Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej

-40%

Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

29,88  49,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

29,8849,80

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka stanowi bardzo interesującą i nowatorską w polskich warunkach propozycję wykorzystania etnografii wizualnej w badaniach ewaluacyjnych – szczególne w autoewaluacji. Autorka wychodzi naprzeciw potrzebom praktyków poszukujących nowych rozwiązań odnośnie do ewaluacji własnej pracy. Istniejące w Polsce regulacje prawne rodzą pokusę upowszechniania się praktyk typowych dla ewaluacji biurokratycznej. Prowadzi się je tylko dlatego, że istnieje nakaz prawa. Rzadko kiedy prowadzone ewaluacje „wewnętrzne” spełniają nawet elementarne wymogi metodologiczne. Od badań ewaluacyjnych oczekuje się danych do samooceny i potwierdzenia tego wszystkiego, co i tak już wiadomo.
Proponowana przez J. Nowotniak fotoewaluacja znosi wspomniane ograniczenia. Jej walorem jest akcentowanie, że – szczególnie w autoewaluacji – ważne jest, by dostarczała ona danych do podejmowania decyzji skierowanych na projakościową zmianę (ewaluacja rozwojowa) oraz generowała wiedzę o własnej pracy i jej uwarunkowaniach (ewaluacja poznawcza).
Przedstawiona w tej części książki propozycja jest bardzo dobrze ugruntowana zarówno w teorii, jak i w metodologii badań. Sięgający po nią nauczyciele siłą rzeczy ulokują siebie w roli badaczy własnej praktyki.
Z recenzji dr. hab. Henryka Mizerka, prof. UWM


Intencją Autora było wskazanie potencjału etnografii wizualnej, w mniejszym stopniu zaś ewentualnych pułapek metodologicznych czyhających na badacza sięgającego po materiały wizualne, choć i o tym uważny Czytelnik znajdzie niejedną uwagę. Ograniczyłam krytyczne komentarze w przekonaniu, że niewiele jest w Polsce prób wykorzystywania badań etnograficznych w naukach o wychowaniu, a krytyczne uwagi raczej uprawomocnią model badania kultury szkoły zza biurka, niż zachęcą do ich weryfikacji.
Opisane w tej pracy projekty badawcze mogą się stać pomocne w odpowiedzi na pytanie, kiedy wykorzystywać etnografię wizualną. Mam też nadzieję, że pozwolą lepiej zrozumieć procedury gromadzenia danych i ich opracowywania, przyczyniając się do podniesienia popularności badań etnograficznych wśród pedagogów. Materiał zawarty w publikacji ma charakter poglądowy i nie stanowi uniwersalnego modelu badań.


Liczba stron280
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-110-7
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  
  Część I
  Etnografia wizualna w badaniach pedagogicznych
  
  1. Badania etnograficzne w naukach społecznych     19
   Istota etnografii     19
   Etnografia edukacyjna jako „kultura studiowania kultur”     32
   Reprezentacje fotograficzne – obiektywność i prawda obrazów     41
   Fotografia na usługach etnografii – narodziny etnografii wizualnej     56
  
  2. „Nie do zobaczenia”, czyli etnografia wizualna w badaniu
   programów ukrytych     65
   Program ukryty jako kategoria semantyczna     66
   Edukacyjne konceptualizacje programu ukrytego     73
   Model badań własnych     80
   Techniki fotograficzne w etnografii wizualnej –
   projektowanie i realizacja     84
   Analiza danych jakościowych     100
   Interpretacja materiałów wizualnych     104
   „Nieoswojona” przestrzeń szkolnego budynku     112
   Ukryty wymiar szkolnej wiedzy ucznia i jej wizualne przedstawienia     123
   Ocenianie wewnątrzszkolne – podział i dystrybucja przychylności losu     133
   Raporty etnograficzne     142
  
  3. Dyskurs wiedzy/władzy Michela Foucaulta w przestrzeni szkoły
   Archeologia patrzenia     149
   W fotograficznym skrócie o przestrzeni, władzy i wiedzy w projekcie
   Michela Foucaulta     149
   Wszechobecność władzy     157
   Władza dyscyplinarna – wizualne przedstawienia     161
   Zakończenie, czyli powrót nowego     175
  
  
  4. Społeczne światy nauczycieli. Pokój nauczycielski w obiektywie
   aparatu fotograficznego     179
   Przebieg i charakterystyka badań     181
   Odkrywanie społecznego świata pokoi nauczycielskich –
   pierwsze wnioski     187
  
  
  Część II
  Etnografia wizualna w praktyce pedagogicznej
  
  1. Fotoewaluacja „społecznej architektury” szkoły – o nowy wymiar
   ewaluacji wewnętrznej     207
   Między etnografią stosowaną a ewaluacją –
   rozważania terminologiczne     207
   Miejsce badań ewaluacyjnych w nowym systemie nadzoru
   pedagogicznego w Polsce     212
   Ewaluacja wewnętrzna jako badanie szkolnej codzienności –
   fazy fotoewaluacji     216
   Analiza materiału wizualnego i wnioski     219
   Pożytki fotoewaluacji     225
   Dobre praktyki, czyli aktywny uczeń podmiotem na przerwie
   i w sali lekcyjnej     231
   Fotoewaluacja jako narzędzie pedagogicznej interwencji     238
  2. Etnografia wizualna w kształceniu akademickim. Etyczne problemy
   danych wrażliwych     243
  
  Zakończenie     259
  
  Bibliografia     265
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia