Kształcenie nauczycieli szkolnictwa ogólnokształcącego na Górnym Śląsku w latach 1865–1976

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,17  23,10

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,10 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,17 zł  


16,17

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tematem niniejszej monografii historycznoandragogicznej są dzieje kształcenia nauczycieli elementarnych, powszechnych i podstawowych szkół na Górnym Śląsku od momentu powstania miasta Katowice aż do utworzenia Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego.
W tym ponad stuletnim okresie kształtowania się zawodu nauczyciela na Śląsku dokonały się najbardziej żywotne i głębokie procesy oświatowe. Opisano je, uwzględniając dorobek polskiej myśli pedeutologicznej oraz terytorialną, społeczno-wyznaniową i kulturalną specyfikę regionu. W rozprawie ukazano także niebagatelną rolę pedagogów, którzy w trudnych czasach zaborów, a później okupacji, dzięki swej działalności oświatowej integrowali młode pokolenia Ślązaków, pielęgnując w nich poczucie tożsamości narodowej.
Publikacja adresowana jest nie tylko do nauczycieli czy kandydatów do tej profesji, ale również do tych, którzy interesują się zawiłą historią Śląska i chcieliby przez jej pryzmat poznać korzenie zawodowe śląskich pedagogów.


Rok wydania2011
Liczba stron250
KategoriaPedagogika pracy
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-391-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    7
  
  1. Nauczyciel-wychowawca w poglądach humanistów XIX i XX wieku /    21
  2. Tworzenie zrębów polskiej oświaty i nowatorskie rozwiązania pedagogiczne na Śląsku w czasie zaborów /    36
  2.1. Górny Śląsk pod względem terytorialnym, społeczno‑wyznaniowym i kulturowym /    36
  2.2. Polska oświata na Śląsku a inicjatywy pedagogiczne /    41
  3. Formy kształcenia i dokształcania polskich pedagogów na Śląsku w latach 1918—1939 /    56
  3.1. Szanse społeczne i zawodowe matek a kształcenie wychowawczyń przedszkoli /    56
  3.2. Kwalifikacje nauczycieli w kontekście badań naukowych i potrzeb szkolnictwa powszechnego oraz polityki oświatowo‑budżetowej województwa śląskiego /    69
  3.3. Optymalizacja kształcenia kadry oświatowej w Instytucie Pedagogicznym w Katowicach /    91
  4. Losy nauczycieli polskiej szkoły na Górnym Śląsku w latach okupacji hitlerowskiej /    116
  5. Rola i pozycja społeczno‑zawodowa nauczycieli w kontekście potrzeb szkolnictwa ogólnokształcącego na Górnym Śląsku w latach 1945—1976 /    137
  5.1. Rola nauczycieli-wychowawców w środowiskach lokalnych na tle badań pedeutologicznych oraz zmian gospodarczo‑społecznych i tradycji śląskiej /    137
  5.2. Pozycja społeczno‑zawodowa śląskich nauczycieli szkolnictwa ogólnokształcącego /    148
  5.3. Zadania szkolnictwa ogólnokształcącego w latach 1961—1976 a wykształcenie nauczycieli w koncepcji pedagogicznej Józefa Pietera /    170
  6. Symptomy profesjonalizacji pedagogiki na uczelni katowickiej w latach 1945—1976 /    179
  
  Zakończenie /    211
  Bibliografia /    218
  Indeks osobowy /    235
  Summary /    241
  Zusammenfassung /    243
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia