EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Współczesna szkoła, oprócz tego, że powołana jest do wypełniania swojej naczelnej misji – uczenia, stała się przestrzenią rozpoznawania różnych dysfunkcji, z którymi należy wiązać niektóre przyczyny edukacyjnych niepowodzeń uczniów. Aby jednak mogła je rozpoznać, musi pozostać wrażliwa na ucznia i uważnie go obserwować, nie tracąc jednak z horyzontu tego, co szczególnie istotne w jego rozwoju, a mianowicie kontekstu społecznego czy rodzinnego, w którym funkcjonuje młody człowiek. Tak szerokie spojrzenie jest możliwe nie tylko dzięki wysokim kompetencjom nauczycieli i pedagogów, ale przede wszystkim dzięki współpracy i porozumieniu: wymianie informacji między pracownikami szkoły, uczniami i ich rodzinami. Dzięki zaangażowaniu i wspólnej pracy możliwe jest nie tylko dostrzeżenie problemu, ale również określenie jego źródła, co z kolei prowadzi do aktywnego przeciwdziałania pojawiającym się trudnościom związanym na przykład z niesłyszeniem, niedowidzeniem, jąkaniem się, dysleksją, dwujęzycznością czy sytuacją młodych ludzi wychowujących się w rodzinach patologicznych.
Wszystkie wymienione dysfunkcje i zaburzenia mogą, choć wcale nie muszą, prowadzić do stresu, który pomimo iż w szczególny sposób dotyka uczniów zdiagnozowanych, to nie oszczędza także tych bez specjalnych potrzeb edukacyjnych. Wydaje się więc, że fundamentalne zadanie szkoły powinno polegać na rozpoznaniu rodzaju stresu, określeniu źródła i opracowaniu strategii jego eliminacji, a w przyszłości także na obraniu jego profilaktyki. Tak szeroko zakrojony plan działania szkoły może się dziś wydawać edukacyjną mrzonką, tym niemniej badania nad stresem i bogate doświadczenia nauczycieli praktyków wskazują, że współczesna edukacja staje już teraz przed koniecznością nie tyle rozwiązywania trudnych problemów, ile ich dostrzegania i definiowania.
Szkoła wydaje się obszarem szczególnego zainteresowania specjalistów zajmujących się zagadnieniem stresu, redaktorki zdecydowały się zatem bliżej przyjrzeć temu zjawisku i jego wpływowi na funkcjonowanie uczniów oraz nauczycieli, jak również podjąć próbę zdiagnozowania problemów dziecka i ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Mają też nadzieję, że niniejszy tom, dzięki podjętej w artykułach problematyce, stanie się skromnym wkładem w badania nad stresem w placówkach związanych z nauczaniem.
Z pewnością zainteresuje on studentów specjalności nauczycielskich oraz nauczycieli, psychologów, pedagogów, bibliotekarzy.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 314 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-383-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 9 |
Oblicza szkoły | |
Dorota Amborska-Głowacka | |
Podmiotowość w społeczeństwie informacyjnym. Nowe wyzwania dla edukacji polonistycznej /15 | |
Magdalena Świgost | |
Piętno społeczne predykatorem sytuacji trudnych / | 29 |
Aleksandra Zok-Smoła | |
Postulaty vs. realia, czyli debiutant pracuje z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych / | 37 |
Beata Kusiak-Obora | |
Zjawisko mobbingu wśród uczniów szkół polskich w Polsce i w Stanach Zjednoczonych / | 49 |
Magdalena Czepczyk, Magdalena Dobrowolska-Pasiut | |
Pierwsze kroki w szkole, czyli o stresie na praktykach / | 63 |
Oblicza dziecka i ucznia | |
Natalia Moćko, Katarzyna Węsierska | |
Sytuacja dziecka jąkającego się w przedszkolu i w szkole / | 79 |
Jolanta Tambor, Aleksandra Achtelik | |
Uczenie się języka obcego. Specyficzna sytuacja w procesie nauczania / | 99 |
Natalia Grabska | |
Językowe konsekwencje dysortografii. Badania własne / | 109 |
Marcin Gliński | |
Różne aspekty zahamowań językowych na lekcjach języka angielskiego wśród uczniów klas I—III szkoły podstawowej / | 117 |
Kamila Kuros-Kowalska | |
Diagnoza poziomu słownika dziecka dwujęzycznego w języku prymarnym i sekundarnym. Studium przypadku / | 125 |
Marcin Gliński | |
Rola poczucia własnej wartości wśród uczniów dyslektycznych uczących się języków obcych / | 137 |
Agata Lipska, Natalia Kaczor | |
Kształcenie umiejętności społecznych u uczniów niewidomych / | 149 |
Beata Papuda-Dolińska | |
Kompetencje leksykalne dzieci z zaburzeniami wzroku w młodszym wieku szkolnym / | 157 |
Michalina Drożdżal | |
Rola baśni w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych / | 169 |
Agata Młynarczyk-Burek | |
Uczeń z rodziny z problemem alkoholowym i przemocy z perspektywy psychologa sądowego / | 179 |
Oblicza stresu | |
Patrycja Cicha | |
Stres — choroba współczesności / | 193 |
Bernadeta Niesporek-Szamburska | |
O szkole, o stresie i o lęku słów kilka… / | 201 |
Justyna Tomczyk | |
Stres psychologiczny jako źródło agresji szkolnej / | 215 |
Małgorzata Wójcik-Dudek | |
O tym, jak stres „konserwuje” nauczyciela. Z dziennika będzińskiej nauczycielki / | 225 |
Anita Czerwińska | |
Gimnazjalista na wagarach. Stres jako czynnik wpływający na celowe unikanie szkoły / | 235 |
Agata Lipska | |
Niewidzialny stres. Niewidomi uczniowie w szkołach masowych i integracyjnych / | 243 |
Beata Jerzakowska | |
Stres w szkole z perspektywy polonisty uczącego w szkole dla niewidomych / | 255 |
Monika Banasik, Michalina Drożdżal | |
Arteterapia jako metoda radzenia sobie ze stresem / | 263 |
Katarzyna Janczulewicz | |
Biblioterapia jako metoda radzenia sobie ze stresem / | 277 |
Anna Krotofil | |
Zajęcia w szkolnym kole teatralnym lekarstwem na stres szkolny. Studium przypadku / | 289 |
Sylwia Kalińska-Łuszczyńska | |
Lęk językowy — jak pomóc studentom w przełamywaniu barier w mówieniu w języku obcym? / | 297 |
Noty o Autorach / | 307 |