Poradnictwo pedagogiczne

-24%

Poradnictwo pedagogiczne

Przegląd wybranych zagadnień

3 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,45  34,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 34,80 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,45 zł  


26,45

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka „ Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień” stanowi podręcznik do przedmiotu Poradnictwo pedagogiczne dla studentów kierunków pedagogicznych. Poradnictwo dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze, rewalidacyjne i zawodowe analizowane w obszarze teoretyczno-praktycznym stanowią treść książki. Poruszone w niej zagadnienia dotyczą podstawowych aspektów pomocy pedagogicznej, w odniesieniu do obszaru edukacyjnego, uwzględniając wielowymiarowość poradnictwa i jego dynamiczny charakter. Teoretyczne założenia wybranych obszarów, stanowiących problem poradnictwa, zostały uzupełnione praktycznymi wskazówkami postępowania poradniczego w różnych sytuacjach edukacyjnych. Publikacja ma na celu zapoznanie studentów z problematyką poradnictwa i pomocy udzielanych szerokiej grupie odbiorców (dzieciom, młodzieży, rodzicom, nauczycielom, wychowawcom). Charakterystyka działań pomocowych, poradniczych, strategie czy metody i środki wykorzystywane w poradnictwie pedagogicznym dostarczają niezbędnej wiedzy teoretycznej z zakresu filozofii, psychologii, socjologii i pedagogiki podkreślając interdyscyplinarny charakter działań poradniczych, a praktyczne ćwiczenia (zadania dla studenta) kształtują gotowość udzielania profesjonalnej pomocy w zakresie czynności zawodowych opartych na relacjach interpersonalnych.


Książka jest odpowiedzią na potrzeby studentów związane z przygotowaniem zawodowym do realizacji czynności poradniczych w ramach obowiązków pedagogicznych. Nowe kompetencje diagnostyczno-terapeutyczne nauczyciela wymagają umiejętności pomocowych, doradczych, wspierających, co stanowi wyzwanie dla wykładowców akademickich realizujących taki przedmiot. Publikacja skupia informacje, poglądy, teorie wskazując jednocześnie praktyczny aspekt działań poradniczych.


Rok wydania2009
Liczba stron196
KategoriaPedagogika pracy
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-230-2
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Rozdział 1. Założenia teoretyczne i przedmiot zainteresowań poradnictwa pedagogicznego    11
    1.1. Rys historyczny rozwoju poradnictwa w Polsce i jego stan obecny    11
    1.2. Działania poradnicze w przestrzeni czasowej i społecznej    18
    1.3. Pojęcie i cele poradnictwa. Podmiot i przedmiot oraz zakres działań poradniczych    22
    1.4. Poradnictwo jako proces pomagania – etapy i zasady udzielania pomocy    27
    1.5. Rodzaje poradnictwa w świetle psychologicznych koncepcji człowieka    32
    1.6. Zasady oddziaływań w sytuacji poradniczej. Charakterystyka czynności poradniczych    36
      1.6.1. Funkcje i strategie poradnictwa – charakterystyka    39
      1.6.2. Metody, techniki i środki wykorzystywane w poradnictwie pedagogicznym    42
    1.7. Cechy osobowe i umiejętności doradcy jako warunek skutecznego pomagania    54
    1.8. Poradnictwo medialne jako nowa forma udzielania pomocy    58
      1.8.1. Poradnictwo zapośredniczone – założenia teoretyczne i praktyka    60
      1.8.2. Internet jako środek komunikacji w relacji poradniczej    61
      1.8.3. Internetowe grupy wsparcia i samopomocy    65
  Rozdział 2. Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa pedagogicznego    71
    2.1. Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej    71
      2.1.1. Podstawowe założenia prawno-organizacyjne funkcjonowania placówki    71
      2.1.2. Działalność opiniodawcza poradni    74
      2.1.3. Orzecznictwo psychologiczno-pedagogiczne jako forma pracy poradni    76
    2.2. Poradnie rodzinne – zakres i przedmiot udzielania pomocy    78
    2.3. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej    83
  Rozdział 3. Poradnictwo dydaktyczno-wychowawcze – założenia i obszary działania    89
    3.1. Pojęcie, cel i przedmiot zainteresowań poradnictwa dydaktyczno-wychowawczego    89
    3.2. Działania poradnicze w sytuacji oceny dojrzałości szkolnej    91
    3.3. Zakres i rodzaje pomocy wobec problemu niepowodzeń szkolnych    95
      3.3.1. Postępowanie poradnicze w relacji doradca – rodzic    98
      3.3.2. Postępowanie poradnicze w relacji doradca (specjalista) – nauczyciel    100
    3.4. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu jako przedmiot poradnictwa    102
      3.4.1. Działania poradnicze w relacji pomocowej rodzic – nauczyciel (przykłady)    107
  Rozdział 4. Poradnictwo rehabilitacyjne jako forma pomocy dziecku i jego rodzinie    111
    4.1. Pedagogizacja rodziców dziecka niepełnosprawnego    114
    4.2. Interdyscyplinarny charakter poradnictwa dla rodziców dzieci niepełnosprawnych    116
    4.3. Instytucjonalne i indywidualne formy pomocy i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych    119
    4.4. Pomoc i porada w obszarze kształcenia uczniów niepełnosprawnych    122
  Rozdział 5. Poradnictwo opiekuńcze – cele, zadania i formy realizacji    125
    5.1. Potrzeba jako kategoria psychologiczna – rozumienie i typologia    125
    5.2. Poradnictwo pedagogiczne wobec zadań opiekuńczych rodziny    127
    5.3. Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa opiekuńczego    131
    5.4. Poradnictwo pedagogiczne w zakresie zadań opiekuńczych szkoły    133
  Rozdział 6. Poradnictwo i pomoc uczniom z zaburzeniami zachowania    137
    6.1. Kontrowersje wokół pojęcia zaburzenia zachowania – koncepcje etiologiczne    137
    6.2. Pomoc dziecku z zaburzeniami zachowania w warunkach przedszkola i szkoły    141
    6.3. Pomoc rodzicom dzieci z zaburzeniami zachowania    148
  Rozdział 7. Poradnictwo zawodowe w przestrzeni edukacyjnej    155
    7.1. Wyjaśnienie pojęć i zadania poradnictwa zawodowego    155
    7.2. Zadania rodziców, nauczyciela i pedagoga w systemie poradnictwa zawodowego    158
    7.3. Realizacja zadań poradnictwa zawodowego w poradni psychologiczno-pedagogicznej    162
    7.4. Szkolny doradca zawodowy – zakres i formy pracy    164
    7.5. Specyfika kontaktu poradniczego i modele pracy doradcy zawodu    168
    7.6. Poradnictwo zawodowe na odległość – podstawowe założenia projektu    172
  Zakończenie    175
  Bibliografia    179
  Aneks    189
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia