Podstawy dydaktyki

-36%

Podstawy dydaktyki

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,47  39,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,80 zł (-36%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,47 zł  


25,47

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jest to podręcznik, który ujmuje podstawowe i najważniejsze umiejętności dydaktyczne pracy nauczyciela w szkole ogólnokształcącej. Bardzo liczne przypisy umożliwiają Czytelnikowi samodzielną weryfikację przedstawionych poglądów i twierdzeń, a pragnącym pogłębić problematykę - sięgnąć do odpowiedniej literatury. Książka składa się z 14 rozdziałów podporządkowanych strukturze wiedzy dydaktycznej (cele, treści, procesy, zasady, metody, formy i środki). W każdym z nich, po przedstawieniu stanu wiedzy dydaktycznej, omówiono zagadnienia, poszerzając wiedzę i praktyki kształcenia ogólnego. Podręcznik ten powinien posiadać każdy dydaktyk-praktyk, jak i student kierunków pedagogicznych.


Rok wydania2007
Liczba stron466
KategoriaTeorie wychowania
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7308-961-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  I. Podstawy dydaktyki    13
    1. Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki    13
    2. Dydaktyka ogólna i dydaktyki szczegółowe    15
    3. Przedmiot i funkcje dydaktyki    17
    4. Podstawowe pojęcia dydaktyczne    20
    5. Tendencje w dydaktyce współczesnej    25
    6. Metody badań dydaktycznych    27
      A. Proces badania naukowego    27
      B. Metody badań dydaktycznych    30
      C. Techniki badań dydaktycznych    35
      D. Metody jakościowe w badaniach dydaktycznych    38
  II. Wartości i cele kształcenia ogólnego    41
    1. Wartości i ich związek z celami kształcenia ogólnego    41
      1.1. Rola wartości w teorii i praktyce kształcenia    41
      1.2. Wartości jako przedmiot badań aksjologii    45
      1.3. Pojęcie wartości    49
      1.4. Rodzaje i hierarchiczność wartości    52
      1.5. Związek wartości z celami kształcenia    61
    2. Cele kształcenia ogólnego    63
      2.1. Funkcje i istota celów kształcenia    63
      2.2. Źródła i podstawy celów kształcenia ogólnego    68
      2.3. Podstawy pedagogiczne i koncepcje celów kształcenia ogólnego    75
      2.4. Taksonomiczne ujęcia celów kształcenia ogólnego    85
      2.5. Uszczegóławianie celów kształcenia    104
      2.6. Znaczenie świadomości celów kształcenia w procesie edukacji    111
  III. Treści kształcenia ogólnego    117
    1. Program i treści kształcenia    117
    2. Funkcje, modele, ujęcia i rodzaje programów kształcenia    125
    3. Interdyscyplinarne podstawy programów kształcenia    137
    4. Kryteria i teorie doboru treści do programów kształcenia    158
    5. Autorskie programy kształcenia    165
    6. Kanon kształcenia ogólnego    172
  IV. Proces kształcenia ogólnego    179
    1. Podstawy filozoficzne i psychologiczne procesu kształcenia    179
    2. Proces kształcenia jako zintegrowany proces nauczania i uczenia się    183
    3. Ogniwa procesu kształcenia    191
      A. Uświadomienie uczniom celów i zadań kształcenia    191
      B. Poznawanie nowych faktów    192
      C. Nabywanie nowych pojęć    194
      D. Poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy    195
      E. Przechodzenie od teorii do praktyki    196
      F. Wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych    197
      G. Sprawdzanie i ocena osiągnięć    198
    4. Integracja procesów nauczania i wychowania    200
  V. Kształcenie wielostronne    201
    1. Przesłanki fizjologiczne i psychologiczne    201
    2. Podstawy teorii kształcenia wielostronnego    202
    3. Podawanie i przyswajanie wiedzy    205
    4. Działalność odkrywcza w szkole    207
    5. Eksponowanie i przeżywanie wartości    208
    6. Organizowanie i realizowanie działania praktycznego    210
  VI. Proces samokształcenia    213
    1. Pojęcie samokształcenia    213
    2. Cele samokształcenia    215
    3. Wdrażanie do samokształcenia    216
  VII. Zasady kształcenia    223
    1. Pojęcie, geneza i klasyfikacja zasad kształcenia    223
    2. Charakterystyka zasad kształcenia    227
    3. Przegląd zasad kształcenia wybranych autorów    238
    4. Realizacja zasad w procesie kształcenia    241
  VIII. Metody kształcenia    243
    1. Wprowadzenie    243
    2. Pojęcie i rozwój metod nauczania    244
    3. Różne aspekty nauczania    246
    4. Podział metod nauczania    248
    5. Metody podające    253
    6. Metody problemowe    261
      A. Burza mózgów    267
      B. Metoda sytuacyjna    268
      C. Metoda inscenizacji    269
      D. Metoda symulacyjna    270
    7. Metody eksponujące    275
    8. Metody praktyczne    280
    9. Nauczanie programowane    283
    10. Funkcje metod nauczania    291
    11. Kryteria doboru metod nauczania    294
    12. Metody uczenia się    294
      A. Metody recepcyjne    295
      B. Metody heurystyczne, badawcze    301
      C. Metody ekspresyjne    307
      D. Metody ćwiczebne    309
  IX. Formy organizacyjne kształcenia    311
    1. Formy organizacji kształcenia    311
    2. System klasowo-lekcyjny    312
    3. Lekcja jako podstawowa forma kształcenia    314
    4. Struktura lekcji    316
    5. Typy lekcji i ich charakterystyka    319
    6. Rodzaje toków lekcyjnych    321
      A. Tok lekcji podającej    321
      B. Tok lekcji problemowej    323
      C. Tok lekcji ćwiczeniowej    326
      D. Tok lekcji eksponującej    327
    7. Zajęcia w klasach łączonych    328
    8. Formy organizacyjne pracy uczniów    329
      A. Praca jednostkowa    330
      B. Praca zbiorowa    331
      C. Praca grupowa    331
    9. Nauka domowa uczniów    334
    10. Dydaktyczne zajęcia pozalekcyjne    345
    11. Wycieczki szkolne    347
  X. Środki dyd
RozwińZwiń