative texts on perceptions of oneself as a pre-service teacher /    201
  5.3.2 I dentification of CIs and their topic focus /    204
  Topic concerns of pre-service teachers /    204
  My beginnings /    208
  In the middle /    210
  Towards the end /    211
  Shifts in concerns: a comparison /    212
  5.3.3 Analysing critical incidents /    214
  Ways of reflecting /    214
  Examples of the trainees’ diary entries and their own analysis /    215
  My beginnings /    215
  In the middle /    219
  Towards the end /    223
  A comment on trainees’ ways of reflecting across the three stages /    226
  5.3.4 Self-evaluation: successes and failures /    228
  My beginnings /    228
  In the middle /    232
  Towards the end /    236
  Success vs failure rate at different stages: a comparison /    239
  5.3.5 My year at school – trainees’ final evaluation of themselves /    240
  Conceptualising teaching /    240
  Self-evaluation: strong and weak points /    241
  A way forward /    244
  5.4 Summary: Becoming reflective as an evolving process /    245
  
  Epilogue: On improving teacher training paradigms /    250
  
  Appendix: Unedited sample diary entries /    263
  References /    271
  Index of names /    293
  Subject index /    301
  
  Streszczenie /    307
  Zusammenfassung /    308
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia