POLECAMY
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Proponowana publikacja jest efektem pracy na dwóch polach działalności pedagogicznej – poszukiwań naukowych Autorki i zaspokajania potrzeb środowisk niepełnosprawnych. Książka stanowi próbę metodologicznej odpowiedzi na współczesne trendy i paradygmaty pedagogiki specjalnej, m.in. biograficznego, holistycznego i zindywidualizowanego poznania osoby niepełnosprawnej i jej środowiska.
Publikacja stanowi przedstawienie etnografii jako strategii badawczej i autorskiej koncepcji Jamesa Spradleya – „Postępującej Sekwencji Badawczej”. O oryginalności pracy stanowią dwa zasadnicze elementy: 1) szczegółowe przedstawienie poszczególnych kroków badawczych; 2) eseje etnograficzne, wywiady, portrety, „dziennik obserwacji” jako opracowania i dane dwóch realnie istniejących środowisk terapeutycznych oferujących rehabilitację osobom niepełnosprawnym intelektualnie.
Adresatami publikacji są teoretycy i praktycy pedagogiki specjalnej oraz studenci pedagogiki różnych specjalności. Książka może zainteresować kadrę akademicką na kierunkach pedagogicznych – wszystkich typów uczelni, zarówno publicznych, jak i niepublicznych.
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 247 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-765-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Wstęp | |
Rozdział pierwszy | |
ELEMENTY TEORII | |
1. Badania kulturowe w pedagogice specjalnej | |
2. Teoretyczna perspektywa badań jakościowych | |
2.1. Nurty badawcze i cechy badań jakościowych | |
2.2. Typy badań jakościowych w socjologii | |
2.3. Typy badań jakościowych w pedagogice | |
2.4. Relacja paradygmatu i metody | |
2.4.1. E. Guba i Y. Lincoln jako badacze jakościowi | |
2.4.2. M. Miles i m. Huberman jako logiczni pozytywiści | |
2.4.3. E. Eisner i etnografia krytyczna | |
Rozdział drugi | |
ETNOGRAFIA | |
1. Etnografia jako produkt pisemny badań jakościowych | |
2. Etnografia J. Spradleya jako socjolingwistyczna strategia badawcza | |
3. Relatywistyczna teoria znaczenia w etnografii J. Spradleya. | |
Rozdział trzeci | |
UCZESTNICY BADAŃ ETNOGRAFICZNYCH | |
1. Osoba niepełnosprawna intelektualnie - portrety | |
1.1. Osoba z zaburzeniami rozwoju | |
2. Terapeuta - uczestnik terenu - fragment etnografii | |
3. Pedagog jako badacz | |
Rozdział czwarty | |
KONTEKST KULTUROWY | |
1. Biograficzny kontekst życia osoby z niepełnosprawnością intelektualną | |
Rozdział piąty | |
PROJEKTOWANIE ETNOGRAFII | |
1. Kwestie wstępne realizacji badań jakościowych - strategia i przyjęcie pozycji badawczej | |
2. Problemy gromadzenia danych | |
2.1. Techniki etnografii | |
2.1.1. Obserwacja uczestnicząca | |
2.1.2. Wywiad etnograficzny | |
3. Kwestie etyczne gromadzenia danych | |
4. Problemy analizy danych | |
4.1. Kwestie wiarygodności w badaniu jakościowym | |
4.2. Rola badacza i informatora w badaniu jakościowym | |
4.3. Oprogramowanie komputerowe Etnograph (wersja 5.0) | |
Rozdział szósty | |
KROKI BADAWCZE | |
1. Lokalizacja informatora | |
2. Wywiad z informatorem | |
3. Typy zapisu etnograficznego | |
4. Pytania opisowe | |
5. Wstępna analiza wywiadów - poszukiwanie dziedzin | |
6. Analiza dziedzin | |
7. Pytania strukturalne | |
8. Analiza taksonomiczna | |
9. Pytania kontrastowe | |
10. Analiza składowa | |
11. Odkrywanie tematów kulturowych | |
12. Pisanie eseju etnograficznego | |
Rozdział siódmy | |
FRAGMENT ETNOGRAFII ŚRODOWISKA TERAPEUTYCZNEGO | |
1. Tło terapii | |
Zakończenie | |
Bibliografia | |