Postawy rodzicielskie a funkcjonowanie społeczne jedynaków

Postawy rodzicielskie a funkcjonowanie społeczne jedynaków

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

14,70

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Problematyka książki odnosi się do zależności pomiędzy postawami rodzicielskimi a funkcjonowaniem społecznym dzieci jedynych. Przede wszystkim chodzi tu o zmiany w funkcjonowaniu rodziny, jakie obserwuje się w ciągu ostatnich kilkunastu lat w związku z przemianami społeczno-ekonomicznymi zachodzącymi w Polsce. Wpływają one na model struktury polskiej rodziny, w wyniku czego coraz częściej staje się ona rodziną jednodzietną. Podczas pobytu w krajach Unii Europejskiej przyjmują oni zachodnie wzorce życia rodzinnego, które kontynuują po powrocie do kraju. W rezultacie wzrasta liczba małżeństw decydujących się na posiadanie tylko jednego dziecka.


Liczba stron174
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-227-3224-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  ROZDZIAŁ 1. Rodzina jako środowisko wychowawcze    11
    1. Pojęcie rodziny    11
    2. Postawy rodzicielskie    13
      2.1. Definicja postaw rodzicielskich    13
      2.2. Typologia postaw rodzicielskich    14
      2.3. Rola postaw rodzicielskich w procesie wychowania    19
  
  ROZDZIAŁ 2. Problem jedynactwa w aspekcie wychowawczym    21
    1. Przyczyny obniżania się dzietności rodzin    21
    2. Rodzina wielodzietna w aspekcie wychowawczym    23
    3. Sytuacja rodzinna dziecka wychowującego się bez rodzeństwa    28
    4. Problem jedynactwa w literaturze przedmiotu    33
  
  ROZDZIAŁ 3. Funkcjonowanie społeczne młodzieży w okresie dorastania    41
    1. Określenie pojęcia funkcjonowania społecznego    41
    2. Związek postaw rodzicielskich z funkcjonowaniem społecznym dziecka    43
    3. Proces przystosowania i socjalizacji jedynaka w rodzinie    47
    4. Sytuacja szkolna i funkcjonowanie społeczne ucznia-jedynaka    51
  
  ROZDZIAŁ 4. Założenia metodologiczne badań własnych    57
    1. Problemy i hipotezy    57
    2. Metoda i techniki badawcze    59
      2.1. Kwestionariusz dla Rodziców M. Ziemskiej    59
      2.2. „Arkusz Zachowania się Ucznia” B. Markowskiej    60
      2.3. Technika socjometryczna J. Moreno    60
      2.4. Kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji i analiza dokumentacji szkolnej    61
    3. Organizacja i przebieg badań    61
    4. Charakterystyka badanych grup    63
  
  ROZDZIAŁ 5. Postawy rodzicielskie badanych rodziców – analiza porównawcza    71
    1. Postawy rodzicielskie rodziców jedynaków i rodziców posiadających więcej niż jedno dziecko    72
    2. Zróżnicowanie postaw rodzicielskich ze względu na płeć badanej młodzieży i liczbę dzieci w rodzinie    77
    3. Zróżnicowanie postaw rodzicielskich ze względu na poziom wykształcenia rodziców    87
    Podsumowanie    100
  
  ROZDZIAŁ 6. Funkcjonowanie społeczne badanej młodzieży – analiza porównawcza    103
    1. Pozycja socjometryczna i średnia ocen uzyskana przez jedynaków i młodzież posiadając rodzeństwo    104
    2. Pozycja socjometryczna i średnia ocen uzyskana przez badanych uczniów ze względu na ich płeć i liczbę dzieci w rodzinie    106
    3. Pozycja socjometryczna i średnia ocen uzyskana przez badanych uczniów ze względu na poziom wykształcenia ich rodziców    110
    4. Zachowanie w szkole jedynaków i młodzieży posiadającej rodzeństwo    115
    5. Zróżnicowanie zachowania w szkole badanej młodzieży ze względu na jej płeć i liczbę dzieci w rodzinie    118
    6. Zróżnicowanie zachowania w szkole badanej młodzieży ze względu na poziom wykształcenia jej rodziców    124
    Podsumowanie    124
  
  ROZDZIAŁ 7. Postawy rodzicielskie a funkcjonowanie społeczne badanej młodzieży – analiza korelacyjna    127
    1. Postawy rodzicielskie a funkcjonowanie społeczne badanych uczniów    128
      1.1. Postawy rodzicielskie a pozycja socjometryczna i średnia ocen jedynaków    128
      1.2. Postawy rodzicielskie a pozycja socjometryczna i średnia ocen młodzieży posiadającej rodzeństwo    130
      1.3. Postawy rodzicielskie a zachowanie w szkole jedynaków    134
      1.4. Postawy rodzicielskie a zachowanie w szkole młodzieży posiadającej rodzeństwo    136
      Podsumowanie    138
  
  Zakończenie    141
  Bibliografia    149
  Spis tabel i wykresów    159
  Aneksy    161
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia